start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Archief:

Categorieën:

actualiteit (540)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (72)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (54)
discriminatie (26)
drank (12)
economie (39)
eenzaamheid (16)
emoties (38)
erotiek (4)
ex-liefde (2)
familie (30)
feest (23)
film (20)
filosofie (50)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (42)
geschiedenis (23)
geweld (24)
haiku (1)
heelal (9)
hobby (7)
humor (39)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (26)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (17)
kinderen (30)
koningshuis (32)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (37)
liefde (30)
lightverse (1)
literatuur (47)
maatschappij (321)
mannen (12)
milieu (36)
misdaad (30)
moederdag (1)
moraal (47)
muziek (63)
natuur (34)
oorlog (53)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (34)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (12)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (271)
psychologie (32)
rampen (22)
reizen (56)
religie (37)
schilderkunst (6)
school (31)
sinterklaas (13)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (11)
sport (104)
sterkte (12)
taal (53)
tijd (33)
toneel (11)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (4)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (25)
vriendschap (12)
vrijheid (29)
vrouwen (34)
welzijn (48)
wereld (34)
werk (46)
wetenschap (27)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)

tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 3230):

11/9 = Flint en Loppersum

Micheal Moore staat bekend als een zeer linkse documentairemaker. De steeds oudere man loopt wat krom gebogen parlementsgebouwen en fabrieken binnen en stelt superscherpe vragen, en weet door handig te snijden de meest abjecte politici de meest abjecte uitspraken te laten doen.

Hij overschrijdt regelmatig een overtreffende trap, wat voor een man van zijn leeftijd best knap is, maar je gaat je wel afvragen of het werkelijk zo erg is als hij beweerd.

Neem nu Flint. Het is een industriestadje in Michigan met een General Motors-fabriek. Er werkten in die fabriek ooit 80.000 mensen, wat verbijsterend veel is in een stad van 200.000 inwoners. Nu werken er 8.000 werknemers (1/10) en wonen in Flint 100.000 inwoners (1/2). Moore heeft zich daar erg druk over gemaakt in een andere film, maar in 11/9 maakt hij zich boos over het water van Flint. In Flint werd lange tijd water uit Lake Huron gebruikt, maar de gemeente schakelde over op water uit de Flint rivier. Dit water is sterk vervuild met lood en daarmee levensgevaarlijk voor degenen die het dronken.

Moore legt uit, dat deze oplossing duurder is dan de oude oplossing. Wat Moore niet vertelt, is dat de maatregel werd genomen omdat de financiën van Flint dramatisch slecht waren. Hoe ik als kijker beide feiten kan rijmen, weet ik niet. Wat Moore wel verteld is dat toen General Motors merkte dat het water niet alleen ongezond was voor haar laatste 8.000 medewerkers, maar ook slecht voor de motorblokken van de te produceren auto’s, General Moters erin slaagde om alsnog schoon water uit Lake Huron te krijgen. Of General Motors daar extra voor betaald, wordt niet door Moore verteld. Dat maakt Moore altijd een beetje een lastige documentairemaker. Is hij een activist of een journalist?

Maar zelfs als de helft waar is, is het schandaal groot. Uit andere bron weet ik dat er ondertussen diverse ambtenaren zijn ontslagen en verschillende rechtszaken lopen. Ook is vanwege de zeer ernstige financiële crisis die een gevolg is van de ontvolking van Flint de prijs van water gestegen en is de Ombudsman (die onafhankelijk onderzoek had kunnen doen) gesloten. Flint, met zijn onverkoopbare huizen en zijn ondrinkbare water is een ramp voor de mensen die er niet vandaan kunnen komen.

In Groningen en Drenthe is tientallen jaren lang gewaarschuwd voor de gevolgen van gasbevingen. Eerst reageerden de verantwoordelijken dat er geen gasbevingen waren. Toen bevingen niet te ontkennen vielen, waren de bevingen te klein om schade te veroorzaken. Toen de bevingen niet meer te klein waren, was het onduidelijk of de schade wel door de gasbevingen werd veroorzaakt in weerwil van een ware epidemie van schadegevallen. Ook is nog geprobeerd de schade binnen de grenzen van een beperkt aantal gemeenten in Groningen te houden (contouren), alsof de beving bij een gemeentegrens of provinciegrens ophield. Ook heeft de gemeente Groningen bewust verzwegen dat er ook veel schade in de stad was, want het zou investeerders kunnen tegenhouden. En al die tijd moet elk huis apart worden gecontroleerd of de schade wel of niet door gasbevingen zijn veroorzaakt.

Dr. ?hsan Engin Bal heeft de Freylemaborg vol met meetapparatuur gehangen. Met de meetgegevens kan hij aantonen, dat de schade aan de Freylemaborg wordt veroorzaakt door gasbevingen. Op de vraag of hij ook kan aantonen of dit ook geldt voor andere gebouwen, geeft hij aan dat het wel waarschijnlijk is dat de meeste schade in Groningen door gasbevingen komen, maar dat hij dat niet kan aantonen. Dat kan pas als elk gebouw zo vol met appraten wordt gehangen als de Freylemaborg. En dat is te duur. Het is dus zo dat het onmogelijk is te bewijzen dat welke schade dan ook, buiten de Freylemaborg, door gasbevingen zijn veroorzaakt. De NAM vraagt het onmogelijke.

Het is moeilijk het beleid van NAM en regering anders te zien dan één grote vertragingstactiek. En met succes. Nu is er eindelijk een tijdpad waarbinnen de schade moet zijn afgehandeld. Dit tijdpad is deze week met vijftien maanden verlengd. Het was overigens vijftien maanden.

Flint en Loppersum. De belangen van verre aandeelhouders worden beter beschermd dan de kinderen van gewone mensen die in gewone huizen een gewoon leven proberen te leiden.

Daarom neem ik Moore serieus. Volgende week hierover meer.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 13-06-2019


janrlunsingathome.nl


Geplaatst in de categorie: maatschappij

Deze inzending is 52 keer bekeken

4/5 sterren met 3 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)