Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Een waar gemaakte kindervraag

Een kind heeft zo zijn ideeën over wat wel en niet goed is.
Natuurlijk wordt dat beïnvloed door de omgeving waarin het opgroeit.

Dit kind was een behoorlijk serieus kind.
Verwonderd als ze was over allerlei zaken en zeker als er geen logica in te ontdekken was.
Haar moeder vertelde haar bijvoorbeeld zoveel vreemde zaken, dat ze van jongs af aan na ging denken hoe het werkelijk gebeurd moest zijn.

“Hoe komen de baby’s op de wereld Mam”? vroeg ze eens.
Haar moeder vertelde haar dat de heer Jezus ze in de wieg legde.
“Dat kan toch niet vanuit de hemel” zei ze tegen haar moeder.
Haar moeders leven werd geleid door dat wat volgens geloofsgenoten hoorde en niet hoorde.
Helaas was dit kind daar de dupe van.

Toch bleven de bijbelspreuken die haar ingeprent waren, haar leven lang in haar gedachten.
Er stond een passage in de Bijbel die vermeldde dat de heer Jezus ooit mensen weggestuurd had, die niet aan de verwachtingen van hem hadden voldaan.
“Waar was je toen ik naakt was, honger had en ziek was, waar was je toen ik in de gevangenis zat” dat had de heer Jezus gevraagd aan de mensen.

Soms als ze aan het filosoferen was, bedacht ze dat ze alles had gedaan wat er toentertijd gevraagd was, maar dat ze alleen nog nooit een gevangene had bezocht.
Ze lachte hartelijk erom.
Wat al die verhalen uit je vroege jeugd wel niet veroorzaakten.

Maar toen realiseerde ze zich ineens dat ze zowaar sinds kort met een gevangen Indiaan uit Florida schreef.
Al 25 jaar zat hij in de dodencel.
Hij claimde onschuldig te zijn.
Maar ze kon daar haar hand niet voor in het vuur steken.
Voor de misdaad die hij misschien wel gedaan had, was hij normaal gesproken in Nederland al lang weer vrij geweest.
Doodslag zouden ze het hier noemen.

Het was eigenlijk mensonterend iemand 25 jaar lang op te sluiten met het zwaard van Damocles boven zijn hoofd.
Hoe kon ze helpen met alleen maar brieven naar hem te schrijven.
Ze kon alleen vriendschap beloven, maar voor hoe lang?
Had het wel enig effect voor de man in zijn cel, dat een Nederlands mens hem een armzalige Engelse brief schreef?
Ja dat had het dus, hij schreef een enthousiaste brief terug. Kennelijk was haar Engels niet zo bar slecht.

Milo Rose heette hij, toen zijn brief kwam wist ze dat ze door kon gaan met schrijven, het had dus wel degelijk effect.
Misschien kon ze hem niet uit de gevangenis halen, maar wel een paar momenten van afleiding bezorgen.

Schrijver: Eva Mensch, 9 maart 2009


Geplaatst in de categorie: moraal

3.3 met 3 stemmen 265



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)