Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

God, oorlog en functioneel bloot

‘Typisch Nederlands’ is zo’n cliché waarmee landnoten ergernis over van alles en nog wat samenvatten (nietwaar Frank?). Wie deze woorden in de mond neemt, generaliseert en kan om die reden nauwelijks serieus genomen worden als een vertolker van een interessante analyse. En toch… elke keer als zo’n racistische dooddoener bij een gesprekspartner van de tong rolt, kriebelt er wat in mij: vanwaar die neiging om alles wat je niet zint aan 'de' volksaard op te hangen?

Aanleiding was een gesprek over de wederkerende en voorspelbare thema’s in de Nederlandse film: god, gereformeerde opvoeding, rechtlijnige vaders (bij voorkeur dominee), oorlogstrauma’s en veel seks. Plat en hard. Typisch Nederlands. Vooral seks schijnt zo overdadig in Nederlandse films te worden gebruikt dat tegenstanders de term functioneel bloot hebben bedacht (lijkt me ook een mooie column: Zinloos geweld en functioneel bloot).

Zo er iets als volksaard bestaat, vind je die natuurlijk terug in films en de boeken waar ze aan ontleend zijn. Maar thema’s veranderen met de tijd. Een hele generatie schrijvers (Wolkers, ’t Hart en Mulisch voorop) is in meer of mindere maten geobsedeerd door God, oorlog en seks (Wolkers). De jongste generatie heeft het alleen nog over seks.

Rond de eeuwwisseling werd de lijst van de beste Nederlandse films ooit opgesteld. De top: 1. Turks Fruit (Paul Verhoeven); 2. Soldaat van Oranje (Paul Verhoeven); 3. Karakter (Mike Van Diem). Films doordrenkt van typisch Nederlandse thema’s, en klaarblijkelijk geliefd bij de massa. ‘Spetters’, de film die de beklaagde platheid tot kunst verhief, staat op 34 in die lijst. Maar Abel (nummer 4), Spoorloos (5) en De Poolse bruid (6) tonen aan dat er meer te zien is dan grimmig calvinisme en dat het publiek dat ook waardeert.

Dus wie nu nog beweert dat Nederlandse filmmakers maar één kunstje flikken, is de laatste twintig jaar niet meer naar de bioscoop geweest en heeft veel moois gemist. Bijgevoegd 25(!) films die allemaal het aanzien waard zijn, zonder dat daar veel dominees, boze vaders en blote tieten aan te pas komen. Gaat dat zien, cultuurbarbaren.

1 Spoorloos (George Sluizer) - 1988
2 Lap rouge (Lodewijk Crijns) - 1996
3 De Noordelingen (Alex van Warmerdam) -1992
4 De Poolse bruid (Karim Traïdia) - 1998
5 Abel (Alex van Warmerdam) -1986
6 Paradise now (Hany Abu Assad) - 2005
7 Zusje (Robert Jan westdijk) - 1995
8 Interview (Theo van Gogh) - 2003
9 Hufters en hofdames (Eddy Terstal) - 1997
10 Lagrimas negras (Sonia Herman Dolz) - 1997
11 Leedvermaak (Frans Weisz) - 1989
12 Simon (Eddy Terstal) - 2004
13 Siberia (Robert Jan westdijk) - 1998
14 De jurk (Alex van Warmerdam) - 1996
15 Van God los (Pieter Kuipers) -2003
16 Fanfare (Bert Haanstra) - 1958
17 Ober (Alex van Warmerdam) - 2006
18 Cloaca (Willem van de Sande Bakhuyzen) - 2003
19 Shouf shouf habibi (Albert Ter Heerdt) -2004
20 O amor natural (Heddy Honigman) – 1996
21 Lek (Jean van de Velde) - 2000
22 Phileine zegt sorry (Robert Jan Westdijk ) - 2003
23 Pretpark Nederland (Michiel van Erp) – 2006
24 Hoogste tijd (Frans Weisz) - 1995
25 06 (Theo van Gogh) – 1994

Schrijver: Harry van Dooren, 29 augustus 2007


Geplaatst in de categorie: film

3.9 met 12 stemmen 1.464



Er zijn 6 reacties op deze inzending:

Naam:
Natasja
Datum:
15 januari 2008
Nou bedankt! Ik ben er klaar voor, kan eindelijk ziek worden, met dit typisch Nederlandse weer ;)

Leuke column.!
Naam:
Harry van Dooren
Datum:
8 september 2007
Email:
hvandoorenzonnet.nl
Frank, aanvaard mijn excuses voor de onbedoelde verdachtmaking dat juist jij je zou hebben bezondigd aan mijn 'weerzinnetje'.
En over de top-25: Ik schreef niet anders dan dat ze 'het aanzien waard zijn'. Goed of slecht, dat moeten de kijkers zelf maar uitmaken.
Het lijkt me objectief onmogelijk dat een film 'geen enkele kwaliteit' heeft (en dan zeur ik even niet dat kwaliteit zonder goed of slecht ervoor, een holle kwalificatie is - ik begrijp immers waar je heen wilt). Een lekkere acteur kan tenslotte voor de fan een zwak script goedmaken; een briljant verhaal kan de aandacht afleiden van een houtjes-touwtjes-productie, etc. Hoofdzakelijk een kwestie van smaak.
Naam:
Frank F. van Keeren
Datum:
31 augustus 2007
Email:
Frankfvankeerenhotmail.com
Toegegeven, ik houd van klagen. Maar typisch Nederlands? Ik kan me niet herinneren (noch kan ik nalezen) dat ik die term ooit gebruikt heb. Sterker nog: in mijn voorlaatste column schreef ik dat Nederland zo slecht nog niet is.

Toch kan ik niet veranderen dat een aantal films uit bovenstaande top-25 iedere vorm van kwaliteit ontbreekt. Met name de films die ik gezien heb!

Niet typisch Nederlands, gewoon slecht!
Doch, niet altijd is kwaliteit een eerste vereiste :-)
Naam:
Outsider
Datum:
29 augustus 2007
Bij de uitdrukking 'typisch Nederlands' trekken de tenen mij ook altijd krom in de schoenen. Het suggereert dat de dingen waar men zich aan ergert alleen bij Nederlanders voorkomen en dat andere volken wat dat betreft beter zijn. Hetzelfde heb ik als mensen bij één of andere ramp of moordaanslag gaan roepen: 'Ik wil weg uit Nederland.' Alsof Nederland zo ongeveer het slechtste land ter wereld is. Wie eerlijk is, kan toch niet anders dan toegeven dat Nederland eén van de welvarendste en vreedzaamste landen ter wereld is. Maar nee, velen roepen liever dat Nederland een ***land is dat door onze politici naar de *****n is geholpen.
Naam:
Jan Herman Brood
Datum:
29 augustus 2007
Ik vind het een leuke column.
Naam:
Huisgenoot
Datum:
28 augustus 2007
Email:
huisgenootplanet.nl
We zullen zien.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)