Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Messias

In de dagen nadat de nieuwe Messias werd ingehuldigd als president van de Verenigde Staten verschenen er, zoals altijd, ook berichten over kleinere onderwerpen in de kranten. Een van die berichtjes trok mijn aandacht. Want al kom ik er zelf nog nauwelijks, het wel en wee van de katholieke kerk blijft mij boeien. Zeker als het berichtjes betreft waarin het Vaticaan een rol speelt. Als van daaruit boodschappen de wereld in geslingerd worden, heb ik oren en ogen altijd wijd open.

‘Als de jongeren niet ter kerke komen, komt de kerk naar hen’ staat er boven het bericht. Ik hoef het niet eens te lezen om de strekking al te begrijpen. Men is daar in Vaticaanstad natuurlijk jaloers op de aantrekkingskracht die de donkere Messias op zo vele Amerikanen, Europeanen en andere wereldbewoners, en zeker ook op de jongeren, uitoefent. Men vreest dat als gevolg daarvan de glans van de eigen Messias en die van diens plaatsvervanger op aarde wel eens (nog meer) zouden kunnen verbleken. Dus er dient tegenwicht geboden te worden.

Uit de eerste zin van het artikel blijkt meteen welke strategie de Vaticaanse pr-afdeling gekozen heeft. Ik citeer: “Het Vaticaan gaat het woord van God nu ook verspreiden via een uitgesproken jongerenkanaal: YouTube.” Ik kon een spottend lachje niet onderdrukken toen ik dit las. YouTube: het kanaal dat zoveel wereldse, in de ogen van het Vaticaan afkeurenswaardige filmpjes voor iedereen beschikbaar maakt. Als je dat uitkiest om het woord van God te verspreiden, hoe wanhopig moet je dan zijn? Geef je met een knieval voor zo’n zondig medium in feite niet toe dat jouw Messias de ongelijke strijd met een eigentijds idool definitief verloren heeft?

Voor Federico Lombardi, chef van de Vaticaanse pr-afdeling, is dat geen retorische vraag. De kerk past zich in zijn ogen gewoon aan de nieuwe technologieën aan om een oeroude boodschap te verspreiden. Hij gaat er blijkbaar van uit dat de jongeren van nu wel degelijk geïnteresseerd zijn in ‘dagelijks twee tot drie nieuwe video’s over audiënties, ontmoetingen van de paus met staatshoofden en vieringen op het Sint-Pietersplein’. Ik schat in dat ze alleen zullen kijken als het om een ontmoeting met de nieuwe Messias gaat. Ik betwijfel alleen of die daar de eerstkomende acht jaar de tijd voor heeft.

Er was nog een artikel op dezelfde pagina van de krant dat mijn aandacht trok. ‘Sarkozy geeft jongeren gratis krant’ staat er boven. Alweer iemand die zich bekommert om de jongeren, dacht ik. De Messias van Europa nog wel. Die is dus kennelijk niet alleen geïnteresseerd in jonge vrouwen, maar in de jongeren in het algemeen. Om hen te bereiken, gokt hij evenwel op een medium dat volgens velen met uitsterven bedreigd wordt: de krant. Daar denkt hij anders over. Uit onderzoek is immers gebleken, zegt hij, dat het lezen van kranten al op jonge leeftijd een gewoonte kan worden. Daarom wil hij de 18-jarigen in zijn land een gratis abonnement op een dagblad naar keuze geven.

Ook hier kon ik een spottend lachje niet tegenhouden. Het artikel vermeldt niet waar en door wie het onderzoek is uitgevoerd, maar ik geloof sowieso de uitkomsten niet. De kranten zullen onherroepelijk verdwijnen, hoeveel Sarkozy er ook gratis verspreidt. Tegen de tijd dat de Messias in de VS over water kan lopen, zullen de jongeren daarvan alleen via het internet kennis nemen.

Schrijver: hans manders, 1 februari 2009


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.6 met 5 stemmen 424



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)