Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Architectuur, deel 2

'' Weet je nog wat ik je vorige keer heb verteld over de bouwkunst in het verre verleden?''
'' Ja, je vertelde, dat mensen huizen gingen bouwen om zich daarin veilig te voelen en ook om zich te beschermen tegen de koude, regen en sneeuw, zeg maar tegen de grillen van de natuur. Verder had je het over de verschillende bouwstijlen in de verre oudheid. In het Midden-Oosten bestonden al steden en had men behoefte paleizen en bouwwerken te bouwen om er de godsdienst uit te oefenen. Je had het over de Toren van Babel en de piramiden in Egypte.''

'' Dat heb je goed onthouden, darling''
'' Over de uitbreiding van de beschaving naar Griekenland had ik het ook nog, daar werden ook tempels gebouwd. Deze bouw noemden ze de architraaf, een steunbalk die gedragen werd door zuilen. De bekendste Griekse tempel is het Parthenon, gewijd aan de godin Athene, gebouwd op de vlak gemaakte heuvel Akropolis in de stad Athene.''
''Wat betekent Parthenon, ouwe?''

''Dat betekent maagd of meisje. De Romeinen, die al voor de geboorte van Christus, in het gebied van het Midden-Oosten gingen heersen, gingen ook tempels bouwen. Ze namen ook de tempels van de Grieken over, maar de Romeinen waren al modern voor die tijd, want ze bouwden al bruggen, aquaducten, basilieken en arena's. In Nederland bestaat nog een Romeinse brug, namelijk de oude Maasbrug in Maastricht.''
''Dat is interessant, ouwe. Je had het net over basilieken, wat zijn dat?''
''Basilieken waren gebouwen die dienst deden als markthal, rechtszaal of beurs en arena's waren grote ovale gebouwen, waar de mensen kwamen kijken naar de gevechten van de gladiatoren. De bekendste staat in Rome en heet ''Colosseum'',gebouwd in 80 na Christus.''

'' Hoe weet jij dat allemaal?''
'' Je weet, dat ik alleen lagere school heb gehad, maar ik wil mij meer ontwikkelen. Daarom lees ik veel over allerlei onderwerpen in de openbare leeszaal van de bibliotheek. Moet je ook doen. Over de bouwkunst van de Grieken en de Romeinen is veel meer te vertellen, maar ik vertel alleen maar wat ik ervan onthouden heb. Wat ik nog wel weet is, dat de Romeinse ingenieurs goed waren in de aanleg van wegen en waterleidingen. Deze waterleidingen leverden meer water dan de huidige, omdat ze gebruik maakten van verval in plaats van druk. Ze waren ook goed in het bouwen van aquaducten. De bekendste is de Pont du Gard bij Avignon die de rivier de Gard kruist. De volgende keer vertel ik je nog meer over de Romeinen en hoe het verder ging met de bouwkunst.''
'' Zo is het wel genoeg Wouter, beetje bij beetje is beter dan lange verhalen daarover. Moet je een borrel?''
''Graag en doe er een biertje bij, neem er zelf ook één.
Proost.''

Schrijver: kees niesse, 6 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.0 met 1 stemmen 67



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
9 augustus 2011
Email:
hmessielive.nl
Het begin van het verhaal is een beetje te veel herhaling van het vorige. Het verdere verloop geeft een mooi beeld over de Romeinse bouwwerken en duidt aan hoe mensen met weinig opleiding zichzelf toch kunnen opwerken en/of ontwikkelen.
Aan het einde: Inderdaad, stukje voor stukje opbouwen en het weldadige, huiselijke borreltje.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)