Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Gouden eikel voor Kijkshop

Tijdens het Bedrijven Eikelprijzen Festival (BEF) heeft dit jaar Kijkshop Eindhoven de concurrentie het nakijken gegeven door geheel verdiend de hoofdprijs in de wacht te slepen. De Eikels zijn onderscheidingen voor bedrijven die op eigenzinnige wijze omspringen met marketingregels, overheidsvoorschriften, gezondheidsrisico’s en promotiestrategieën. Wij feliciteren Kijkshop Eindhoven dan ook van harte met deze prijs.

Uit het juryrapport:

Kijkshop brengt op subtiele wijze kinderen in de verleiding om te gaan roken. Tussen artikelen als de Shocking Pen (leuk), de Samurai Umbrella (grappig), een douchekop (hilarisch) en regulier kinderspeelgoed, liggen startersets voor de Snoke e-cigarette en daarvoor bestemde navul-verpakkingen. Op slinkse wijze attendeert Kijkshop kinderen in Sinterklaastijd op de stoer uitziende e-cigarette die door slimme mediacampagnes de suggestie wekt onschuldig te zijn. Een strategisch opgesteld FreeBees-promokaartje dekt slim de tekst af: “Dit artikel verkopen wij niet aan personen onder de 18 jaar”. Doordat kinderen al jong hun spiergeheugen trainen door dagelijks een ‘rookbeweging’ te maken en nicotinegewenning te ontwikkelen, kan de sigarettenindustrie door deze ‘opvoeding’ van jonge rokertjes flink besparen op het marketingbudget. Kijkshop maakt de slogan …”een der grootste loyaliteitsspelers (…) in de Nederlandse markt…’ geheel waar. Wij feliciteren Kijkshop Nederland in het algemeen en Kijkshop Eindhoven in het bijzonder met de zeer verdiende onderscheiding: Gouden Eikel 2014.

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
Over een mogelijk faillissement van Kijkshop is bij de redactie niets bekend.

Schrijver: Marcel Harmsen, 28 november 2014


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.2 met 4 stemmen 164



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)