Inloggen
voeg je verhaal toe

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 2108):

Onverschilligheid is de eerste stap op weg naar verloedering.

Taalverloedering begint daar, wanneer taalgebruikers zich-bewust-niet interesseren voor verkeerd taalgebruik. "Je weet toch wat ik bedoel" is een veel gehoord excuus. Maar deze taalgebruikers snappen niet waar het om gaat.

Deze afnemende interesse voor de eigen taal is niet alleen zichtbaar onder middelbare scholieren, kinderen die zich in de belangrijkste fase van hun leven bevinden. Als dit wel het geval was geweest, zou dit probleem lang niet zo ernstig opgenomen hoeven worden. Immers, op de middelbare school kan deze laksheid de leerlingen nog worden afgeleerd, door middel van dictees en andere soorten van taaloefeningen waarvoor de leerling een cijfer kan krijgen. Maar op de universiteit is dit niet langer een probaat middel dat kan worden toegepast.

Deze onverschilligheid ten opzichte van de moedertaal- in dit verband het Nederlands -komt zelfs op de universiteiten voor. Ook daar leveren studenten werkstukken, nota's en andere schrijfopdrachten in die vol staan met stijl- en spelfouten. Het is jammer dat deze studenten niet ook voornamelijk hierop beoordeeld worden, dat zou hen misschien de impuls kunnen geven die nodig is om ze aan het verstand te brengen dat een goede kennis van de taal onontbeerlijk is.

Wat zou nu een mogelijke oplossing zijn om deze taalachterstand aan de volgende generaties studenten te onthouden? Hier ligt duidelijk een taak voor de overheid. Door meer kwaliteitseisen te stellen aan het lager onderwijs, meer aandacht te besteden aan het taalonderwijs en een uniform systeem hiervoor aan te laten houden op elke basisschool in Nederland, kan de overheid er van verzekerd zijn dat elke leerling werkelijk en letterlijk goed basisonderwijs heeft genoten.

Als dit alles lukt, en het taalonderwijs op het voortgezet onderwijs wordt hierop afgestemd door- eindelijk -een kwalitatieve methode te gebruiken, is de kans groot dat de leerlingen die dan nog hun eindexamen weten te halen en naar het beroeps-of wetenschappelijk onderwijs gaan, een goede kennis en beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift hebben.

Schrijver: V.Timber, 9 sep. 2006


Geplaatst in de categorie: school

1,3 met 13 stemmen 1.753



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:williwasem
Datum:29 okt. 2006
Emailadres:willem_vzhotmail.com
Bericht:Taalzuiverheid, naar mijn mening, is alleen te bereiken door een haast geperverteerde toewijding. Een obsessie die alle sprankelende mogelijkheden, verrassende variaties, en levende onhebbelijkheden, met kille hand in de kiem smoort. Ik hoor graag straattaal, verzonnen woorden, onbegrijpelijke uitspraken, het maakt taal leuk. Iemand die zegt "succes, je zult het nodig hebben", maakt m'n dag. Iemand die een -d neerzet in plaats van -dt zorgt ervoor dat ik peins en mijmer over eventuele onbedoelde betekenissen.. oh, het is leuk. Hele realiteiten worden erdoor ontwricht. Sollicitatiebrieven worden hersenbrekers. Nog een nadeel, taalpuristen maken het zichzelf erg moeilijk. Om een voorbeeld te noemen, in het bovenstaande riedeltje, laat ik me beperken tot de tweede alinea, moet 'dit' overal vervangen worden door 'dat' en 'deze' door 'die'. Het aanwijzend voornaamwoord is een lastige. Heb ik het goed?
Wat ik wil zeggen is, taal is leuk. Conventies zijn er, liggen voor het oprapen, wat maakt het uit als mensen ze niet zien liggen.. het betekent dat ze ergens anders naar kijken. En dan denk ik, misschien is dat wel veel meer de moeite waard. Maar ja, ik ken ze, niet goed, maar redelijk. Ik persoonlijk word er blij, het is geen bron van genot, dat zijn er een maar een paar, als een bron van, getemperde, vreugde, voldoet taal aan mijn bescheiden eisen. Taalzuiverheid is geen plicht, en onbedoelde fouten zijn slechts onbedoelde foutjes - ik weet wat ze bedoelen.

Naam:Binia
Datum:12 okt. 2006
Bericht:Ik weet niet hoe het zit met het onderwijs in Nederland, maar hier in België wordt er gewoon veel te veel nadruk gelegd op wetenschappen en wiskunde.
Taal wordt niet serieus genomen, jongeren van mijn leeftijd lezen amper,...
Met d of t of dt, het kan hen niet schelen. Dit ligt gewoon aan de manier waarop Nederlands gegeven wordt aan de middelbare school!

Naam:Femmy
Datum:13 sep. 2006
Bericht:Ik kan het niet anders dan met je eens zijn.
Zelf heb ik, via een bepaalde website, te maken met jonge mensen die ooit gepubliceerd hopen te worden.
Maar als ik hun taal- en spelfouten zo eens bezie... Zó gaat het niet!


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)