Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumns van geweld

Nachtwedstrijd

Aanstaande vrijdagmorgen om één uur speelt het Nederlands elftal in Kansas City tegen Tunesië. Of moet ik zeggen donderdagnacht? Ik heb nog niet besloten of ik live ga kijken. Ik vind het moeilijk kiezen. Enerzijds hecht ik aan mijn nachtrust, anderzijds vind ik zo’n wedstrijd alleen leuk als ik de uitslag nog niet weet. Is het nog mogelijk om die wedstrijd de volgende ochtend te bekijken zonder de afloop te kennen? Dat valt nog niet mee. Ik heb het gevoel dat ik dan vier verschillende apparaten moet uitschakelen en goed moet nadenken over welke ik ’s morgens durf aan te zetten zonder dat ik meteen geconfronteerd wordt met spoilers als ‘Flets Oranje Stelt Teleur’ of ‘Clockwork Orange Draait op Tijd.’ Erger nog is het als je om een uur of twee wakker wordt om naar het toilet te gaan en je de buurman hard hoort juichen. Of, nog erger, dat je wakker wordt van een luid toeterende auto waarvan je denkt dat die best eens van een in een overwinningsroes verkerende Tunesiër zou kunnen zijn.

Overigens ben ik me er van bewust dat een voetbalwedstrijd tamelijk vaak tegenvalt. Als je er dan voor opgebleven bent schaam je je gewoon voor je naïviteit. Maar ja, het gaat toch om het gevoel iets live mee te maken. In deze tijd kun je bijna altijd overal live bij zijn en we zijn geneigd om alles wat kan ook te gaan willen. Als ik van mijn vakantiehuisje terug ga naar huis komt bij mij even de vraag op of ik toch niet een cameraatje in mijn tuin moet hangen omdat de kans groot is dat de eieren van de specht die bij ons zijn nest heeft deze week uit gaan komen en het zou toch jammer zijn als ik dit mis. Maar dat niet alleen. Ik zou dan waarschijnlijk permanent mee gaan kijken in een klein hoekje van mijn beeldscherm terwijl ik een column zit te tikken.

Inmiddels heb ik besloten me niet meer gek te laten maken door de technologische mogelijkheden. Ik ga de natuur laten beslissen. Ik ga op de bank liggen kijken met een deken over me heen en alleen de tv aan. Verder geen licht. Als het een boeiende wedstrijd is houdt de adrenaline mij vast wakker en is de wedstrijd teleurstellend dan val ik vanzelf in slaap en vertel ik niemand dat ik zo dom was om te gaan kijken.


Zie ook: https://www.peterdeliefde.com

Schrijver: Peter de Liefde, 25 juni 2026

Er is nog niet op deze inzending gestemd.aantal keer bekeken 34

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)