Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Gratis OV

We wisten al dat herfstbladeren de treinen stremmen. En dat wissels niet tegen sneeuw kunnen. Maar deze week zorgde onweer voor kortsluiting op het spoor. Uit voorzorg tegen de verwachte storm voerde de NS een speciale dienstregeling in. In een restaurant betekent ‘speciaal’ iets prettigs. Een geflambeerd dessert in plaats van gekoeld. Of een extra appetizer als aanbieding van de chef. Maar in OV-land is speciaal zonder uitzondering ellende. Vertraging, roosters zonder intercity, de NS zet bussen in of zelfs dat nog niet eens.

Nu wil ik de taken van de NS en Prorail niet bagatelliseren. Ons spoorwegnet is druk bezet en fijnmazig. Voortdurende koperdiefstallen maken het ook niet prettiger. Om maar te zwijgen over de tientallen aanrijdingen en zelfdodingen per jaar. Maar om nu al vanaf 12 uur een speciale dienstregeling te draaien, terwijl het noodweer pas ’s avonds losbarst...

Sowieso pakken zich donkere wolken samen boven OV-land. Behalve treinen rijden er ook bussen en trams, ondergebracht in aparte vervoerbedrijven. En het is de bedoeling dat al die verschillende lijnen worden aangesloten op de OV-chipkaart. Minister Schultz neemt alvast een voorschot. Ze schaft de strippenkaart af per nu. Wat? Had je er nog een met 20 strippen tegoed erop? Pech gehad.

Ik houd mijn hart vast.

Kun je het je voorstellen? Op honderden treinstations moeten duizenden chip-poortjes worden geplaatst. De honderdduizenden reizigers willen twee dingen: hun trein halen en chippen bij een toegangspoortje. De elektra kan uitvallen, of het computersysteem. Kaartlezers out of order. Poortjes geblokkeerd. Treinreizigerfile vandaag: 264 kilometer.

Hasselt in België is een mooie stad. Met verstandige bestuurders. Het openbaar vervoer is daar gratis. Je stapt op en uit waar je wilt. Niks geen kaartjesgedoe, geen defecte automaten, geen niet vergeten te chippen waardoor er 14, 80 euro van je saldo wordt afgeschreven die je misschien terugkrijgt na het invullen van tig formulieren en bidden en smeken bij een uitzendkracht die in zijn callcenter van toeten nog blazen weet.

Wat de Belgen flikken in Hasselt kunnen de Nederlanders ook in Amsterdam. Dus, geachte mevrouw Schultz, doe iets goeds. U wilt toch de files oplossen? Kwaliteit bieden? Voila, overtroef de Hasseltianen en maak trein, tram en bus gratis. In het ganse land. Iedereen tevreden. Nou ja behalve dan als in de herfst de blaadjes weer gaan vallen. Dan zijn we boos op het spoor. Maar dan zeggen NS en Prorail in koor: niet zeuren, het is gratis.


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 1 juli 2011


Geplaatst in de categorie: verkeer

3.9 met 16 stemmen 293



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Léon
Datum:
2 juli 2011
Zeer goed gezien, George. Goed openbaar vervoer is een maatschappelijke basisbehoefte en kan gemakkelijk gedragen worden door de hele samenleving. Iedereen heeft er baat bij behalve misschien autoverkopers en benzinepomphouders en aanverwanten.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
1 juli 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Goed verwoord, vooral die ene zin in het midden springt er natuurlijk uit :))

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)