Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Merk toch hoe sterk

Denkt u tijdens het tanken bij Shell nog wel eens aan het olieplatform de Brent Spar of aan Nigeria? De Brent Spar werd niet gedumpt in de oceaan maar ontmanteld. Shell (en vele anderen) hadden buiten de waard gerekend: consumentenwoede. Om de boosheid te beteugelen en het imago te redden liet de koninklijke het plan tot afzinken varen.

Consumentenwoede, de Canadese activiste Naomi Klein rekent erop dat die boosheid uiteindelijk de wereldmerken fataal zal worden; dat consumenten geen lifestyle willen kopen, maar eerlijke producten die op een fatsoenlijke manier worden gemaakt en aan de man gebracht. Ze schreef er een boek over: No Logo. Daarin worden de (dubieuze) manieren om geen producten, maar verhalen en illusies te verkopen krachtig aan de kaak gesteld.

Maar de stelling van Klein wordt aan alle kanten bestreden - en niet alleen door de merken zelf. 'Yo Logo!' werd zo’n tegenargument: een onderzoek onder 1500 mensen in 52 steden in 41 landen. Volgens de onderzoekers blijkt hieruit dat merken voor consumenten een hulpmiddel zijn hun weg te vinden in de moderne wereld. Dat klinkt nogal religieus, maar die vergelijking wordt door meerdere onderzoekers gemaakt. Daarbij is God ook een merk, al is het een merk dat stevige concurrentie te duchten heeft.

Om een merk te bouwen wordt handig ingespeeld op de behoefte van mensen om zich ergens aan vast te klampen. Geloof, of het nu God of Rolex is, neemt onzekerheden weg. Fabrikanten voorzien het merk van mythische dimensies en laten zich daarbij niet zelden verleiden door religieuze verhalen en iconen. En de gelovigen - lees: de kopers - wensen die mythe in stand te houden. Zo goed als religieuzen de fouten van de kerk vergoelijken zo willen consumenten liever geen slechte berichten horen over hún merk.
Het leven is al moeilijk genoeg.

Schrijver: Harry van Dooren, 19 april 2008


Geplaatst in de categorie: wereld

3.8 met 6 stemmen 612



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
geert kruideren
Datum:
19 april 2008
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Dat was dus niet de paus, daar in Amerika, maar de president-commissaris van die multinational uit Rome.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)