Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Jarig met vermaningen

Murdoch valt Nederland binnen in komkommertijd. Neem van mij aan: strategisch berekenend. Toeval bestaat niet in de wereld van overvallers. Als het grote publieken überhaupt voelbaar raakt dan later. Daar kun je vergif op innemen.
Daarbij, onze onverschilligheid is schrikbarend. Voor de zekerheid plant men toch de aankondiging midden in de Olympische zomertijd. Na het echec met Talpa. Waarin alles en iedereen op sportactualiteit is ingesteld. Waarin mensen zich door media vooral laten meeslepen in een emocircus. Men wil 'even' geen moeilijk gedoe.

Cultuur straks slechts voor afkalvende parochies met zieltogende cultuurdragers op Zomergasten? Met 200.000 kijkers, kliekjes ons kent ons. Circuits subsidiair aan de verliezende hand. Komkommertijd, redacties zijn onderbemand, kranten dun en lichtgewicht. Ze dachten als sluitstuk presentatie door KNVB-onderknuppels. Naamloze bleekgezichten. Alle grote voetbalvoorzitters gaven niet thuis. Low profile op journaals tegen aanvang van de eredivisie-competitie. Om het moeilijker terug te draaien.

Murdoch’s Fox was de hoogste bieder. Op 51% in Eredivisie Media&Marketing (EMM). De ‘Voetbalrechten’: live wedstrijden op het eigen ‘Erdedivisie Live’. Ze kiezen voor één miljard. Over twaalf jaar, dat wel. Tachtig miljoen per jaar dus. Toch vindt EMM-bedenker Paul Römer het ‘helemaal niet zoveel'. Eredivisie live is al ‘gezond winstgevend’.*

Murdoch zoekt groeikansen zegt Römer! Die zijn er. ‘Pay per view’ is een ‘verrijking’, ‘gokken wordt geliberaliseerd.’ Willen wij dat eigenlijk? Römer ziet geen problemen: voetbal heeft televisie nodig en omgekeerd. Overname samenvattingen straks door SBS? ‘Het zondagse bord-op-schoot-sentiment gaat nergens over. Het voetbal kan later, op primetime.’

Rupert Murdoch een mediatycoon met vuile handen. Machtsbelust zoals uit de Engelse schandalen blijkt. Nee zelf geen ambtsdrager. Wat zegt dat. Respecteert geen (privacy)wetten, onderhoudt maffioos contacten met politici. Die mogen kiezen Murdochvriend of genadeloos aangepakt. De macht van boulevardpers in Engeland was al gruwelijk. Wie hem volgt weet dat Murdoch overal meedogenloos opereert. Hij mediamonopolist dient eigen belangen verder niet. Dat zal hier niet anders zijn!

Paul Römer, representatief voor EMM-achtig marktdenken, verwacht dat Murdoch zich hier langzaam inwerkt, en pas later expandeert. Tot breed sportkanaal. Over Murdoch’s algehele machtsposities en aspiraties geen woord. Terwijl – waarom zou Murdoch bij voetbal ophouden?
Denk niet dat deze usurpator uit zichzelf ophoudt met indringend chanteren en opslokken!

Wij burgers geven mogelijkheden om media-aanbod te beïnvloeden sluipenderwijs uit handen. Commercieel kan zogenaamd veel gratis en dit type media-tycoons kent vele wegen om zich als weldoener voor te doen. Wij verliezen steeds meer alle (zelf)vertrouwen om instellingen als NS media nutsbedrijven etc. te beïnvloeden. Zelf direct door bewust consumentengedrag. De fluïde geldstromen winnen. Consumentenorganisaties zijn oud-liberaal, ze houden op bij deugdelijkheidstesten. Als het product er staat.

Geen optimistisch geluid dit. Maar mijn verjaardag komt eraan, 15 augustus, en daarom tijd voor – daar voel ik mij toe gerechtigd! - vermaningen. Aansporingen tot het goede dacht ik. Maar Are Meijer organisator van het Penrose Festival nodigde me uit in 'De Vermaning'.

Dat blijkt het kleinste kerkje van Amsterdam. Van de Doopsgezinde Gemeente Nieuwendam. Ik mag daar naast ook Floor Buschenhenke, Raymond van der Ven, Julie O’Yang en bert Schoonhoven gedichten voordragen. Koor en muziek tussendoor – 13.30 tot 16.00 uur. Meerpad bij de Nieuwendammerdijk. Voor bezoekers: wees op tijd het is klein.

En het blijkt niet eens de enige vermaning te zijn. Vermaningen zijn de schuilkerkjes der doopgezinden: verborgen achter huizen van hoofdstraten af. Van toen ze ‘gedoogd’ werden zoals de katholieken! Hun wantrouwen tegen de Nederlands Hervormde staatskerk werd daarin getaald.

Mooi woord ‘vermaning’, boeiende religieuze minderheid en fantastisch verjaarsgeschenk deze uitnodiging.


* Interview Paul Römer NRC 10/08/2012 door Paul Benjamin


Zie ook: http://www.vdga.nl/page.php?p=191

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 11 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: verjaardag

4.0 met 5 stemmen 235



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)