Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Muziek.

''Ik ga even de cd's naar Wim terug brengen, hoor.''
''Blijf niet te lang weg, ik ga vast het eten koken.''
''Wouter sloot de deur achter zich en liep naar het huis van Wim en Alie, even verderop in de straat. Op zijn aanbellen deed Wim, een sterke man met een grote snor, de huisdeur open.
''Hé Wouter, kom binnen, leuk dat je even komt aanwippen.''
Ze liepen naar de huiskamer en namen plaats aan de grote tafel midden in de kamer. De kamer zag er gezellig uit, in de open haard smeulden blokken hout en aan de wanden hingen portretten van de kleinkinderen en voor het raam een tafeltje met twee fauteuils en mooie planten op de vensterbank. Onder de grote schemerlamp zat Alie in een boek te lezen en begroette Wouter nauwelijks, ze had een hekel aan die zuipschuit.

''Hier zijn de cd's, die ik van je geleend heb, mooie muziek, vooral die operette van Fledermaus.''
''Bedankt, ik heb die operette ook op grammofoon platen staan en ik moet je zeggen, dat het mooier en voller klinkt.Ik wilde eerst mijn platen naar de kringloop brengen, maar daar zou ik spijt van hebben gekregen.
''Een borrel, Wouter?''
''Die gaat er altijd in, Wim.''
Wim keek naar zijn vrouw of hij zeggen wilde, haal die fles. Ze begreep het en rende naar de keuken en kwam met twee borrelglaasjes en een fles jonge klare de kamer in en schonk de glaasjes vol.

Wouter zag dat met lede ogen aan en dacht, dat hoef ik bij Mien niet te flikken.
''Mooie muziek heb je opstaan, Wim, het lijkt wel kerkmuziek.''
''Dat is het ook, het is namelijk Gregoriaans. Deze muziek stond vooral in de Middeleeuwen in dienst van de kerk. Men kende in die tijd uitsluitend kerkelijke muziek. Het zijn duizenden gezangen die geordend zijn door paus Gregorius de Grote, de paus van 590 tot 604 na Chr.''

Wim tegen zijn vrouw:
''Schenk nog wat in en kijk niet zo chagrijnig.''
Wouter schrok van hoe zijn buurman tegen zijn vrouw tekeer ging, Mien had mij al lang de deur uit geschopt, dacht hij.
''Misschien een rare vraag, maar waar komt het woord ''muziek'' eigenlijk vandaan''?
''Wat ik ervan weet is, dat het woord ''muziek'' is afgeleid van het Griekse ''mousikè technè'', en dat betekent: Kunst der Muze. De Muzen waren volgens de Griekse godenleer de negen dochters van oppergod Zeus en de zusters van Apollo, de god van de dichters en de zangers.''

''Waren de Grieken de eersten die de muziek speelden, Wim''?
''Neen, dat zeker niet, want uit opgegraven vaatwerk van de Soemeriërs uit ongeveer 2500 v. Chr. bleek de trom al te bestaan. De scherven van dit vaatwerk zijn te zien in het Louvre te Parijs. Ook de Israëlieten kenden al muziek, want koning David was toen de dichter van de Psalmen, die omstreeks 1000 jaar v. Chr. heeft geleefd. Zo staat in Psalm 150:
''Loof God met bazuinen, luiten, harpen en trommels, allemaal muziekinstrumenten, Wouter.''

''Interessant, maar nog één vraag, want Mien was al aan het koken. Wie heeft het notenschrift uitgevonden?''
''Dat was Guido van Arezzo, gestorven in 1050. Hij kwam op het idee van de notenbalk en gebruikte een balk met vier lijnen, maar tegenwoordig gebruiken ze een notenbalk met vijf lijnen.''
''Bedankt Wim en Alie ook bedankt voor de borrel, het eten zal wel klaar staan. Doei.''

''Zo, ben je daar eindelijk. Ik zit hier met het eten te wachten, en je hebt weer gezopen ook, want ik ruik het.''
''Ik heb maar één borreltje gehad'',loog hij
''Wim was kerkmuziek aan het draaien en hij heeft mij er veel over verteld, heel interessant.'' ''Wie luistert nou naar kerkmuziek, ben je wel goed bij je hoofd, knakker. André Hazes en Johnny Jordaan, dat is pas muziek. Kom op eten, anders wordt het koud.''
Tegenspraak werd niet geduld door Mien en hij dacht, wat een verschil met Alie, dat arme mens rende voor haar man. Wouter at gedwee zijn bordje leeg en moest het vaatwerk afdrogen.

Schrijver: kees niesse, 23 november 2011


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 4 stemmen 206



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
harrem
Datum:
25 november 2011
O die funeste combinatie van muziek en alcohol...

Leuke sfeertekening; met plezier gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)