Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Paaspoespassion

Hoe zou Jezus naar The Passion hebben gekeken? Natuurlijk weet ik dat niet, maar als we de bijbel mogen geloven, denk ik toch dat hij enkele bezwaren zou hebben.

In de eerste plaats: wat zou hij met de kruisen in de winkels doen? In de hele stad plaatsen winkeliers kruisen in winkels om voorbijgangers eraan te herinneren dat er een grote show komt. Jezus heeft ooit woedend handelaren de tempel uit gegooid. Handel bezoedelde het geloof, maar de hedendaagse middenstand mag blijkbaar tussen haar koopwaar een symbool van het geloof plaatsen.

Maar ook het kruis zelf. Dat is een moderne icoon dat door de stad gesleept wordt. Ik weet niet of Jezus zich er druk om zou maken, maar onze protestantse voorvaderen die in de zeventiende eeuw de beelden bestormden en naar beneden gooiden. Wat is dat grote witte kruis anders dan een groot modern icoon die ons afleidt van onze directe band met god.
Kijk, de katholieke RKK kan natuurlijk best accepteren dat we een kruis als in een processie door de stad dragen, maar de oprechte evangelisten van de Evangelische Omroep zouden toch bedenkingen moeten hebben. Dat hebben ze niet. Zij buigen voor de macht van het beeld. De macht van de televisie. Zonder logo, geen herkenbaarheid en zonder herkenbaarheid geen boodschap, zullen ze denken, maar met deze herkenbaarheid hebben ze weer een variant op de gouden kalf gemaakt.

De vroede vaderen van onze protestantse kerken zouden bezwaren hebben. Luther zou een stelling op de deur van de Martinikerk timmeren. Calvijn zou een vlugschrift schrijven. Ik vermoed dat Jezus dit gouden kalf ook zou willen slachten.

En ik? Ach, ik denk dat al die paaspoespassion een van de vele manieren van tijdverdrijf is die wij voor elkaar bedacht hebben. Naast voetbal, schaatsen en andere Oranjefeesten. Een van de vele manieren om ons te doen geloven dat we bij elkaar horen en ook weer niet. Want ik hoor er niet bij. En de islamieten ook niet. En de boeddhisten ook niet. Bo van Erven Dorens hoort er wel bij en die zegt dat als mensen al tweeduizend jaar geloven, er toch iets waar moet zijn.

Slappeling. Ga er dan vol voor. Toch iets waar, je weet zelf dat het allemaal nonsens is. De verhalen over het verraad van Judas en de drie maal kraaiende haan zijn weer een paar duizend jaar ouder dan het verhaal van Jezus. Natuurlijk is er iets van waar. Jezus zal best geleefd hebben en best ter dood zijn veroordeeld. En dat is verschrikkelijk genoeg, maar de rest is paaspoespassion. Net zo waar als de paashaas.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 24 april 2014


Geplaatst in de categorie: maatschappij

5.0 met 3 stemmen 147



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
24 juni 2014
Email:
gabrielamommersyahoo.com
Over de paashaas gesproken: in feite is Pasen het feest waarbij de Lente wordt gevierd, vandaar het zoeken naar paaseieren en onze paashaasjes van chocola.
De Godin van de Lente, Ostara, wordt dan ook meestal afgebeeld met haasjes en andere jonge dieren en symbolen die het begin van een nieuwe lente inluiden. Het is weer een van de vele feesten die het christendom heeft overgenomen van de oude natuurreligies. Want eieren en hazen hebben niet veel te maken met de verrijzenis van Christus. Tenzij je heel goed doordenkt en dan ziet dat beide met nieuw leven te maken hebben. En dat het voorchristelijke Yule feest, dat de terugkeer van het licht in de natuur viert - 22 december - inderdaad ook vertaald kan worden naar de geboorte van het kerstkind, dat als een licht in de wereld geboren werd.
In de Engelse naam voor Pasen - Easter - vind je de Godin van de Lente nog steeds terug.
Naam:
Jan R. Lunsing
Datum:
15 mei 2014
Email:
janrlunsinghome.nl
Hierbij een link naar een bevestiging van bovenstaande: Paasevenement blijkt goed voor de economie van Groningen www.gic.nl/economie/paasevenement-the-passion-blijkt-goed-voor-economie-van-groningen
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
24 april 2014
Christus Jezus heeft inderdaad geleefd en is gemarteld en gekruisigd. De populaire manier waarop The Passion formule wordt uitgevoerd, is een belediging ten aanzien van de man in kwestie. Het commerciële aspect druipt er vanaf en de hedendaagse flutsongs maken er een schertsvertoning van. Het is oppervlakkig opdringerig, alsof je naar een aflevering van Medisch Centrum West zit te kijken!
Neem die Jack met zijn voetbalverstand als Pilatus, het is om te gieren! Dat grote, witte kruis, dat als een lijkkist wordt meegesleept, is protestants sierloos, de roomsen weten daar tenminste nog een menselijke figuur op te plaatsen.
Mooi, die stelling van Luther op de Martinikerkdeur! Nog mooier was Arthur Rimbaud, die ooit 'Merde à Dieu!' op de kerkdeuren kalkte! Niet dat hij tegen God was, maar wel tegen de kerkistische dwaalleringen! Tegen het huichelachtige winstbejag!
En dat heb jij hierbij mooi ontmaskerd!
Weet je dat ze The Passion ook naar Amerika willen brengen (kassa!), maar door de negatieve recensies in Nederland (van jou o.a.!) zien de Amerikanen er van af!
Zelfs de uitvoering in Maastricht 2015, met Frans Bauer als Jezus en Carice van Houten als Maria Magdalena, staat op losse schroeven. Het ware Jezus-verhaal knaagt aan de gewetens van de kijkcijfergeile producers!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)