Worden we opgegeten?
Het lijkt wel alsof ING-baas Ralph Hamers zijn presentatie afkeek van Frank Lucas. Die drugsmonopolist koos voor onopvallend. Dat werkte tot de Harlem Godfather een blitse jas eenmalig droeg. In de film American Gangster (2007) legt rechercheur Richie Roberts dan Denzel Washington's Lucas meteen vast op de gevoelige plaat.
Ook Hamers wil zo min mogelijk in de kijker. Zo blijkt in het interview in Management Scope februari/2014.
Zo zou hij zich nauwelijks onderscheiden van voorgangers, maakt hij 'een steile leercurve door’ in gelijkwaardige één-op-één contacten, hanteert steeds de ‘we’-vorm, benoemt zichzelf als voorbijganger en teamwerker. "Ik beslis niet alles in mijn eentje, daar geloof ik niet in’. ‘Wij willen als ergens een verkeerd beeld bestaat over ING feiten leveren.' Na alle bankmisère rest vrijwel geen ruimte ‘voor eigen geluid van bankiers'.
Ralph Hamers leidde 22 jaar ING-bedrijven. Alvorens als betrekkelijk jonkie Jan Hommen op te volgen als hoogste ING-chef .
Hij gebruikt regelmatig Angelsaksisch jargon. Daar sluit hij redeneringen mee af. Om verdere probleemstellingen te bezweren? Bij mij roept het vooral vragen op. Bij Honée (partner Allen&Overy) niet. Bij Management Scope interviewen managers collega’s. Interessant. Wat is Hamers klantenbeeld? Is men wijzer geworden?
Nu wij ze hebben gered. Nadat ze met geld waren gaan leuren. Als producten. Niet meer als diensten waar prudent en zuinig mee wordt omgegaan. Één voorganger, edelman Marcel Tilmant, bleef zelfs bedelend in 2009 te Den Haag nog luidruchtig schelden op politici. Zo reactionair dat hij abrupt werd geloosd. Tegen welk bedrag onbekend.
Hamers idee klanten te faciliteren eerder dan organiseren lijkt gepast. Bankprobleem is (terug)winnen van vertrouwen. ‘Als je de klant niet meer ziet en spreekt hoe kun je weten wat hij wil’. Zijn opmerkelijk antwoord op ‘Waar liggen de meeste innovatiekansen de komende tijd?’ verdient m.i. in zijn geheel aandacht:
‘Er komen steeds meer non-bancaire spelers op ons terrein, bedrijven die makkelijk met data omgaan en soms ook bancaire producten aanbieden – denk aan Google Wallet. Veel klanten vinden het helemaal niet erg dat Google alles van ze weet. De vraag is alleen: gaan ze dat ook van ons accepteren? Ik denk van wel, als je het vertrouwen weet te bewaken. En als je niet bang bent om te kannibaliseren. Durft te investeren in zaken waar je als bank niet meteen beter van wordt op dat moment, maar die voor de klant wel beter zijn. Je moet voorop lopen en de klant moet centraal staan. On the edge zijn voor nieuwe ontwikkelingen.’
Hier staat teveel verontrustends tegelijk. Ik benoem dat Hamers ons vertrouwen via omwegen wil winnen om alles van ons te weten te komen teneinde ons ingepakt compleet op te eten. Of lees ik selectief en u iets prettigers?
Zie ook: http://managementscope.nl...ph-hamers-ceo-ing-ik-ben-niet-
Schrijver: Jos Zuijderwijk, 22 februari 2014
Geplaatst in de categorie: geld
.....mogelijk, door de "hapklare banken",
dus wij moeten het doen met de "stikmare brokken"!