Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Mediamarkt

Je wist het wel, maar je gelooft het pas als je het ziet.
De Mediamarkt opent haar vijftigste filiaal en doet iets leuks.
De eerste honderd klanten krijgen een setje oordopjes t.w.v. 115 Euri. Gevolg, heel Leidschendam verzamelt zich en staat in een ordeloze massa voor de deur.
En dat volk van trieste losers wil allemaal tegelijk naar binnen. En daarvoor zijn ze bereid hun medemens onder de voet te lopen, weg te trekken of neer te knuppelen. Hele families zijn uitgerukt. De klok tikt, een dierlijk gegrom stijgt op uit de dicht opeengepakte kudde. Dan glijdt de deur naar het walhalla open. Er wordt gedrongen, gevloekt, en geschreeuwd. De stroom perst zich door smalle poortjes waarin je bekneld raakt door de menselijke stampede in je rug. Stompen, gillen.

Het dunne laagje vernis dat onze beschaving omhult gaat aan barrels zodra er ergens een voordeeltje te behalen valt. Vooral wanneer dat voordeeltje in beperkte hoeveelheden aanwezig is en je de kans loopt mis te grijpen. Homo Homini Lupus. Barbarij in zijn meest naakte vorm.
Het is de droom van de armoedzaaier, het verlangen naar exclusiviteit, de tomeloze hebzucht die ontwaakt. Het alles verterende egoïsme van de 'consument' in een welvaartsstaat.
Het resultaat van de obsessie met economische groei die ertoe leidt dat je als mens bestaat bij wat je bezit of gebruikt.
En dus is die idiote meute in feite bezig met een stukje zelfverwerkelijking anno nu.
'Omdat jij het waard bent, toch?’
Kneuzingen, verwondingen, hulpdiensten en Mediamarkt dat de handen in onschuld wast.
Dat er maar nooit echt slechte tijden aanbreken.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1870591496/publiek-in-verdrukking-bij-opening-media-markt

Schrijver: Trawant, 11 oktober 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 4 stemmen 1.091



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
15 oktober 2019
Dom ook van de Mediamarkt
konden ze verwachten toch!
Had de mensen een lootje gegeven en de mensen die dan geluk hadden zo'n ding de volgende dagen op laten halen.Of thuis laten bezorgen.
Naam:
Nemo
Datum:
11 oktober 2019
Het gaat bij dat type slaven der materie kennelijk niet zozeer om het meedoen zelf (kunnen opscheppen over de laatste mode, het showen van het nieuwste, meest opwindende, geavanceerde product, net als games), als wel puur om de kick van de besparing van 115 piek? Als je het zo bekijkt een beklagenswaardige obsessie lijkt me, zo'n piekervaring als middel tot zelfverwerkelijking.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)