Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Eeuwigdurend merkteken

Bij het sacrament van het Heilig Doopsel ontving ik ooit namens de Rooms Katholieke Kerk een eeuwigdurend merkteken.
Hoewel ik niet meer dwingend in God en Paus geloof, kan mij dit teken onmogelijk worden ontnomen. Bij de doop is onmiskenbaar verklaard dat dit merkteken voor eeuwig in mijn ziel ligt verankerd.
En ik kan er zelf ook niet voor kiezen het niet meer te hebben. Uitgesloten.

Ik was onlangs geschokt dat de paus het voorgeborchte naar de opruimzolder van het religieuse beleven verwees. Zou dat met het eeuwig merkteken ook zo maar kunnen?
Ik ben ervan overtuigd van niet. Het zou te gek voor woorden zijn als het Vaticaan zo maar kon verklaren dat dit merkteken achteraf toch maar tijdelijk zou blijken te zijn.

Mutatis mutandis: hoe zit dat met het Marokkaanse paspoort van onze Marokkaanse landgenoten?
Is dat ook eeuwig? En wie gaat daarover? Kan een nationale vorst of regering of een internationale instelling beslissen dat het staatsburgerschap achteraf gezien toch een tijdelijke aangelegenheid is?

Dat God in Zijn wijsheid in het door hem geschapen heelal beschikt dat zo'n merkteken eeuwigdurend is: o.k; maar kan een willekeurige koning of parlement voor een permanent staatsburgerschap opteren?

Wat mij betreft gaan we in onderhandeling om van deze dwingende regeling af te komen: dat dwingende voelt niet goed voor vrijheid- en keuzeminnnende Nederlanders: of ze nu hier geboren zijn of later getogen zijn: keuzevrijheid hoort voor een Nederlander voorop te staan!

Schrijver: Dagschrijver, 15 maart 2007


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.4 met 5 stemmen 607



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
geert kruideren (gedoopt)
Datum:
15 maart 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Je zou ook kunnen vragen: waar bemoeit Geert Wilders zich mee? Met de wil van God?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)