Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De walm van vijftiger jaren preutsheid is gearriveerd..

Zappend stuit ik op RTL Boulevard en hoor presentator van Erven Dorens melden hoe goed hij het vindt dat modellen steeds meer uit de kast komen met gevallen van grensoverschrijdend gedrag van mannen.
In dit geval gaat het om ene Kate Upton, bikinimodel, die Paul Marciano van modemerk Guess beschuldigt van seksueel wangedrag.

Ik ben het roerend met van Ervan Dorens eens. Als het waar is! Als het klopt. Zodra een onafhankelijke rechter er onderzoek naar heeft gedaan en vervolgens een uitspraak.
Dat heet democratie, heer van Ervan Dorens.
Tot die tijd is het een gerucht. Een roddel. Vuilspuiterij. Wraak. You name it.

En blijft de vraag: waarom niet meteen aangegeven? Vroeger gebeurde het vaak dat jonge modellen of actrices de carrièreladder bestegen via het bed van de fotograaf, regisseur of baas van een modehuis. Is dat normaal? Nee, natuurlijk niet, maar het werd algemeen geaccepteerd. Let wel: vrijwillig. Ik vermoed dan ook dat veel van die modellen rancuneus zijn en met terugwerkende kracht hun gram willen halen door links en rechts beschuldigingen de wereld in te slingeren.

Dat denk ik hè? Ik weet het niet zeker want ik moet opletten met mijn mening tegenwoordig.

Net ook weer; het bericht dat pitspoezen definitief verleden tijd zijn bij de Formule 1 wedstrijden: "Hoewel grid girls al decennialang te zien zijn rondom Grands Prix, vinden wij dat het haaks staat op de huidige maatschappelijke normen en waarden", aldus Sean Bratches van de commerciële afdeling van Formule 1.
Hetzelfde geldt voor de beeldschone walk-on girls bij het Darten.
Die vrouwen doen dit overigens geheel vrijwillig, vinden het heel leuk en verdienen er hun brood mee. Niemand dwingt hen.

Dat heet volgens mij democratie. Vroeger tenminste.

Alles overdenkend zie ik een tsunami van naar spuitjes geurende vijftiger jaren preutsheid naar ons toe denderen.
Ik zie getuinbroekte feministen alle mannen in een cel gooien en de sleutel weggooien.
Hoe lang gaat het nog duren dat Voice of Holland zangeressen verplicht in een broek moeten optreden?
Hoe lang gaat het nog duren dat vrouwenvoetbalwedstrijden of vrouwenhockeywedstrijden volledig in tuinbroek en hoofddoek worden afgewerkt?

Wil ik leven in zo'n regime? Gecreëerd door gekken die gebruik maken van sociale en a-sociale media?
Nee dank u wel, daarom hoop ik dat het gezonde verstand het weer gaat overnemen en het oordelen weer wordt over gelaten aan democratisch afgesproken instellingen, zoals de rechterlijke macht bijvoorbeeld.
Waarmee ik maar wil zeggen; ik wil niet meemaken dat de dag komt dat zelfs Donald Duck, die al honderd jaar in zijn blote reet door zijn weekblad dendert, verplicht wordt een broek te dragen.

Schrijver: van Gellekom, 5 februari 2018


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.4 met 9 stemmen 291



Er zijn 9 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
6 februari 2018
Ja, ik wil gelijke rechten voor vrouwen en mannen, en nee, ik bedoelde niet te zeggen dat mannen lustobject moeten zijn.
Mijn vraag aan Van Gellekom was bedoeld om duidelijk te maken dat er een reden is dat mannen weigeren lustobject te zijn. De opmerking van Van Gellekom dat het wel vrijwillig moet zijn, spreekt hier dan ook boekdelen. De milleniumlange socialisatie van vrouwen die hun tot lustobject gemaakt heeft, zie je dus terug bij Formule 1 en bij Miljoenenjacht. De meeste mannen zouden zich voor dit soort baantjes niet lenen. En terecht. Dat was hetgeen ik probeerde duidelijk te maken, maar het zoefde over de hoofden van een aantal heren heen.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
6 februari 2018
O, dus Gabriëla wil gelijkheid van rechten tussen man en vrouw en komt ineens met het erg slechte voorbeeld van sexy jongedames bij Miljoenenjacht aanzetten, waar ze graag ook evenredig veel sexy mannen bij wil zien! Ze wil blijkbaar dat mannen ook als lustobject worden gezien! Kijk eens aan, de aap is uit de mouw en Gabriëla is net zo seksistisch als de door MeToo aangeklaagde mannen! De pot verwijt de ketel... Er zijn ook een Playboy voor vrouwen en diverse vrouwvriendelijke pornofilms. Bovendien weten de vrouwen de gang naar de pornoshops uitstekend te vinden en hebben ze vaak meerdere maten dildo's op hun nachtkastjes staan. Hoezo vrouwendiscriminatie?...
Naam:
Karel Jong
Datum:
5 februari 2018
Van Gellekom komt op mij gemakzuchtig over. Beetje gebabbel over preutsheid en de jaren vijftig. De tijd dat jongeren in roomse instellingen graag geruchten hadden gehoord over het misbruik door geestelijken. Laat staan dat er rechters aan te pas kwamen, waar onze grappenmaker zo stoer over schrijft. Verder heeft Mommers ook een punt.Van Gellekom vindt het allemaal best, schrijft hij in een reactie. Grappig dat hij weer eens enkele dames als illustratie bij zijn verhaaltje zet. Hoe fijn vrijgevochten wil je het hebben. Van Gellekom klaagt over ouderwetse preutsheid. Maar met deze bijdrage zet de lolbroek de klok juist hopeloos terug, vind ik.
Naam:
Lone Wills
Datum:
5 februari 2018
Seksueel grensoverschrijdend gedrag gebeurt meestal in het geniep. Er zijn geen getuigen bij. Dat maakt de bewijslast zo moeilijk.
Als zoiets je overkomt (het overkomt ook mannen) is dat verschrikkelijk. Je kunt nauwelijks geloven wat je is overkomen. Gevoelens van schuld, schaamte en ontkenning overheersen. Soms zelfs jarenlang. De gedachte (en het oordeel!) dat mensen die eindelijk naar buiten komen met hun verhaal liegen, fantaseren, wraakzuchtig zijn of alleen maar "even hun gram willen halen" is kortzichtig en echt veel te kort door de bocht. En precies de reden waarom veel slachtoffers zo lang hun mond houden en geen aangifte doen.
Naam:
Bjarne
Datum:
5 februari 2018
Er wordt steeds gesuggereerd dat er een verband is tussen seksuele vrijheid en misbruik. Helaas is dat niet waar, misbruik komt juist voor in gemeenschappen waar weinig vrijheid is op het gebied van seksualiteit. Daar zijn talloze voorbeelden van. Ook wordt er in de maatschappij heel verschillend over seksualiteit gedacht om de simpele reden dat mensen divers zijn en iedereen zijn of haar eigen gedachtenboekje heeft.
Elkaars grenzen respecteren, man of vrouw of wat dan ook, er zit niets anders op. We willen toch niet dat alle mannen straks in een boerka over straat moeten.
Naam:
van Gellekom
Datum:
5 februari 2018
Gabriëla Mommers: Graag zelfs. Mij is niets te gek. Als het allemaal maar vrijwillig gebeurt.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
5 februari 2018
Ik ben nudist. Ik ben feminist. Ik hou van seks. Ik hou van mannen. Ik hou van erotische kunst. Ik heb niets tegen bloot in films of op tv.

Maar kan iemand mij even uitleggen waarom er in een programma als Miljoenenjacht 26 bloedmooie jonge vrouwen in sexy minijurkjes de koffertjes met verleidelijke glimlach vasthouden om ons kijkers te vermaken? Waarom wordt de helft van die koffertjes niet vastgehouden door 13 bloedmooie jonge mannen, het liefst gekleed in enkel een broek, gespierd bloot bovenlijf met sixpack, type Chippendale?

Het probleem is, Van Gellekom, dat in onze cultuur alleen vrouwen als lustobject gebruikt worden. En dát is hetgeen wat niet meer in deze tijd past. Pitspoezen bij Formule 1? Zet je er dan ook even een paar Chippendale katers bij? Nee? Waarom niet? Nou?
Naam:
van Gellekom
Datum:
5 februari 2018
Ook ik kom uit die jaren. Vandaar waarschijnlijk onze weerzin.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
5 februari 2018
Ik ben exact midden in de zestiger jaren geboren en dat zegt wel wat over mij. Ik ben voor een compleet nudistische wereld, want zoveel valt er echt niet te verbergen. Waar ze toch allemaal zo moeilijk over doen! Zo creëer je inderdaad opnieuw verkrampte, puriteinse, angstvallige mensen!

De godsdiensten zijn daar mede de oorzaak van, van die seksuele benepenheid. Het wekt alleen maar wantrouwen in de hand. Bovendien is aanraking een basisbehoefte van de mens, net als seksuele prikkelingen. Het is uiterst ongezond en zelfs gevaarlijk om dat te gaan onderdrukken of om het te verdoezelen.

Maar maak je vooral geen zorgen, het lichaam liegt nooit en de natuur is vele malen sterker dan deze flutdictatuur van een stelletje onkundigen met preutse, wraakzuchtige veroordelingstendensen.
Het schilderij 'Venus van Brussel' van Elmer de Gruijl werd verwijderd, omdat een islamitische schoonmaakster bezwaar indiende. Ze zou zichzelf teveel in de moslima op het doek herkennen. En wat dan nog?

Een democratie betekent ook niet zwichten voor bekrompen meningen! In de eetzaal van het Zweedse parlement hing al 30 jaar 'Juno' van de barokschilder G.E. Schröder. Omwille van twee blote borsten werd het ineens verwijderd, omdat men bang was, dat het islamieten en feministen zou storen.

Dus: angst voor bekrompen ideeën. Dat is de democratische wereld op zijn kop hé!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)