Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Joseph’s coat

Bijna kerstmis!
Dit jaar gaat mijn aandacht niet uit naar het kindje Jezus of naar zijn moeder, de maagd Maria. Mijn gedachten zijn bij Jozef die in het stalletje steeds minstens één stap achter Maria wordt gezet.
Zijn handen devoot gevouwen en lichtjes voorovergebogen, zo staat hij daar… met ondefinieerbare, ietwat sullige blik in de ogen.
‘Waar komt dat goddelijke kind toch vandaan?’ zie je hem vroom denken.
Een sobere, nederige timmerman. Zo is mij steeds verteld.

Wel…, ik heb grote twijfels hieromtrent!
Mijn dubieuze gevoel betreffende die nederigheid van Jozef vindt zijn oorsprong in de aankoop van een stevige heesterroos, dit jaar in maart.
Ik zocht een hoge heesterroos die een warme tint zou geven aan de rood oranje border. Ik raadpleegde vele rozencatalogi en kon maar niet beslissen. Toen heb ik naar een bekende rozenkwekerij gebeld.
Toen de kweker me de borderplanten hoorde opnoemen die de roos zou begeleiden, zei hij plots opgewekt: “Weet je wat? Waarom niet Joseph’s coat?”.
“Ha, die is zeker bordeaux”, antwoordde ik, denkend aan de sobere mantel van Jozef.
“Niet echt, maar die geeft een speels effect aan de border” en hij vervolgde, “het is een roosje dat in trossen bloeit en verschillende schakeringen heeft van tinten rood en geel. Echt mooi op afstand!”
Zijn enthousiasme heeft de doorslag gegeven en ik heb toegehapt.
In mijn achterhoofd had ik het beeld van prachtige tropische kleuren: een mengelmoes van rood en geel met bruine ondertinten, zoals het oude deken van mijn grootmoeder: geruit in bordeaux, rood en okergeel.
Ik heb de kleuren té donker gedacht! Maar ja, Joseph’s coat, dan denk je toch niet aan carnaval?
Zo bloeit dus die jas, in vele tinten geel en vurig rood. En bij het verbloeien zit er roze in!!
Geen vuil roze, maar verblindend fris.

Joseph’s coat is dit jaar in maart geplant.
Deze zomer heeft zijn mantel in totaal een tiental bloemen opgeleverd. Bloemen die ik met argusogen, in alle stadia van hun bloei, heb gadegeslagen.
‘Carnaval in Rio’: zo hadden ze die roos beter genoemd. Of ‘harlekijn’ had ook nog gekund. Zelfs ‘zotskap’ zou niet misstaan hebben bij de carnavaleske bloei.
Het is dus ‘Joseph’s coat’, en dat zegt genoeg over de man.
Wie zulke mantel draagt, die weet van wanten. Die kent de wereld en heeft al vele watertjes doorzwommen!
Nieuwsgierig als ik ben, doe ik hem niet weg, die mantel. Ik laat hem staan en wacht geduldig af.
Ik heb wel zijn oorsprong opgezocht. En wat blijkt?
Jozefs mantel is een afstammeling van roos ‘Buccaneer’ en roos ‘Circus’!!
‘Een speels effect, vooral op afstand’, zo noemde de rozenkweker hem!
Ja, ja… die Jozef!!

Schrijver: Greet Berghmans, 22 december 2004


Geplaatst in de categorie: humor

3.0 met 3 stemmen 1.015



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)