Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Vrij en veilig

Zo wil iedereen zich toch voelen? Gisteren werd voor de zeventigste keer Bevrijdingsdag gevierd in Nederland, hoera! Maar, hoe veilig en hoe vrij voelt men zich feitelijk? In vergelijking met de situatie in vele andere landen mogen we hier nog niet klagen. Toch kan het nog altijd beter. Wie wil niet in een wereld leven waar de Vrede altijd een feit is? Gewoon met z’n allen terug naar de tijd dat Eva hoegenaamd nog niet in de appel gebeten had! Zou dat niet mooi zijn? Niemand op voet van oorlog en/of onvrede met wie dan ook. Iedereen voldoende te eten, een dak boven het hoofd en vrienden te over. Niemand meer schichtig om zich heen kijkend wegrennend voor welk gevaar dan ook. Niemand meer verdrietig. Niemand meer op van de zenuwen. Iedereen voldoende werk en een eigen inkomen. Niemand meer jaloers en/of hatelijk tegen medemensen. In plaats van al deze nare beelden, waarmee wij tegenwoordig mateloos overspoeld worden, niets dan Vrede met hoofdletter V! De natuur niet langer van slag, maar badend in rust. Geen kankerverwekkende uitstoot van fabrieken meer, geen sluipschutters, geen extremisten. Geen ziektes meer en geen hongersnood. Geen wapens meer nodig waar ook ter wereld. Nooit meer oorlog! Willen wij dat diep in ons hart niet allemaal? Waarom doen wij dan niet allemaal wat beter ons best? Waarom denken wij alleen aan vrede, maar doen wij zo weinig aan nieuwe vredesprojecten?

In het Zeeuwse Cadzand hebben ze al een eigen Vredesmonument: de Vredesvlam. Die brandt daar ondertussen al zo’n jaar of tien. Een lovenswaardig streven! Misschien moest elke Dorpsraad en/of Stadsbestuur zich maar eens buigen over zo ‘n eigen Vredesproject? Misschien zouden hangjongeren zich daarvoor wel willen inzetten? Misschien zouden zij wel prachtige kunstwerken ontwikkelen en zich ondertussen blijgezind nuttig en gerespecteerd voelen door de maatschappij? Misschien zou het jong en oud verbroederen met elkaar? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Alle jongeren hartelijk samen creatief aan de slag en alle ouderen weer lekker de jeugd aan het verwennen met oprechte aandacht. Kijk, zulke dingen bedoel ik nu met de woorden: vrij en veilig. Indien we wat meer luisterden naar elkaar en wat meer oprechte aandacht besteedden aan de medemensen, dan zouden wij ons over de hele wereld echt vrij en veilig voelen. Misschien moesten wij er vandaag maar meteen aan beginnen?

Vrede, dát wens ik iedereen van harte toe!


Zie ook: http://laurinevandepitte.wordpress.com

Schrijver: Laurine Vandepitte, 6 mei 2014


Geplaatst in de categorie: vrijheid

4.0 met 1 stemmen 159



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)