Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Jip, Janneke en de ABN-AMRO

Jip en Janneke zitten op de bank.
Het NOS-Journaal begint.
Janneke zucht.
Alweer ABN-AMRO. Ze is zeker weer de enige die er geen biet van snapt.
'Jip?' vraagt ze. Ze buigt zich voorover en pakt een Nibbit.
'Wat is een hetsj-funt?'
'Dat is een groep geld-wol-ven,' zegt Jip. 'Ze kopen be-drij-ven die weinig winst maken. Daar maken ze stukjes van. En die stukjes verkopen ze met dik-ke winst.'
'Net als huis-jes-mel-kers', roept Jan-ne-ke trots.
'Ja, zoiets', zegt Jip.

'Maar waarom al die ophef?', vraagt Janneke ongeduldig.
'ABN AMRO is een pa-rel van de Ne-der-land-se e-co-no-mie', zegt Jip plechtig. 'En straks is het van de buitenlanders.'
'O,' zegt Janneke teleurgesteld.
Dat klinkt niet erg spannend.
'En moet ik nou mijn geld van mijn rekening halen?', vraagt Janneke angstig.
'Nee joh,' lacht Jip. 'Voor gewone mensen verandert er niks. Honderden men-sen raken hun baan kwijt, da’s alles. Maar het is een goeie grap: als iedereen z’n rekening leeghaalt, heb je de poppen aan het dansen. Dan so-de-mie-tert de koers naar beneden. En krijg je Beurs-krach-ta-fe-rel-en.'
Jannekes ogen glinsteren.
Maar dan betrekt haar gezicht.
Ze staat rood.
Ze kan niet meedoen aan de re-vo-lu-tie.

'En de Nederlandse bazen? Moeten die weg?', vraagt Janneke.
'De 'ge-wo-ne aan-deel-hou-ders', men-sen die te weinig aandelen hebben om mee te beslissen, vinden van wel', antwoordt Jip geduldig.
'De bank is voor 67 mil-jard eu-ro aan de Britten verkocht zonder dat hun iets is gevraagd. Maar een con-sor-ti-um van drie andere banken wil er 72 mil-jard eu-ro voor betalen. De aan-deel-hou-ders zijn bang dat ze heel veel geld mislopen.'

'Wat zielig', roept Janneke ver-ont-waar-digd. 'Kan de baas van de bank daar niks aan doen?'
'Me-neer Groe-nink heeft de deal met de Britten gesloten', zegt Jip kortaf.
'Wat gemeen!', spuugt Janneke.
Jip knikt. 'Dat vinden het hedge-fund en de aan-deel-hou-ders ook. Hij heeft een wan-pres-ta-tie geleverd, zeggen ze. Maar Groenink wil niet weg. Nou, als ik 17 miljoen euro meekreeg, wist ik het wel!', buldert Jip.
'17 mil-joen?', stamelt Janneke geschokt. 'Maar... maar, die wanpres..ehdinges dan?'
Jip klakt met zijn tong. 'Tja', zegt hij la-co-niek. 'Zo gaan die dingen.'

Janneke graait in het chipsbakje en knabbelt zwijgend.
Wedden dat ze weer de enige is die er geen biet van snapt?

Schrijver: Alina Nubé, 5 mei 2007


Geplaatst in de categorie: economie

4.6 met 33 stemmen 909



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
J. Ven
Datum:
5 mei 2007
Jip en Jan-ne-ke op hun best!
Knap ge-schre-ven, A-li-na.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)