Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Thee is ook lekker en je blijft er nuchter bij

Amarante en ik zaten weer op het terras. Over gisteren hadden we het maar niet en ik had besloten niet meer met haar mee te gaan naar haar woning. Ze mag dan wel veel verstand hebben van de architectuur, maar van een woning schoon houden zeker niet. We dronken nu geen ouzo, maar die heerlijke groene thee van het eiland Kreta. Dan blijf je nuchter. Toen vroeg ze aan mij:

''Kees, weet je nog waar we het de vorige keer over hadden?''
''Ja dat weet ik nog, het ging over de Romeinen, die al voor de geboorte van Christus in het gebied van het Midden-Oosten gingen heersen. Ze namen ook de tempels van de Grieken over, maar waren al modern, want ze bouwden al bruggen, aquaducten, basilieken en arena's. Ook hun waterleidingen waren perfect.''
''Goed zo, de drank heeft je geheugen niet aangetast. Ik ga nu een grote sprong maken naar de Middeleeuwse bouwkunst, zeg maar tussen 500 en 1500 na Christus.

In die tijd waren er voornamelijk twee bouwstijlen, de Romaanse en de Gotische. De Romeinen hadden ontdekt door boogsgewijs te bouwen kreeg men een grotere ruimtewerking, ook genoemd het bouwen van gewelven. In de Middeleeuwse architectuur streefde men naar zoveel mogelijk ruimte. Zo zagen de kerken in die tijd er uit als een fort en hadden zeer kleine ramen. De zware gewelven rusten op korte zuilen en de vensters hadden ronde bogen. Een voorbeeld is de Sint-Servaaskerk in Maastricht.''

''Hoe was dan de Gotische stijl, mevrouw?''
''Ja, je let goed op Kees. Deze stijl was afkomstig uit het noorden van Frankrijk. Het kenmerk van deze bouwkunst is de verticale lijn. Zo zijn de torens slank en de gewelven hoog en de pijlers dun. Dat dus in tegenstelling bij de Romeinse bouwstijl, die werd juist gekenmerkt door het horizontale massale karakter. Bij de Gotische stijl zijn veel ramen te vinden, slank en hoog en met een spitse boog en rijk versierd met beeldhouwwerk. Voorbeelden van deze bouw zijn de domkerken van Keulen, de Dom te Utrecht en de Nieuwe kerk te Delft.''

''Mevrouw, weet u ook iets over de bouwkunst na de Middeleeuwen?''
''Heel interessant Kees, want toen kwam de renaissance, dat betekent herleving rond de vijftiende eeuw van de bouwstijl en dat werd weer gevolgd door de barokstijl, vol dynamiek en overdaad. De renaissance kwam uit Italië, want daar waren nog veel overblijfselen van de Griekse en Romaanse bouwkunst. Veel van deze oude bouwkunst kwam weer in gebruik, zoals de architraaf bouw, de geveldriehoek en koepel.

Michelangelo was de grote bouwmeester van de renaissance, hij bouwde de koepel van de Sint-Pieterskerk in Rome. De zuilen van deze kerk werden gebouwd door de Italiaanse bouwmeester Bernini. In 1624 werd deze kerk ingewijd. Klassieke elementen in de bouw kwamen terug in Florence en Venetië, waar paleisachtige huizen, met zuilenrijen werden gebouwd.''

Hoe ging het in ons land met de bouw, vroeg ik.
''Goed dat je dat vraagt. Weet je wie het paleis op de Dam te Amsterdam heeft gebouwd?''
''Was dat niet Jacob van Campen?''
''Heel goed, Kees. Bij Jacob van Campen (1595-1657) vind je ook de renaissance terug, zoals de geveldriehoek en de koepel. Die zie je ook bij de kerktorens van de Zuider-, Wester- en de Noorderkerk in Amsterdam, die gebouwd zijn door Hendrick de Keyser (1565-1621. De thee is wel lekker, maar nu wil ik een ouzo, jij ook?''

''Vandaag niet Amarante, gisteren was ik er behoorlijk beroerd van. Ik neem liever nog thee.''
Ik voelde, dat zij ergens op uit was, want ze vroeg of ze mijn kamer in het hotel mocht zien. Ik dacht vooruit maar, ik had ook wel zin in een avontuurtje.

Schrijver: kees niesse, 14 mei 2014


Geplaatst in de categorie: geschiedenis

3.0 met 4 stemmen 263



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
15 mei 2014
Het lijkt erop alsof je betoverd bent door haar kennis van diverse bouwstijlen, maar uiteindelijk is het toch de architectuur van haar wulpse lichaam. Groene thee, was zij de eerste?... Ben je door haar ontgroend?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)