Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Van ruilhandel naar geld

''Zeg ouwe, je had het over vroeger toen er nog geen geld was. Wanneer was dat dan?''
''Je kunt het je nauwelijks voorstellen Mien, maar die tijd bestond wel, namelijk achthonderd jaar na de geboorte van Christus bestond er geen geld onder de bevolking. Het was toen een agrarische maatschappij, waarin de landbouw en veeteelt de hoofdmiddelen van bestaan waren. Er was dus weinig handel. Men ruilde wel goederen die men nodig had voor spullen die men wilde afstaan. Dat was wel eens moeilijk, want de één had niet altijd wat de andere wilde hebben. De grond was in die tijd het eigendom van de adel en de kerk en die hadden daardoor veel macht en degenen die geen grond bezaten waren de lijfeigenen en dus eigendom van de grondbezitters. Je was dus gewoon een slaaf.''

''Zeg ouwe, ik hoorde je straks zeggen, dat jij weer naar die tijd van ruilhandel verlangde. Je bent niet goed snik man, wat moeten wij als arme sloebers nou ruilen.''
''Ik meende dat niet echt Mien, maar eigenlijk zijn we nog lijfeigenen van het kapitaal. Zo voel ik het als arme sloeber, maar ik ge verder. Ook de slavernij verdween geleidelijk, zodat de vrij geworden slaven en horigen zich gingen vestigen in dorpen en steden. Er kwamen ambachten, zoals smid, timmerman, bakker, wever en dat had grote gevolgen in de maatschappij. De stedelijke bevolking ging eten kopen bij de boeren en die boeren gingen naar de stad andere producten kopen. Zo ontstond een ruilverhouding op de markt.

Doordat er steeds meer handwerkers kwamen, werd het ook steeds moeilijker om te ruilen. De goederen kregen dus het karakter van ruil goed of geld. In China werd al 1000 jaar voor Christus de schelp als geld gebruikt en de Romeinse soldaten kregen hun soldij uit betaald in stukken zout. Het Latijnse woord voor zout is Salarium en daar komt ons woord salaris vandaan.''

''Heel interessant Wouter, hoe weet je dat allemaal?''
''Veel lezen, darling. We hadden het net over de ruilhandel, maar ook in de tweede wereldoorlog was ruilen weer het geval, want toen waren sigaretten het aangewezen ruilmiddel, maar ook de hongerige bevolking in het westen van Nederland gingen goederen bij de boeren op het platteland ruilen voor voedsel. Geleidelijk ging men vroeger van de ruilhandel af door het invoeren van koper, brons en ijzer, en later ook door zilver en goud.

Om misbruik te voorkomen gaf men de geldstukken een bepaalde vorm en werden de geldstukken door de Staat gestempeld en kregen vaak een afbeelding van een beroemd persoon. Dus nu is het zo, dat we goederen ruilen tegen geld, maar met geld kan je ook je belasting betalen. In ons land was de munteenheid de gulden en nu de euro. In Engeland heb je nog het pond sterling en in de Verenigde Staten de dollar.
Weet jij waar het teken f of fl. vandaan komt, toen we nog de gulden hadden?''
''Geen idee.''
''Dat hadden we te danken aan de geldhandel in Florence, want daar werd de florino d' oro geslagen.''

''Maar we hebben toch ook papiergeld Wouter, waar komt dat dan vandaan?''
''Zal ik je uitleggen. Op een gegeven moment waren de eigenaars van veel muntgeld bang voor diefstal en werd bij het betalen de munt te zwaar van gewicht. Daarom gaven ze de munt in bewaring bij een goudsmid, die een ontvangstbewijs gaf, wisselbrief genoemd. Deze wisselbrieven werden als betaalmiddel aangenomen, dus het bankbiljet was geboren.''
''Nog een vraag Wouter, waarom geeft de bank rente?''
''De bank gaf rente als beloning, omdat men het geld bij de bank in bewaring gaf. In de middeleeuwen was rente vragen door de kerk verboden, dat staat namelijk in de Bijbel, Lukas 6:35, maar werd genegeerd, en nou wil ik een borrel.''

Schrijver: kees niesse, 14 oktober 2013


Geplaatst in de categorie: geld

4.3 met 3 stemmen 239



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
14 oktober 2013
Email:
hmessielive.nl
Kees, jouw verhaal heeft mij een stuk wijzer gemaakt wat de geschiedenis van handel en geld betreft.
Mien en Wouter bespreken en redetwisten veel met elkaar. Dankzij de borrel loopt het steeds weer met een sisser af.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)