Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Naakt op naaldhakken

Jacob Slagter woont al zijn hele leven in het Friese dorp Beetsterzwaag. Ooit heeft de dichter Slauerhoff er iets van vijf weken gewoond, hij was toen een waarnemend dokter, maar hij zat liever achter de jongedames aan en dobberde het liefst de hele dag in een zeilboot op een meer. Hij begeerde een 18-jarige Aaltsje met heel mooi haar. Hij zou zich volgens de dorpsmoraal zedelijk misdragen hebben. De politie en de predikant hebben hem uiteindelijk weggestuurd. En natuurlijk de dokter, waarvoor hij inviel, die vond hem een schande voor zijn praktijk, een schade zelfs. Een kostelijk verhaal, waar Jacob nog vaak over fantaseert. Hij wenst zelf vaak de dichter in een Ford te zijn, een mooie zwarte hoed op het hoofd en meisjes bij de vleet. Lekker rondrijden en op achterafweggetjes die heerlijke dingen doen, die hij nog nooit gedaan heeft, maar wel hij wel over leest in de bibliotheekboeken. Jacob is 24 jaar en hij werkt in de plaatselijke bakkerij als bakkersknecht. Hij had graag willen doorstuderen voor de horeca, maar omdat hij niet zo goed kon studeren, is hij maar bij bakker Sietze Mulder in dienst getreden, na goed overleg met zijn ouders ging de bakker akkoord over de aanpak en het salaris. 'Het principe leermeester en leerjongen is al eeuwenoud, het is ten onrechte in vergetelheid gebracht, zie het maar als een hele eer, mijn jongen!', zei Tjeerd Slagter, zijn vader. 'Dus ik zet een oude traditie weer in beweging!' 'Precies, edele bakker, zonder brood en gebak vaart niemand wel!'. Jacob woont al twee jaar in een eigen huisje, deels gefinancierd door zijn ouders. Naast hem staat een bijna identiek huisje, waar sinds kort een jongedame uit Leeuwarden is komen wonen. Ze hebben elkaar al ontmoet op straat. 'Ik heet Wietske Wouters, aangenaam kennismaken, hoe heet jij?' 'Eh, Jacob, Jacob Slagter, ben jij mijn nieuwe buurvrouw?' 'Ik vrees van wel, nee hoor, grapje hoor, ja, kom je een keer op bezoek, kennismaken en zo?' 'Nou, nou, ik, ik, ik ben bakkersknecht en wat ben jij?' 'Ik werk in een modezaak te Leeuwarden, een hele grote met zeer chique kledij!' 'Mode, mooi, mooie jurk heb je aan!' 'Dank je, nou, ik moet nu gaan, ik zie je nog wel, okay?' 'O, okay, ja, natuurlijk, dag, buurvrouw!'. Na een lange dag hard werken in de bakkerij keert Jacob tevreden terug naar zijn huisje. Hij heeft patat en twee frikandellen meegenomen. In de keuken snijdt hij een ui en met mayonaise en ketchup maakt hij dan twee frikandellen speciaal. Die eet hij eerst op en daarna de patat. Een bruisend glas cola erbij. Hij heeft kabeltelevisie, waardoor hij het maat voor het uitkiezen heeft wat hij wil zien. Meestal kiest hij voor een film, soms wel twee achter elkaar. Het is al donker geworden en hij kijkt even over er bij de nieuwe buurvrouw al licht brand. Ja, ze is thuis, hij voelt zich al minder alleen. Hij drinkt enkele glazen port en hij steekt een jointje op, stiekem gehaald uit Drachten. Als door toverkrachten aangestuurd loopt hij opeens via zijn tuin naar de tuin van de nieuwe buurvrouw, hoe heet ze ook alweer, Wiet, o wiet, Wietske!'. Hij wringt zich door wat nare takken en struiken, maar dan ziet hij wat hij wil zien. In het felle lamplicht wandelt Wietske zenuwachtig heen en weer. Ze belt met iemand. 'Nu ben ik Slauerhoff!', denkt hij stoned. Dan verdwijnt Wietske naar boven. Er zit hem iets keihard in de weg, maar dat laat hij maar. Ineens verschijnt ze weer, het hart klopt in zijn keel, ze is helemaal naakt, het zalige Evakostuum, en ze loopt op heel scherpe naaldhakken. Ze doet een protserige boa om en ze schud haar haren los. Even later staat er een vreemde man naast haar, die haar zomaar begint te betasten, te kussen en te likken. 'Bah, vieze kerel, wat moet jij daar!', denkt hij. Ze verdwijnen naar boven. Na een half uur komen ze weer naar beneden en de man geeft haar een hand vol geld. Jacob begrijpt er niet veel van, maar wat zou Slauerhoff gedaan hebben? Er naartoe natuurlijk! Hij pakt eerst 100 euro en dan belt hij aan. 'Maar buurman toch, zo laat nog?' 'Ik geeft u dit en dan wil ik graag dat u me dat geeft, wat Slauerhoff ook kreeg!' 'Slauerhoff?' 'Die man van net!' 'O, domme knul, kom gauw binnen, ik weet wel wat jij graag wilt en omdat jij mijn buurman bent geef ik het gratis en voor niets!' Jaren na de treurnis over Slauerhoff schijnt er niets te zijn veranderd in Beetsterzwaag. De ontmaagding van Jacob kwam aan het licht, omdat hij zijn mond niet kon houden, en Wietske is langzaamaan, maar heel geraffineerd weggepest. Jacob was er heel verdrietig om, hij vond ergens nog de naaldhakken terug, maar naaldhakken zonder naakt zijn om erg zwaarmoedig van te worden. Jacob vervalt al gauw tot alcoholisme en de term dorpsgek wordt al hier en daar gefluisterd. Door dezelfde jaloerse ellendelingen, die ervoor zorgden dat Wietske wegvluchtte.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 april 2011


Geplaatst in de categorie: discriminatie

2.0 met 8 stemmen 1.516



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)