Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Mijn taalkundig verleden

Thuis spraken we het dialect van zuidelijk Brabant: we zeiden "oew" en "hedde gij"; een taal die we ons als kinderen razendsnel eigen maakten, te midden van de buurt- en klasgenootjes met wie we knikkerden, rolschaatsten en de zweep om de felgekleurde tollen sloegen, maar onze Friese oma, die zonder een ziekte, zwakte of misselijkheid drieënnegentig is geworden, was streng en recht in de grammaticale, idiomatische en spellingregels. Ze was onderwijzeres geweest en ik vormde op vijfjarige leeftijd een willig object voor de voortgezette uitoefening van haar vak. Mijn kleine tafeltje en stoeltje dat Sinterklaas gebracht had zou pas veel later vervangen worden door een kolossaal bureau, dat mijn studeerkamer zou sieren. Oom Philippe, die vertegenwoordiger was in schoolspullen zorgde voor massa's hagelwit papier met doorschijnend watermerk en voor een weelde aan kleurige potloden. Ik ruik nog de heerlijke geur van hun cederhout. "Taal in nieuwe banen" stond op de kaft van het lichtblauwe schoolboekje in de tweede klas. Juffrouw S. uit Breda was best tevreden over mij maar pas veel later zou ik woordeloos communiceren met meneer F. via mijn opstellen waarin ik hem mijn ziel toevertrouwde; een merkwaardige, onuitgesproken uitwisseling die nooit een persoonlijke uitbreiding vond tot het brute, onbegrijpelijke, plotselinge afscheid na het eindexamen. Maar hij honoreerde mijn wankele, flauwe aanzetten tot een eigen schrijfstijl.....

Het is veertig jaar geleden. Vandaag probeer ik de enig juiste gestalte te hakken uit het ruwe rotsblok van de taal. Ik wil graag dat zij mij als een koelie bedient en aan mijn voeten ligt als een overtuigde minnaar, maar zij laat zich niet altijd temmen en africhten als een parkiet of papegaai die uit mijn hand eet.

Schrijver: I. Broeckx, 17 juli 2014


Geplaatst in de categorie: taal

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 256



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)