start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Archief:

Categorieën:

actualiteit (504)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (72)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (25)
drank (12)
economie (40)
eenzaamheid (16)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (2)
familie (29)
feest (21)
film (20)
filosofie (50)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (17)
geweld (23)
haiku (1)
heelal (8)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (14)
kinderen (30)
koningshuis (32)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (35)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (45)
maatschappij (308)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (29)
moederdag (1)
moraal (46)
muziek (62)
natuur (33)
oorlog (51)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (33)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (11)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (265)
psychologie (30)
rampen (22)
reizen (57)
religie (33)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (11)
sport (104)
sterkte (12)
taal (53)
tijd (34)
toneel (10)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (27)
vrouwen (34)
welzijn (47)
wereld (34)
werk (44)
wetenschap (27)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (35)

tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 1462):

Kleuters testen

Een kleuter van vijf moet een Cito-toets maken. Da’s geen grap maar de werkelijkheid op steeds meer basisscholen. Schooltesten heb ik als kind nooit leuk gevonden. Het idee dat er veel van af hangt. Koud zweet onder je oksels. Dus arme kleuters? Nee, zegt de overheidspedagoog van nu. Testen is goed. Testen is fijn.

Niet elke leerkracht is overtuigd van de meerwaarde van toetsen bij kleuters. Maar het Ministerie van Onderwijs eist een onafhankelijk instrument om de vorderingen van een leerling te kunnen volgen. Als een school niet meewerkt komt de inspectie langs. En niet alleen om een kopje thee te drinken.

Wat moeten we ons voorstellen van een Cito-toets bij kleuters? Een kind moet een streep zetten onder het plaatje dat niet in een reeks hoort. Dus in een serie plaatjes van lego, pop, bal en boom zet het een streepje onder dat laatste voorwerp. Bij taal wordt getest op rijmen en woorden herkennen, bij rekenen op tellen en vergelijken.

De vader die ik erover sprak in de straat waar ik woon kon er wel om lachen. Zijn dochtertje – een meiske van vijf - had de test niet zo goed gemaakt. Ze had namelijk steeds de pagina uit het testboek omgeslagen als haar vriendinnetje dat ook deed. Ook als ze nog niet klaar was. Hopelijk zal die test geen beoordelende waarde hebben voor de overgang naar groep drie.
Mocht de overheidspedagoog er een reden in zien het meiske niet te laten overgaan dan zal vader het lachen wel vergaan.

Testen, toetsen, diploma’s, certificaten. Ik heb het er niet zo op. De hele wereld staat bol van beoordeling en prestaties. Waarom moeten we jonge kinderen daar ook al zo vroeg mee pesten? Natuurlijk is het belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen om goed te leren lezen, schrijven en rekenen. En de meeste mensen, zeker kinderen, vinden het leuk om te leren. Maar om goed te kunnen leren helpt het om ontspannen te zijn. Mensen, en zeker kinderen, ontspannen zich als de sfeer prettig is en de omgeving veilig. Testen is voor veel mensen, zeker kinderen, stressen. Stress is een vijand van ontspanning.

Geachte minister van onderwijs, dan mag u nu een streepje zetten onder wat niet in de volgende reeks past: kind – kleuterklas – juf - testboek.


Zie ook: http://www.gmboekentekst.nl

Schrijver: George Knottnerus, 03-02-2012



Geplaatst in de categorie: school

Deze inzending is 350 keer bekeken

5/5 sterren met 8 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)