Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

We nemen nog een ouzo

Vroeg was ik opgestaan en na het ontbijt heb ik een wandeling gemaakt door het centrum van Athene. Toen ik terug kwam bij mijn hotel zat de dame, die ik gisteren ontmoette, al op het terras. Ze zag er nu betoverend uit. Luchtig gekleed in een korte rok en een doorzichtige bloes. Dat kon ook wel, want het was al warm. Ik begroette haar met een buiging. Niet mijn gewoonte, maar sommigen vinden dat beschaafd. Eigenlijk interesseert het mij geen fuck, maar je wilt toch graag voorkomend overkomen.

Ik had mij al eerder voorgesteld met de oer Nederlandse naam, Kees. Maar wat nu gebeurde vond ik niet normaal. Ze stond op en omhelsde me en zei met een zwoele stem:
''Ik heet Amarante, lieve jongen. Wat wil je van mij drinken. Zal ik een ouzo voor je bestellen, dan neem ik er ook één.''
''Heel aardig van u, mevrouw. Een ouzo gaat er bij mij altijd in. Een jonge kelner bracht ze en we dronken er kleine teugjes van en ze legde haar ander hand op mijn knie, en zei:

''Weet je nog wat ik je vorige keer heb verteld over de bouwkunst in het verre verleden, lieve jongen?''
Ik begon haar te wantrouwen, ze deed net of ze mij al jaren kon, zo vertrouwelijk. Misschien is dat normaal daar, dacht ik. Ik zei:
''Ja mevrouw, u vertelde, dat mensen huizen gingen bouwen om zich daarin veilig te voelen en ook om zich te beschermen tegen de koude, regen en sneeuw, zeg maar tegen de grillen van de natuur. Verder had u het over de verschillende bouwstijlen in de verre oudheid. In het Midden-Oosten bestonden al steden en had men behoefte paleizen en bouwwerken te bouwen om er de godsdienst uit te oefenen.''

''Goed zo knul, dat heb je goed onthouden. Over de uitbreiding van de beschaving naar Griekenland had ik het ook nog, daar werden ook tempels gebouwd. Deze bouw noemden ze de architraaf, een steunbalk die gedragen werd door zuilen. De bekendste Griekse tempel is het Parthenon, gewijd aan de godin Athene, gebouwd op de vlak gemaakte heuvel Akropolis in de stad Athene.''

''Wat betekent Parthenon, mevrouw?''
''Dat betekent maagd of meisje. De Romeinen, die al voor de geboorte van Christus, in het gebied van het Midden-Oosten gingen heersen, gingen ook tempels bouwen. Ze namen ook de tempels van de Grieken over, maar de Romeinen waren al modern voor die tijd, want ze bouwden al bruggen, aquaducten, basilieken en arena's.''

''Heel interessant mevrouw, ik weet toevallig, dat in Nederland een Romeinse brug bestaat, namelijk de oude Maasbrug in Maastricht.''
''Ja dat weet ik, want de Romeinen hebben jouw land ook nog een lange tijd bezet, ik meen tot aan de Rijn toe.''
''Mevrouw, u had het net over basilieken, wat zijn dat?''
''Basilieken waren gebouwen die dienst deden als markthal, rechtszaal of beurs en arena's waren grote ovale gebouwen, waar de mensen kwamen kijken naar de gevechten van de gladiatoren. De bekendste staat in Rome en heet Colosseum, gebouwd in 80 na Christus. Over de bouwkunst van de Grieken en de Romeinen is veel meer te vertellen. Wat ik ook nog weet is, dat de Romeinse ingenieurs goed waren in de aanleg van wegen en waterleidingen.

Deze waterleidingen leverden meer water dan de huidige, omdat ze gebruik maakten van verval in plaats van druk. Ze waren ook goed in het bouwen van aquaducten. De bekendste is de Pont du Gard bij Avignon die de rivier de Gard kruist. De volgende keer vertel ik je nog meer over de Romeinen en hoe het verder ging met de bouwkunst. Zo is het wel genoeg Kees, beetje bij beetje is beter dan lange verhalen daarover. Moet je nog een ouzo of ga je mee naar mijn huis, dan drinken we daar wat?''
Ik dacht wat kan mij gebeuren en stemde toe met haar mee te gaan.

Schrijver: kees niesse, 12 mei 2014


Geplaatst in de categorie: geschiedenis

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 587



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
13 mei 2014
Ik denk wel, dat ik zo ongeveer weet wat er bij de schaars geklede dame in haar huis gaat gebeuren... Jullie gaan een bouwpakket van de Parthenon in elkaar zetten, of niet soms?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)