Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De pijn van de afwijzing gedood

(voor Eulalia Kadmina (1853 - 1881))

Jij bent geboren op 1 oktober 1853 in Kaluga aan de rivier de Oka in het Russische Rijk. Daar staat het Drama Theater Gebouw. Jouw vader was de koopman Pavel Maksimovich Kadmin en jouw moeder was de zigeunerin Anna Nikolaevna. Jij had twee oudere zussen. Jij was nog jong, toen jij al een gewelddadig, trots en onafhankelijk karakter toonde. Jij was een eenzaam en gesloten kind, die met niemand contact maakte, zelfs niet met jouw zussen. Jij leerde vroeg lezen en in al jouw vrije tijd las jij vele boeken. Op jouw 12-de ging jij naar de prestigieuze onderwijsinstelling Moskou Elizabeth Instituut, met een hoog opleidingsniveau en een strenge discipline. Om afleiding tijdens de lessen te voorkomen, waren alle ramen van het gebouw met een dikke laag krijt gedicht. De leerlingen werden meestal gouvernantes en een man aan tafel maakte hen enorm verlegen, want dat waren zij niet gewend. Jij zocht al naar een werkplek en jij deed als jonge leerlinge vaak mee aan de concerten voor de gasten.

Jij had een fantastische zangstem en in 1870 was de Joodse componist/pianist Nikolai Rubinstein bij een schoolconcert aanwezig. Nikolai was zeer geraakt door jouw zuivere zangstem en hij stimuleerde jou om zangeres te worden en voor de muziek te gaan. In 1870 overleed jouw vader en hielp Nikolai jou om zangles aan het Conservatorium van Moskou te kunnen studeren. Via hem ontving jij ook een beurs. Het Keizerlijk Conservatorium op de Bolshaya Nikitskaya 13/6 werd in 1866 opgericht door Nicolai Rubinstein en prins Nikolai Petrovitch Troubetzkoy, eigenaar van het weelderige landgoed Akhtyrka. Jij kreeg o.a. les van de sopraan/professor Alexandra Alexandrova Kochetova (1833 - 1902), de dramaleraar/toneelacteur Ivan Samarin en Pjotr Ilyich Tsjaikovski, die later speciaal voor jou muziek schreef, voor het lentesprookje 'The Snow Maiden' uit 1873 van Alexandre Ostrovsky. Op jouw 18-de debuteerde jij als mezzosopraan en als Orpheus in de opera 'Orpheus en Eurydice' van Christoph Willibald Gluck. In januari 1873 speelde jij Ännchen in 'Der Freischülz' uit 1821 van Carl Maria von Weber. In 1873 was jij met een zilveren medaille aan het conservatorium afgestudeerd.

Jij speelde Vanya in de opera 'Een Leven voor de Tsaar' van Mikhail Glinka. Jij speelde in de opera 'De Oprichnik' van Tsjaikovski en in 'Zeemeermin' van Aleksandr Dargomyzhsky. Jij kon met niemand goed opschieten en jij schreeuwde vaak hysterisch tegen de figuranten. Jij ondertekende zelfs met 'gekke Eulalia', wat jouw zelfinzicht bevestigde. In 1875 ging jij van het Bolshoi Theater in Moskou naar het Mariinsky Theater in Sint Petersburg, waar er veel kritiek op jouw te zwakke stem was.

In de lente van 1876 ging jij naar Italië, waar jij met veel succes in Napels, Turijn, Florence en Milaan zong. Getergd door een alles verwoestende eenzaamheid probeerde jij twee keer zelfdoding te plegen. Je sprong in een rivier, waarna de politie jou redde, en je dronk gif, maar jouw lichaam weerstond dat, al werd je wel erg ziek. De jonge dokter Ernesto Falconi wist jouw lichaam en ziel tijdelijk te genezen. Jij kreeg een liefdesrelatie met Ernesto en jij trouwde met hem. In de herfst van 1878 ging jij samen met hem naar Kiev, waar jij in het Kiev Operagebouw ging optreden. Je deed 15 keer de 'Aida'. Toch was dit operahuis minder dan het Bolshoi Theater en Mariinsky Theater, waar jij voorheen optrad. Er was zeker sprake van een degradatie en tot overmaat van ramp was er een rivaliteit met de operadiva Emiliya Pavlovskaja, geboren in augustus 1853 in Sint Petersburg en overleden op 23 maart 1935 in Moskou. De sopraan Emiliya was bevriend met Tsjaikovski en getrouwd met de operazanger Sergei Efgrafowitsch Pawlowsky. De theatrale sfeer in Kiev was benauwd, oppervlakkig en gemeen. Bij de concerten werd jij door de fans van Emiliya uitgejouwd, wat jij als zeer kwetsend ervoer en wat de relatie met Ernesto verduisterde, terwijl hij al erg jaloers op jou was.

In Kiev speelde jij o.a. Marguerite in 'Faust' uit 1859 van Charles Gounod en in 'De Hugenoten' uit 1836 van Giacomo Meyerbeer. In 1880 speelde je in 'De Profeet' uit 1849 van Meyerbeer. Ernesto en jij gingen op een schandelijke wijze uit elkaar en Ernesto ging naar Italië terug. Jij had jouw mezzosopraanstem in Italië veel geweld aangedaan door in een hogere sopraan te zingen, waardoor jij jouw stem begon te verliezen, wat jou met afschuw vervulde. Jij ging vervolgens op het dramapodium van het Kharkov Theater spelen. Jij speelde o.a. Larisa in 'Without a Dowry' uit 1878 van Aleksandr Ostrovsky, Katerina in 'De Storm' uit 1859 van Ostrovsky en Margarita Gautier in 'Dame met de camelia's' van Alexandre Dumas fils. In 1881 speelde jij in meer dan 20 rollen. In 1881 werd jij smoorverliefd op een officier uit een verarmde, adellijke familie, die na een romance met jou met een ander trouwde.

Op 4 november 1881 speelde jij vol passie in 'Vasilisa Melentyeva' uit 1867 van Alexandre Ostrovsky, over de tragische, zesde vrouw van tsaar Ivan de Verschrikkelijke, die haar minnaar prins Devletev voor haar ogen liet spietsen en haar in een klooster stopte. Tijdens de opvoering zag je plotseling jouw beminde officier met zijn kersverse vrouw. Jij werd woedend en giftig. Jij nam wraak op hem door in de pauze de fosforkoppen van lucifers, die jij in de latrine vond, met thee te vermengen en op te drinken. Jouw zelfdoding met gif vond plaats op het podium. Jij werd ineens spierwit en jij viel bewusteloos neer. Na een vreselijke pijn overleed jij op 10 november 1881 in Kharkov. Jij werd 28 jaar en jij bent eerst in de eerste begraafplaats Ivano-Useknovno in Kharkov begraven. Jij bent later in de 13-de begraafplaats Pushkinskaya in Kharkov begraven. Op jouw verweerde graf staat: 'Eulalia Pavlovna Kadmina is een beroemde actrice', onder een portretfoto.

Schrijver: Joanan Rutgers
28 augustus 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)