Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Eerlijk, elder, eineken

Deze week stond in het Handelsblad dat uitbaters van kroegen met handen en voeten gebonden waren aan bierleveranciers Grolsch, Jupiler en vooral Heineken. Ze moesten een ketel hebben en die konden ze alleen via een biermerk huren, waarna dat biermerk keihard de verkoop van alle andere merken verbood.

Kortom: er is geen concurrentie aan de tab, maar tussen kroegen. Voor plaatsen met één kroeg betekent zoiets dat een bepaald biermerk jarenlang een monopolie heeft bij die kroeg in dat dorp.

De directeur van Heineken reageerde heel vriendelijk. Hij wilde best van het systeem af. Hij was immers voor eerlijke concurrentie, maar hij werd gedwongen door de concurrenten (en die weer door Heineken, dat staat buiten kijf). Nu kan het best zijn dat de directeur van Heineken eerlijke concurrentie wil. Ik ben niet Youp van ’t Hek die nu schuddebuikend van de lach over de grond zou rollen en voorlopig niet meer zou bijkomen. De directeur van Heineken, die kroegbazen zonder pardon op straat zet als ze geen Heineken schenken, laatst een kroegbaas met zijn familie in Utrecht, kan best een alleraardigste man zijn die graag eerlijke concurrentie wil. Je weet het niet.

Maar toch kriebelt er iets. Bart Tromp schreef ooit dat een bedrijf, neem het grote voorbeeld de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), niets liever wil dan de vrije markt verstoren en niets liever dan het creëren van monopolies, desnoods oligarchieën, omdat alleen dan grote winst te behalen viel. In alle markten met veel aanbieders en veel afnemers zijn de winsten marginaal en kan de directie niet een derde huis in een ver land kopen, waar ze enkele dagen per jaar een geheel verzorgde vakantie kunnen genieten. Vraag het maar aan uw warme bakker om de hoek.

Het is, met andere woorden, slecht beleid van een directeur van Heineken om het systeem dat het bedrijf goudeieren legt af te schaffen. Dus als de directeur meent wat hij zegt, is hij niet voor winstmaximalisatie en zullen de aandeelhouders hem willen ontslaan, tenzij zij natuurlijk van hetzelfde filantropische type ondernemers is als de eerder genoemde directeur.

Dat kan. Maar toch vermoed ik dat Heineken eerder heerlijk dan eerlijk is. Eerlijk in de zin van de oge eren die de eerlijke winsten op hun ekening mogen bijschrijven.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 17 januari 2013


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.0 met 5 stemmen 163



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)