Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Si-na-maaksels

Herinnert u zich de Soundmix Show nog, met Hennie Huisman? In 1987 werd de finale gewonnen door Jean-Pierre van der Sluis. De volgende dag had Nederland het over Van der Sluis want deze krullebol presenteerde een verbluffende vertolking van Sinatra’s ’New York, New York’. Sloot je je ogen, dan zou je zweren dat ‘the one and only blue eyes’ bij Huisman stond te zingen. Onder zijn artiestennaam Peter Douglas bracht de Soundmix-winnaar al gauw de cd ‘My Tribute To Frank’ uit. Gevolgd door ‘Stars On Frankie’ en ‘Just Swing’. Bij de oosterburen trad Peter Douglas op met acteur Harald Juhnke, de Duitse Sinatra. Hij dook daarna onder in het personeelsfeesten-circuit. In die kermiskoers doolt de nu 61-jarige Van der Sluis nog altijd rond: Douglas werd ingelijst in de ‘top’-honderd van vergeten voormalige BN-ers.

We horen veel praten over ‘The Voice of Holland’. Iemand had me getipt: ‘je bent een Sinatra-expert, dus je mag de finale niet missen’. En ik geef toe, bij het aanstekelijke ‘That’s Life!’ door imitator Dennis kon ik niet stilzitten, van enthousiasme. En ik was blij dat The Dutch Sinatra de finale won. Bij radiozender Sublime-FM verbloemden de dj’s hun jaloezie niet: ‘we proberen hier al meer dan tien jaar swing, funk & jazz op alle mogelijke manieren te pushen en deze onbekende Dennis krijgt het binnen. een enkele tv-show voor elkaar’. De 26-jarige Van Aarsen uit Spijk vertelde dat ‘S(w)ing When You’re Winnin’ van Robbie Williams hem had geïnspireerd, toen hij nog een jochie van zeven was...

De geschiedenis herhaalt zich, met meer of minder gelukte Si-na-maaksels. Vele zangers hebben hun tanden in Sinatra-songs gezet, meestal onder het mom van eerbetoon. Met wisselend succes: Tony Bennett, James Darren, Michael Bolton, Barry Manilow, Michael Feinstein, John Pizzarelli, Amy Winehouse, Michael Bublé. Niet de eerste de besten.

Schrijver: Ton Mantoua, 11 maart 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 1 stemmen 97



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)