Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Ontstembureau

Heeft u gestemd?

Als u gestemd heeft, bent u ontstemd of wordt u ontstemd. Ik schrijf dit voordat de uitslag bekend is en toch weet ik het al.

Of u vond het kattenkwaad en was al ontstemd toen u naar de stembus liep om te stemmen, of u vond het een goed idee en hebt voor gestemd en verloren. Dan bent u ontstemd vanwege de uitslag. Of u hebt voor gestemd, maar het is geen geldig referendum en dan vraagt u zich af waarom de overheid hier veertig miljoen aan moest besteden.

Of u heeft tegen gestemd en er was te weinig opkomst. Dan bent u ontstemd omdat niet naar u geluisterd wordt. Of u stemde nee en de opkomst was wel voldoende en dan bent u natuurlijk blij, maar raakt u straks ontstemd omdat de regering gaat doen alsof ze uw stem recht gaat doen, maar dat uiteindelijk niet gaat doen. Want de regering kan het niet. U heeft namelijk met een paar miljoen andere Nederlanders tegen gestemd tegen een besluit dat al door 500 miljoen Europeanen goed is gevonden en dat 45 miljoen Oekraïners erg belangrijk vonden. De pragmatische politiek gaat het verdrag wel aanpassen aan de hand van wat zij zeggen dat uw wens was, maar er gaat niet echt iets gebeuren.

Je kunt bij een referendum stemmen wat je wilt, maar je raakt ontstemd.

Daarom heb ik maar niet gestemd. Ben ik ook ontstemd, maar ik hoef niet langs het ontstembureau.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 7 april 2016


Geplaatst in de categorie: politiek

4.7 met 3 stemmen 134



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
7 april 2016
Je wint altijd als je trouw bent aan jezelf.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
7 april 2016
de regeerders willen ons, het stemvee, graag overdonderen en in verlegenheid brengen met
deze getallen van 500 miljoen en 45 miljoen
die ze uit hun eigen hoge hoed van hoogmoed
hebben getoverd...
over die 500 en 45 zijn ze even rücksichtslos heen gedenderd met hun eigen verborgen agenda's
als over ons, de laaglandse boeroepers
Naam:
Jan R. Lunsing
Datum:
7 april 2016
ps. ik heb niet gestemd en heb daardoor gewonnen - althans, ik bij de zwijgende meerderheid (70%).
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
7 april 2016
In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde, heb ik op de valreep toch maar TEGEN gestemd. Het artikel 'Laat noch Poetin noch de VS onze stem bepalen' van Pepijn van Houwelingen en Beata Supheert (Trouw, 5 april '16) haalde me over. En zieaan, zit ik eindelijk eens in een winnend kamp. Als Hollandse dwarsliggers geven de EU lekker veel te denken. Het landjepikspel van de EU kan de pot op!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)