start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (129)
adel (13)
afscheid (115)
algemeen (329)
bedankt (25)
biologie (13)
dieren (237)
discriminatie (38)
drank (48)
economie (22)
eenzaamheid (178)
emoties (167)
erotiek (68)
ex-liefde (63)
familie (107)
feest (38)
film (3)
filosofie (136)
fotografie (6)
geboorte (23)
geld (32)
geschiedenis (28)
geweld (45)
haiku (4)
heelal (38)
hobby (28)
humor (376)
huwelijk (40)
idool (42)
individu (59)
internet (29)
jaargetijden (53)
kerstmis (77)
kinderen (170)
koningshuis (21)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (256)
literatuur (351)
maatschappij (151)
mannen (34)
milieu (12)
misdaad (118)
moederdag (11)
moraal (97)
muziek (40)
natuur (90)
oorlog (107)
ouderen (16)
ouders (37)
overig (128)
overlijden (75)
partner (55)
pesten (28)
planten (13)
politiek (50)
psychologie (105)
rampen (55)
reizen (132)
religie (143)
schilderkunst (20)
school (61)
sinterklaas (17)
sms (5)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (42)
tijd (54)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (83)
valentijn (4)
verdriet (86)
verhuizen (13)
verjaardag (17)
verkeer (39)
voedsel (45)
vriendschap (82)
vrijheid (59)
vrouwen (87)
welzijn (52)
wereld (35)
werk (94)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (86)
ziekte (147)

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 5956):

Een geloof zonder geweld

Toen ik een jaar of dertig was woonde ik bij een zeer beschaafde vrouw uit het voormalige Nederlands-Indië. Ze was mijn hospita in Amsterdam. Op een avond vroeg ze of ik een kopje thee kwam drinken. Ze droeg lang zwart haar op dat lieve smalle gezichtje met die donkere ogen. Ik volgde haar naar de huiskamer en wat mij daar meteen opviel waren de vele Boeddhabeelden.

Ze ging tegenover mij zitten en pakte haar kopje thee en dronk een slokje met haar pink omhoog. Ik dronk ook van de thee en hield mijn pink in de gaten. Gelukkig bleef hij naar beneden gericht. Ik durfde geen gesprek te beginnen, maar zij vroeg hoe het met mijn ouders ging.
Ik zei:
''Goed mevrouw, vader werkt bij de gemeente en is tramconducteur en binnenkort krijgt hij een opleiding tot bestuurder en mijn moeder is huisvrouw, klein van postuur, maar erg dominant aanwezig. Vader is een gezellige prater, maar als moeder naar hem kijkt en luistert dan weet hij, dat hij moet dimmen. Bij haar heeft hij niks te vertellen. Ik kreeg vaak ruzie met haar, omdat ik mijn hele weeksalaris moest afgeven en kreeg een schijntje van zakgeld, nauwelijks genoeg om een rokertje en een biertje te kopen. Gelukkig kon ik bij u een kamer huren en ik vind u heel aardig.''

Ze glimlachte naar me en zei:
''Ik vind u ook aardig en netjes. Mag ik vragen of U gelovig bent?''
''Ik ben niet gelovig opgevoed, hoewel mijn moeder katholiek is, maar mijn vader vindt de bijbel een sprookjesboek. Hij gelooft niet in God, die alle ellende en oorlogen op de wereld toelaat.''
''Ik zal u wat vertellen mijnheer of mag ik Kees zeggen?''
''Graag, mevrouw.''
''Noem mij maar Gemi en ik ben sinds kort tot het boeddhisme gekomen, vandaar al die beelden hier. Zal ik je daar wat over vertellen, Kees?''
''Graag Gemi.''
''Oké, dan schenk ik eerst nog een kopje thee in.''

Boeddha was de stichter van het boeddhisme. Hij heette eigenlijk Siddharthe GAUTAMA, geboren in 563 v. Chr. In India. Zijn moeder Maya was de echtgenote van een rijke inheemse vorst. Hij behoorde tot de krijgerskaste. Zoals je wellicht weet, heb je in India kasten, dat zijn afgesloten groepen en zij gaan niet om met leden van andere kasten. Onder de kasten heb je nog de paria's. Officieel is het kastenstelsel afgeschaft, maar in feite nog niet helemaal verdwenen. Die Gautama kwam uit een vorstelijk geslacht en omdat zijn ouders rijk waren groeide hij op in een weelderig leven, zonder zorgen. Alles werd gedaan hem de onaangenaamheden van de toenmalige samenleving te besparen.''

''Was hij getrouwd, Gemi?''
''Ja, hij was getrouwd met Yasodhara, die hem een zoon schonk. Het verhaal gaat, dat Gautama, toen hij 29 jaar was, zijn huis, vrouw en zoon heeft verlaten. Ondanks zijn leven met veel comfort wist hij wat er allemaal te koop was in de maatschappij, armoede en diepe ellende. Op een dag zag hij tijdens een rijtoer eerst een grijsaard, toen een zieke en tenslotte een dode. Hij vroeg aan de koetsier wat dat allemaal betekende. De koetsier antwoordde hem, dat deze onaangenaamheden ieder kan overkomen.

Gautama, die zeer intelligent was, dacht na en kwam tot de conclusie, dat er voor het lijden van de mens maar één oorzaak is, namelijk zijn geboorte.
Een andere keer zag hij een man langs de weg zitten, gekleed in een gescheurd gewaad, een zwerver. Toen hij die avond weer in het paleis aan het mediteren was en omringd door verleidelijke vrouwen in uitdagende houdingen, kreeg hij genoeg van zijn luxe leventje. Hij nam afscheid van iedereen en verliet het paleis. Met zijn zwaard sneed hij zijn lange zwarte haar af, ontmoette een bedelaar en ruilde zijn vorstelijke kleding voor diens smerige lompen.

Hij wist wat hem te doen stond, namelijk de oorzaak zoeken van het lijden van de mens. Volgens hem moest dat zijn de begeerte en het verlangen van de mens in al zijn vormen. Hoe moest je die uitbannen? Gautama kon daar geen oplossing voor vinden. Zes jaar lang mediteerde hij en leidde een sober leven. Tijdens dit ascetisch leven leerde hij angst te overwinnen en alle vleselijke begeerten te bedwingen. Ook kon hij zijn geest volledig beheersen. Hij wilde een staat van verlichting vinden en dat bereikte hij in een diepe meditatie.

Voor het eerst zag hij het KWAAD als oorzaak van het lijden en wist hij ook dat te overwinnen. Vanaf dat moment was hij Boeddha de verlichte. Met zijn volgelingen zwierf hij al predikend door India en kreeg veel volgelingen. Zijn leer groeide snel. Hij stichtte ook een kloosterorde en van daaruit werd de prediking voortgezet. De monniken leefden volgens strenge regels en moesten in hun levensonderhoud voorzien door te gaan bedelen, daarom droegen ze een gele pij en hun hoofd was kaal geschoren.

Gautama had vier waarheden Kees, namelijk: lijden is algemeen, niemand ontsnapt eraan, oorzaak van lijden is begeerte en verlangen. Bevrijding van het lijden kan worden bereikt door onderdrukking van het verlangen en de afwezigheid van iedere hartstocht. Tenslotte kan dit alleen worden bereikt door het juiste bewustzijn, juiste levenswijze, juiste handelen en het juiste denken en meditatie.

Het doel van het boeddhisme is dus het Hoogste Inzicht, dus het hebben van medegevoel, liefhebbend denken, daden van vriendelijkheid en het doven van alle verlangens. Het eist van zijn aanhangers een zeer hoge morele norm, dus geen levend wezen mag worden gedood, overspel is absoluut verboden, evenals de leugen en bedwelmde dranken.
Het boeddhisme heeft al meer dan honderd miljoen aanhangers. In Nederland zijn er ongeveer 82.000 aanhangers van het boeddhisme.''

Het was inmiddels laat geworden en ik zei tegen haar, dat ik morgen vroeg weer naar mijn werk moet, maar dat ik graag nog eens meer over het boeddhisme wilde horen.
''Ik vertel je er graag meer over en ik wens je welterusten, Kees.''

Schrijver: kees niesse, 04-08-2016


c.niesse1931atgmail.com



balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: religie

Deze inzending is 151 keer bekeken

4/5 sterren met 3 stemmen.



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:Kees Niesse
Datum:06-08-2016
Bericht:Mijn verhaal over het Boeddhisme is verzonnen. Ik ben wel gedoopt, maar innerlijk geheel leeg worden om het Goddelijke in mij toe te laten heb ik nooit kunnen bereiken, omdat God al het geweld op de wereld toelaat. En het smoesje van gelovigen, dat God ons een eigen verantwoordelijkheid heeft gegeven, daar geloof ik niet in.

Naam:Joanan Rutgers
Datum:05-08-2016
Bericht:De Levengever haat elke haatdragende religievorm!... Volg niets en niemand, blijf jezelf!...

Naam:Joanan Rutgers
Datum:05-08-2016
Bericht: Innerlijk geheel leeg worden, dat is de ware kunst om het Goddelijke totaal toe te laten. Bhagwan/Osho zat ondanks zijn rijkdommen theoretisch ook op die lijn. Innerlijke leegte staat open voor de Totale Liefde, die God, die de Liefdesgodin is.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)