Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hoe klinkt een email

De melodie van em@il

Met de introductie van email ontstond een nieuw probleem. Want wat is de melodie van de email?


Ik heb er soms moeite mee om die melodie te bepalen. Hoe zet je de juiste toon? Hoe maak je duidelijk wat je eigenlijk wil zeggen. Ik merk dat anderen daar ook moeite mee hebben. De mogelijkheden van email zijn enorm en daarom zijn de beperkingen soms net zo groot.

De beste manier om met iemand te communiceren is direct tegenover iemand staan en elkaars gezicht en emoties zien.
Maar ik wil het hebben over het gesproken en geschreven woord, zonder dit oogcontact.
Het gesproken woord heeft een duidelijke toon. Je hoort meestal aan de spreker welke emotie hij heeft en op welke manier zijn woorden moeten worden opgevat. Je kunt reageren op de intonatie en de ondertoon. En juist door woord en weerwoord kunnen verkeerde interpretaties van toon en melodie direct worden opgehelderd.

Het geschreven woord in traditionele vorm heeft als nadeel dat bedoeling van de schrijver niet altijd duidelijk overkomt. Woorden op papier missen de toon waarmee ze opgeschreven zijn. Toch kun je met dit geschreven woord de melodie soms invullen door keuze van kaart of postpapier. Ook de tijdsfactor tussen schrijven en posten is niet onbelangrijk. Daardoor kunnen dingen worden herschreven, anders geformuleerd of wordt het geschrevene gewoon niet verstuurd.

Email is geschreven woord in definitieve vorm. De tijd tussen schrijven en verzenden is nihil en eenmaal weg is je boodschap niet herroepbaar of ongeopend terug te vragen.
Net als op papier zijn emotie en toon van de schrijver niet altijd duidelijk. Je denkt dat je een ander een email stuurt met een vrolijke ondertoon en deze blijkt door de ontvanger zeer sarcastisch opgevat. Of andersom.
Kleine woordjes als bijvoorbeeld “tja” of “vast wel” kunnen door het ontbreken van de melodie wel tien betekenissen krijgen.
Om dit probleem een beetje te ondervangen zijn er symbolen die een bepaalde intentie aan kunnen geven. Maar ook die kunnen door de lezer toch onjuist worden geïnterpreteerd.

Een email is geschreven woord, ontdaan van elke melodie. Definitief en onomkeerbaar.
Email is de drager van de opgeschreven gedachten, ontdaan van alle kleur.

Er zijn er wel degelijk voordelen aan deze vorm van communicatie. Mensen bereiken elkaar in zeer korte tijd, waar ze ook zijn.
Mensen met spraak- of gehoorproblemen hebben kunnen met anderen communiceren in zeer directe vorm.

Een mailtje sturen is uitstekend als je iemand een boodschap of mededeling wil doen waarbij toon, emoties en melodie geen rol spelen. Het communiceren van mensen via e-mail is prima als de toonzetting niet mis is te verstaan. Je hebt direct op papier wat de boodschap is en kunt er ook direct op reageren.

Voor het uiten van boze, geïrriteerde en moeilijke boodschappen, voor het innig verklaren van je liefde of als je heftige emoties hebt: gebruik dan je ogen en in ieder geval je stem. Op deze manier klinkt dan de echte melodie.

Schrijver: Madeleine, 2 maart 2003


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.1 met 29 stemmen 1.633



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)