Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De onderdrukte vrouw bevrijd

''Gehoorzaamheid aan de man is de sleutel voor het paradijs. Kijk hoe je man je behandelt, want hij is je paradijs en je hel,'' gaf de bekende imam op TV aan. Elke vrijdagavond was hij te gast in het TV-programma genaamd de wijze lessen van de imam. Onder bepaalde bevolkingsgroepen had hij inmiddels bekendheid gekregen. Zo ook bij de familie Ahmir.
De imam vervolgde met: ''de vrouw is in vergelijking tot de man aantrekkelijker geschapen. Het is de bedoeling dat de vrouw haar aantrekkelijkheid binnenshuis vertoond en niet daarbuiten. Daarnaast is het van belang dat de nadruk gelegd wordt op haar persoonlijkheid in plaats van op haar aantrekkelijkheid. Hiermee kan de reden van bedekken begrepen worden.''
De familie Ahmir bleef aandachtig tot de laatste zin luisteren, behalve Fatima. Zij leek wat afwezig de laatste tijd.

''Vandaag gaan we het hebben over de verschillende golven binnen het feminisme,'' begon de maatschappijleraar Arends aan zijn les. Zijn lessen waren krachtig en uitdagend. Daar stond Arends bekend om.
''Vrouwen zijn eeuwenlang op een andere manier behandeld dan mannen. Centraal stond het mannelijk denken. Vrouwen namen een andere positie in dan mannen. In de maatschappij, in de huishouding en in familiekringen. Overal eigenlijk. Lange tijd was het de mannen gelukt de vrouwen onder de duim te houden. Tot aan het eind van de 19e eeuw. Toen ontstond de Eerste feministische golf. Hier werd gestreden voor het vrouwenkiesrecht en de toelating tot het universitair onderwijs. De Eerste feministische golf werd in de jaren zestig gevolgd door de Tweede feministische golf. Bij de Tweede feministische golf werd gestreden voor de mogelijkheden op seksueel en financieel gebied. De doelen waren onder meer economische zelfstandigheid, een gelijkwaardige positie in de maatschappij en seksuele bevrijding.''
De hele klas bleef aandachtig tot de laatste zin luisteren. Ook Fatima.

''Meneer Arends, kan ik even kort met u praten?'' vroeg Fatima.
''Ja, natuurlijk. Vertel eens.''
De les was afgelopen en alle leerlingen hadden de leskamer van Arends verlaten. Behalve Fatima.
''Ik heb wel vaker met u gesproken over bepaalde onderwerpen, maar dit keer is het anders. Ik weet niet hoe ik erover moet beginnen.''
''Doe de kamerdeur maar dicht als dat een prettiger gevoel geeft. Dat praat vaak makkelijker.''
Fatima deed dit en begon te vertellen.
''Al datgene waar mijn familie en ik zo sterk aan gehecht zijn, dat begin ik langzamerhand kwijt te raken. De cultuur die er in ons huis en directe omgeving heerst, brengt mij tot twijfel. Hoewel ik er uit eigen wil aan begonnen ben, voel ik me genoodzaakt hier wat aan te doen.''
''Waarom ben je anders gaan denken?''
''Ik geloof dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Zonder voldoende bedekking kan de vrouw de lusten van mannen opwekken. Hoezo? Mannen zijn toch zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten? Waarom moeten wij de lasten dragen? Zonder ons te bedekken kunnen we toch ook de nadruk leggen op onze persoonlijkheid? Ik ken genoeg voorbeelden. En dan heb ik het niet eens over kleine kinderen, die bedekt moeten worden. Tegen wat of wie worden zij beschermd?''
''Ben je bang wat je familie en omgeving over jouw opvattingen zal vinden? Weten zij het überhaupt wel?''
''Nee, absoluut niet. En dat is ook mijn grote angst. Hoe zullen zij hiermee omgaan? Ik weet het niet.''
''Jouw standpunt is mij duidelijk Fatima. Ik denk dat je in dit geval niet langer ongewild op deze manier verder kan gaan. Jouw gezin, familie en omgeving moeten jouw opvattingen accepteren en respecteren.''

Fatima werd na schooltijd door haar moeder met de auto opgehaald. Hoewel haar moeder een aantal vragen had gesteld, gaf Fatima geen antwoord. Ze was helemaal stil. Totdat ze een hoge heuvel, niet al te ver van hun huis, naderden.
''Mama, stop hier.''
''Waarom?''
''Stop hier!'' schreeuwde Fatima.
Ze stapte uit de auto. Ze nam in het begin kleine voetstappen richting de hoge heuvel. Ze maakte alle knopen van haar jas, die tot ver over haar knieen kwam, los en gooide deze op de grond. Haar voetstappen werden inmiddels groter. De diverse spelden, om de hoofddoek vast te maken, maakte ze ook los. Ze begon nu te rennen. De wind nam de hoofddoek mee en gooide deze in het rivier. Na korte duur werd deze meegenomen en was geheel uit het zicht verdwenen. Ze bleef rennen totdat ze het hoogste punt van de heuvel had bereikt. Met haar armen in de lucht bleef ze daar staan. Iedereen in de omgeving kon haar zien.
Ze voelde zich vrij. Ze was vrij.

Schrijver: Vedat Gok, 21 maart 2012


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.7 met 3 stemmen 182



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Vedat Gok
Datum:
28 maart 2012
Email:
v.gok365.nl
Cornil, waarom vrouwen een hoofddoek dragen, lijkt mij duidelijk (zie ook verhaal).
In mijn optiek kan dit geen bevrijding zijn, maar juist jezelf onderdrukken.
Naam:
cornil
Datum:
28 maart 2012
Email:
cjwterenstrahome.nl
Omgekeerd is ook vaak waar, er zijn ook fatima's die naar de berg gaan en een hoofddoek om doen omdat ze juist die hoofddoek als bevrijding ervaren en er een innige band met God mee ervaren.

Het gaat erom te leven vanuit de liefde.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)