Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Televisiekanaal Mezzo explodeert

Zo op het eerste gezicht lijkt alles pais en vree te zijn, maar in de Boetselaersborg te 's-Heerenberg zijn de poppetjes aan het dansen en viert het surrealisme hoogtij. 'Zeg, Dieudonné, mafkeesje, waar zit je nou weer, ouwe mallerd van me?', roept Esmeralda d'Armagnac Sastanet over de marmeren gang met een Monet en een Magritte aan de wand. 'Schatje, riep je me?', klinkt het van uit een achterkamer. 'Kom snel eens kijken, kerel, er is echt iets leuks op Mezzo nou!', brult Esmeralda. 'Ik kom al, ik kom al!', roept Dieudonné terug, terwijl hij snel zijn zilveren doosje met cocaïne achter enkele boeken verstopt. Zenuwachtig snuivend sloft hij naar de tv-kamer, waar Esmeralda in een sexy doorkijkjurk op de bank ligt. 'Kom lekker naast me liggen, snuffie, moet je nou toch kijken hoe ze 'Dido en Aeneas' in een nieuw jasje hebben gestoken, dit is echt genieten, geef die fles even aan, wil je?', zegt Esmeralda met een vergulde glimlach. 'Zeg Es, is dat niet van Sir Henry Purcell, die man is al eeuwen geleden gaan hemelen, wat zal hij wel niet van al die blote lichamen vinden?' 'Vind je dat niet mooi dan?' 'O, zeker wel, darling, maar ik vraag me toch af wat daar de meerwaarde van is?' 'Dit is nou moderne operakunst van Peeping Tom of iets dergelijks, dit is in de Opera van Genève, weet je wel, daar zijn wij immers ook geweest, wat was het ook alweer? O ja, de 'Aïda' van Verdi, samen met barones Mette Hoedemaker, kom Dieu, dat weet je vast nog wel, want daarna heeft Mette jou een nachtje van mij geleend, ik vergeet nooit hoe jij bij het ontbijt alleen maar glazig voor jou uit kon staren, terwijl Mette en ik alsmaar moesten giechelen!' 'Nou je het zegt zeg, de 'Aïda' van Verdi, inderdaad, onvergetelijk!'.

Ondertussen is er een prachtige koets onderweg naar 's-Heerenberg. Bij het zien en horen van de Zwitserse mezzosopraan Marie-Claude Chappuis leeft Dieudonné helemaal op. 'God nog aan toe zeg, wat is dat een mooie vrouw en wat kan die zingen!', zegt hij tegen de uit de wijnfles drinkende Esmeralda, die hem meteen even in zijn kruis knijpt. 'Ouwe schuinmarcheerder van me! En die Justine Bougerol dan?' 'Ook niet mis, maar ik heb zo mijn voorkeuren!' 'Wel opvallend dat die Chinese spelers en zangers helemaal bloot zijn en dat die blanken keurig gekleed zijn!' 'Toegegeven, dat heeft iets koloniaals en riekt naar discriminatie!' 'Jeetje zeg, wat maakt die Chinese man een angstaanjagende, voormenselijke oergeluiden!' 'Over metoo gesproken, hier barst het van de metoetjes!' 'Nee man, dat was gewone oerlust, niets mis mee!' 'Mee eens, die man en die vrouwen zitten allemaal op hetzelfde niveau van lustbeleving!' 'Trouwens, je snapt toch wel dat iemand als Marie-Claude niet zomaar helemaal uit de kleren gaat!' 'Ik snap het wel en ik snap het niet, want mevrouw Chappuis ziet er naakt echt niet veel anders uit!' 'En die Chinezen moeten zich als beesten gedragen en uiten!' 'Precies, dat zeg ik toch, het is je reinste discriminatie en dan nog wel als kunstvorm!' 'Toch vind ik het wel eens leuk om een naakte piemel in een opera te zien, ook al zit daar dan een zwaargestoorde griezel aan vast!' 'Toch zitten die onderaardse geluiden in iedereen verborgen en is het contrast minder groot dan wij vaak denken!'. Esmeralda begint ineens opzettelijk diep grommende oergeluiden te maken en zij trekt de doorkijkjurk van haar doorleefde lijf. Dieudonné probeert rustig door te kijken en hij roemt de meeslepende muziek van Purcell. 'O kijk, hier lees ik het!', zegt hij, 'dit is van Franck Chartier en Emanuelle Haïm, zegt me niks, maar gedurfde jongens, dat zeker!'. 'Durf jij ook nog wat?', vraagt Esmeralda met een zwoele stem, terwijl zij met haar ene voet in zijn kruis wrijft.

Na de moderne opera-uitvoering liggen er twee uitgebluste lichamen op de bank. 'Schat, zullen we straks de grens overgaan en wat in Emmerich gaan eten?', fluistert Esmeralda. 'Mijn idee, poppetje, dan kunnen we baron Coenraad Ketelaars ook meteen bezoeken, want dat staat al heel lang!', antwoordt Dieudonné verheugd en opgelucht door de uitstekende vrijpartij. 'Die Coen heeft een beetje een oogje op mij hé, wist je dat?', zegt Esmeralda prikkelend. 'Ja, schat, en hij is echt niet de enige, ga gerust je gang, want dat doe ik ook!', zegt hij met een brede glimlach. Esmeralda begint ineens weer heftige oergeluiden te maken. Buiten nadert een koets het vredige kasteeltje. Even later wordt er aan de voordeur gebeld. 'Wie zullen we daar hebben?', zegt Dieudonné, terwijl hij snel zijn kleren aan trekt. 'Zeg maar dat we geen tijd hebben en andere plannen hebben!', roept Esmeralda nog. De voordeur kraakt en Dieudonné valt bijna flauw zodra hij ziet wie er voor de deur staat. 'Ben ik welkom?', vraagt een van top tot teen naakte Marie-Claude Chappuis en zij wappert wild met haar haren heen en weer. 'Ko-ko-komt u binnen, edele dame, jazeker, u wordt verwacht en u mag zolang u wilt bij ons logeren!', zegt Dieudonné. Hij sluit de voordeur alsof het voorgoed is en hij gaat haar voor naar de tv-kamer. Vol bewondering gluurt hij herhaaldelijk over zijn schouder en geniet hij van het onverwachtse, hemelse schouwspel. 'Liefje, kijk eens wie...', zegt hij, terwijl hij ziet dat Esmeralda nergens te bekennen is. De televisie flitst ineens aan en daar ziet hij Esmeralda op bezoek bij baron Coenraad Ketelaars, die met zijn gulzige pretoogjes naar Esmeraldo zit te turen. 'Schattebout van me, ik ben vast vooruit gegaan, ik zie je wel weer verschijnen hé!', zegt Esmeralda. 'Dit kan allemaal niet waar zijn!', denkt Dieudonné verontrust, 'net was ze nog hier!'. 'Ik weet wat jij denkt, ouderwets kasteelmannetje van me, maar had jij ooit gedacht, dat ik hier nu bij jou ben!', zegt Marie-Claude, die met haar zachte handen zijn verbaasde hoofd vastpakt en tussen haar troostrijke borsten duwt. 'Een aria!', prevelt hij, 'zing eens een aria voor mij!'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
4 mei 2022


Geplaatst in de categorie: emoties

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 60



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)