Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

de steunbeer

De oude Ping kwam met een hoop goud en zijn luie verwende zoon, de jonge Ping, naar meester Li en smeekte:
“Dit is mijn luie zoon. Neem hem alsjeblieft in dienst. Dan heb ik niet geheel gefaald als opvoeder”.
Li liet de gouden munten door zijn vingers glijden en knikte: “Voor het geld doe ik het niet, wel wat ik er voor koop”.

Zo trok Li met zijn luie verveelde leerling door het land en de jonge Ping bracht de oude meester behoorlijk in opspraak door zijn slechte manieren.
Op een dag was meester Li op bezoek bij gouwheer Zongh. De gouwheer was de volmaakte gastheer, maar de luie Ping misdroeg zich zoals gewoonlijk. Bij de thee klaagde Zongh tegen Li: “Uw onderricht is subliem. Levenswijsheid is uw trouwste gezel. U bent altijd bescheiden. Dan vraag ik mij af: wat moet u met zo’n onbehoorlijke leerling?”
“Het spijt me dat ik u daarmee ontrief”, antwoordde Li. “Als genoegdoening geef ik u dan maar gratis een goede raad”. Hij nam Zongh mee naar buiten bij het huis en wees op een van de steunberen.
“Deze lelijke steenhoop zou ik eens weghalen”, ried Li hem aan. “Het ontsiert je huis en is nog een sta in de weg ook”.
“Maar dat is de steunbeer”, verweerde Zongh. “Als ik hem weghaal, valt de muur om.”
“Oh, goed dat je me dat uitlegt. Kennelijk heeft iets dat onooglijk en hinderlijk is toch zijn nut.”
Zongh lachte wat pijnlijk en boog vol eerbied.

Niet veel later waren Li en zijn leerling opnieuw te gast bij Zongh.
“Ik kan nu wel een potje breken”, meende de luie Ping indachtig aan de vorige keer en misdroeg zich op een vreselijke manier. Gouwheer Zongh keek zeer bedrukt, maar durfde ditmaal niets te zeggen. Li liet het even lachend toe en sprak toen tegen zijn leerling:
“Ach Ping kun je mij mijn stok brengen?”
Ping was zo in zijn nopjes dat hij geen bezwaar maakte en onmiddellijk deed wat Li hem opdroeg. Li nam de stok van hem aan en gaf de jongeman opeens een ongenadig pak rammel.
“Maar de steunbeer dan”, klaagde de leerling pijnlijk, “uw onderricht? Uw bescheidenheid?”.
“Ook jij hebt recht op onderricht”, legde Li uit, “Als de wind boos is op het huis slaat hij de steunbeer het eerst. Dan pas kijkt de meester met een geruste glimlach naar de storm”.

Schrijver: paul m. borggreve, 9 juli 2004


Geplaatst in de categorie: filosofie

0.8 met 24 stemmen 1.168



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)