Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Heikel reizen met Kerstmis

Wat een toestanden met het Openbaar Vervoer. Lijkt ‘t onderhand niet verdraaid veel op Palestijnse toestanden van vóór het jaar honderd?
Neem de OV-chipkaart. Ik kies als het effen kan op reis voor een goed gesprek. En anders droom ik over de liefde, zelden tot nooit specifiek kaartgericht. Soms weet ik niet meer of mijn kaart al gelezen is en doe ‘t voor de zekerheid nog ’n keer. Fout, dat begrijpt de kaartlezer niet!

Meteen loopt de reis door tot vier euro’s. Automatisch opgelegd. ‘Maximaal’, hoewel ik de volle vier ook al meermalen opgelegd kreeg. Vraag me niet waarom. En praat me niet van de administratieve procedure om poen terug te vangen. Ik stond anderhalf uur in een rij bij zo’n OV-kantoor en dan krijg je een envelop met instructies voor de behandeling van de inhoud. Je schijnt dan wat zij na insturen uitrekenen terug te krijgen. Van vier euro. Per keer.

De laatste weken zijn echt bar en boos. De kaartlezer en/of het oplaadstation (beide buiten) werkten hier vaak niet. Dus rest terug naar thuis. Of voor de pakkans gaan.
Bij tramstations word je met dringende massa’s naar binnen meegezogen. Om blij te zijn als je de volle tram inkomt en de kaart voor de lezer kunt houden. En te weten dat-ie klikte. Plus het beschadiginggevaar. Dat had ik dus weer na beklemming. Gevolg saldo kwijt en aangewezen op losse aankoop. Mijn nieuwe kaart een week later bleek ongevraagd ook geautoriseerd voor de trein.

Zoveel mensen die ik ontheemd boos en verdrietig zag. En heus niet alleen ouderen en chronisch gehandicapten. Het wordt trouwens steeds duidelijker dat die laatste groepen niet echt tellen. Waar blijft het verzet?
Een systeem dat ook afleidende communicatie bestraft. Terwijl sociaal gedrag in het OV juist zo gepropageerd wordt. Elders verkokerd in nota’s.

Het treinverkeer begon met te gladde rails. Ik zou zeggen hoe gladder hoe beter. Daarna kwamen de computerstoringen door brand waarbij back-ups niet ruimtelijk gescheiden bleken opgeslagen. Toen wisselstoringen, ‘maar die horen erbij’ werd gezegd. Er kwamen steeds minder treinen. De nieuwste, de Sprinters, bleken niet sneeuw- en vorstbestendig. Die liggen er nu allemaal uit. Ook daarvoor al volgens treinreizigersclub ROVER. Snijdt dus geen hout dat ze niet voor de winter zijn gekocht.
Voordeel is dat je in de oude dubbeldekkers kunt zitten en dat ze wc’s hebben. Hoewel die vaak overvol of kaduuk zijn. Nu blijkt ook waarom Sprinters geen wc’s hebben. Hoewel het nergens op perrons staat worden wij geacht ze alleen voor korte afstanden te nemen. Volgens het toiletplaatje van NS.
De invoering gaat al jaren door. Ondanks verzet met vooraan treinpersoneel.

De minister spreekt zich er nu ook over uit. Maar Melanie Schultz van Haegen(VVD) voor Infrastructuur neemt tot 2030 de tijd treinen van toiletten te voorzien.
De NS en ProRail proberen wat gebeurt voor te stellen als reguliere bedrijfsrisico’s. ProRail-secretaris-generaal Ben Klerk (Volkskrant 08/12/2010) begreep onze woede en verdriet:
‘We hebben met elkaar een spoorsysteem gemaakt dat nu aan zijn grenzen zit. Als er maar iets gebeurt, hebben we al een probleem. We hebben er alles aan gedaan om het robuust te maken, maar voor de reiziger is het niet goed genoeg. De reiziger zegt: er moet altijd water uit de kraan komen, en als het water niet uit de kraan stroomt, dan vindt hij het niet goed genoeg.’

In België rijden de treinen wel. Met vertragingen van gemiddeld 10 à 15 minuten. Komt de trein niet dan was de treinbestuurder niet op tijd. Te laat van huis met al die gladde wegen.

Stemmige en voorspoedige kerst wens ik u.

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 25 december 2010


Geplaatst in de categorie: verkeer

4.0 met 4 stemmen 252



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)