Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Nog even over de Masterclass

Het is niet niks om in je eentje op het podium te staan terwijl een man tegen wie je opkijkt aantekeningen maakt die hij straks, wanneer je klaar bent met zingen, aan je bekend zal maken.
Is het goed genoeg wat je doet? Blijf je op de goede toonhoogte? Vibreer je voldoende? Tril je mee met de tonen die geschreven staan? Verleen je de woorden de juiste kleur? Leg je de accenten goed? Spreek je de taal goed uit? En wat ook nog belangrijk is; geef je voldoende eigen interpretatie aan dit stuk dat al door duizenden anderen is gezongen?

Het is hard werken op het Podium van de schone Kunsten.
In mijn oren klinkt iedere stem als een klok, maar zelfs klinkende klokken kunnen blijkbaar beter klinken, leer ik als ik als koffiejuf verkleed in de coulissen sta.

De bekende tenor staat op. Hij loopt naar de leerling, legt een hand op de schouder, draait aan een arm, recht de rug, duwt tegen het bekken, trekt aan de heupen, draait de kin.
'Open die borst, dat bekken, die keel.'
Of:
'Als je je adem iets korter houdt, en het accent op die T legt, dan heb je meer ruimte over voor het volgende woord.'
Of:
'Een rustteken gebruik je om het accent op het woord ervòòr te leggen.'
Of:
'Een ä wordt geen e maar een è.'
Of:
'Niet zo snel, niet zo snel! We moeten kunnen verstaan wat je zingt.'
En:
'Iets sneller mag wel hoor! Zie het voor je. Gebruik het beeld van de galopperende paarden in de snelheid van je tekst.'

Het was weer tijd om koffie te zetten. Blij met mijn eenvoudige taak moest ik concluderen dat ook in dit vak hard gewerkt moet worden om je passie volledig tot zijn recht te laten komen. Talent alleen is niet genoeg - je moet ook de kracht hebben om in je zelf te geloven en de moed om iedere keer weer bij te leren.
En:
Je moet durven om te kijk te staan.
En:
Hoort bij de training.
En:
Je mag nooit, nooit denken dat je daar voor Jan met de korte achternaam staat.
Want:
Dat is slecht voor je moraal.

Schrijver: Pauline van Munster, 16 februari 2010


Geplaatst in de categorie: muziek

3.4 met 5 stemmen 308



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)