Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Barometer

Wouter en Mien waren uitgenodigd koffie te komen drinken bij Wim en Alie verderop in de straat. ''Trek je jas aan ouwe, want het regent en doe me een plezier en ga geen vragen stellen over het geloof, want daar wacht ie natuurlijk op. Hij heeft toch een barometer aan de muur hangen, vraag maar hoe zo'n ding werkt, dat interesseert me meer. Hij is in staat te beweren, dat God de barometer heeft uitgevonden en dat kan natuurlijk niet. Als God bestaat dan bemoeit Hij zich alleen met de grote dingen in het heelal en is het geklets, dat Hij iedereen persoonlijk zou kennen, onzin''

''Ander onderwerp Mien, want niemand weet hoe het precies zit, maar volgens de bijbel heeft hij Hans en Grietje als eerste mensen op de wereld gezet en toen ging het meteen mis.''
Mien moest hardop lachen, en zei:
''Je zal Adam en Eva bedoelen kaffer, dat weet ik zelfs als ongelovige. Het echtpaar werd hartelijk ontvangen, maar Mien schrok toen zij zag, dat Wim een bijbel in zijn hand vasthield, dus zei ze meteen tegen hem:
''Dat is een mooie barometer Wim en wat is ie lang, ik dacht dat ze op een klok leken, maar die is anders.''

Wim schoot in de lach en legde zijn bijbel op de tafel.
''Goed Mien, dat vind ik leuk, dat je dat interesseert, ik zal het je direct uitleggen. Het echtpaar ging naast elkaar op de bank zitten, toen Wouter aan Wim vroeg:
''Zeg buurman, jij vertelde laatst, dat Jezus beweerde, dat mensen die treuren gezegend en gelukkig zijn, dat begrijp ik niet.''
Wim werd opeens verschrikkelijk enthousiast en wilde zijn bijbel al pakken, maar Alie zette de kopjes koffie op tafel met vier tompoezen, dus legde Alie dat heilige boek in de boekenkast. Wim keek al verongelijkt naar haar, maar Mien fleurde op, maar had intussen wel haar vent al een schop tegen zijn benen gegeven.

Toen begon Wim eindelijk over de barometer te vertellen.
''Ja, mooi apparaat hé, het is een kwikbarometer van Huygens.''
Wouter:
''Wij hebben z'n ronde in de kamer hangen, maar wat een verschil met die van jou.''
''Zal ik uitleggen, die ronde barometers, zoals die jij hebt, zijn zogenaamde aneroide meters, uitgevonden door een Fransman, genaamd Lucien Vidie (1805-1866). Het is een luchtledige doos (aneroide betekent zonder lucht). Wanneer de luchtdruk hoger wordt, dan zal de doos ingedrukt worden en die beweging wordt via een veer en een wijzer overgebracht op een schaalverdeling.''

''Wanneer wordt de luchtdruk hoger, Wim.''
''In het kort komt het hierop neer:
In depressies stijgt de lucht, maar op een bepaalde hoogte stroomt die lucht zijwaarts en daalt weer naar de grond, en daar stijgt de luchtdruk, want daar komt meer lucht. De meeste ronde barometers hebben op de schaalverdeling opschriften staan, zoals,mooi weer, veranderlijk, regen en storm, maar dat klopt niet altijd. Die aanduidingen zijn afkomstig uit vorige eeuwen toen er nog weinig bekend was over het verband tussen het weer en de luchtdruk.

Het komt wel eens voor, dat de barometer hoog staat, zeg maar 1030 hectoPascal, dus bij de aanduiding mooi weer, maar het toch niet zonnig is. Het kan zelfs mistig zijn of regenen, vooral in de winter is dat het geval. Dat heeft ook een oorzaak, maar dat leg ik je nog wel eens uit.''
''Dat klopt Wim, want toen ik vanmorgen op de barometer keek, wees de wijzer mooi weer aan, maar kijk maar naar buiten, het motregent.''
''Omgekeerd komt het ook voor Wouter, dat de luchtdruk laag is en de wijzer op de barometer regen aanwijst, en het toch mooi weer is.

De barometer die hier in de kamer hangt is een kwikbarometer en die was al eerder uitgevonden dan de aneroide, namelijk in 1643 door de Italiaan Torricelli, een wis- en natuurkundige. Wat deed hij? Hij vulde een glazen buis van ongeveer één meter in zijn geheel met kwik en zette die buis op zijn kop in een bakje met kwik. Wat gebeurde er toen? Het kwik zakte voor een deel uit de buis, maar er bleef een kolom van ongeveer 76 cm in de buis staan.

Torricelli concludeerde hieruit, dat de druk die het gewicht van het kwik in de kolom op het kwik in het bakje uitoefent, gelijk moet zijn aan de druk van de luchtkolom van de atmosfeer.''
''Is dat alleen bij kwik mogelijk, Wim''?
''Je kan ook een andere vloeistof nemen, zoals water, maar dan heb je een buis nodig van meer dan 10 meter, want water heeft een kleinere dichtheid en zou ook gaan verdampen, dus niet bruikbaar. Wat je ook nog moet weten Wouter is het volgende: Wanneer de barometer snel oploopt of daalt, dan gaat het weer gauw veranderen. Stijging betekent weersverbetering en daling slechter weer.

Tot ergernis van Mien pakte Wim de bijbel uit de kast en ging uitleggen waarom Jezus vindt, dat treurende mensen gezegend en gelukkig zijn, want alleen die oprecht treuren over zonden, sterfgeval, over het kwaad in de wereld kunnen ook blijdschap en geluk vinden bij de Heer. Mien keek op haar horloge en zei:
''Zeg Wouter, we moeten nog boodschappen doen en ze ging al staan en gaf ongemerkt haar man een schop tegen zijn schoen. Hij begreep de aanwijzing en kwam ook van de bank af en samen namen ze hartelijk afscheid van de buren. Onderweg naar de supermarkt kreeg hij onder uit de zak van Mien, omdat hij toch weer het geloof erbij haalde.

Schrijver: kees niesse, 15 september 2011


Geplaatst in de categorie: wetenschap

-1.0 met 2 stemmen 1.363



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
16 september 2011
Email:
hmessielive.nl
In dit verhaal komen gesprekken van heel verschillende aard aan de dag. Gelovigen en ongelovigen hebben hier allebei een klein-burgelijke houding.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)