Inloggen

tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 3465):

Overbodigheid van verkeersborden

Iedereen wordt geconfronteerd met verkeersborden. Met je verkeersdiploma heb je bewezen de betekenis van verkeersborden te doorgronden.
Hoeveel verkeersborden zijn in Nederland overbodig? Met die vraag houd ik me bezig sinds ik me enige maanden over het beneden afgebeelde bord verwonder: ‘situatie gewijzigd’.
Wat is het beoogde effect van dit bord? Hoe belangrijk acht de voorbijganger dit bord? Welke actie onderneemt de passeerder bij het zien van dit bord?

Van verkeersborden is bekend dat als mensen gevraagd wordt naar de betekenis van een bord slechts een gedeelte van het publiek die kent. Het slechtst bekende bord scoort 10%, het best bekende 100%. Maar de kennis van een bord lijkt niet van belang hoe men zich vervolgens gedraagt.

In de context van een weg moet een bord worden geduid, worden begrepen. Een van de meest begrepen borden (‘vallend gesteente’) leidt tot twee heel verschillende reacties. De helft van de automobilisten geeft gas om zo snel mogelijk uit de gevarenzone te komen, de andere helft mindert vaart om mogelijk gevallen gesteente te kunnen ontwijken.
Wat nu te doen als ik het onderstaande verkeersbord dagelijks meermalen zie maar dat voor een andere weggebruiker nieuw is?
Moeten we snelheid verminderen, meer naar rechts, meer naar links? De voet boven het rempedaal houden?
Of zou het bord niet uit verkeerstechnische oeverwegingen geplaatst kunnen zijn maar om een eventuele schuldvraag bij een mogelijk ongeluk voor te zijn!

Aan de drie eisen waaraan een verkeersbord moet voldoen: gezien worden, begrepen worden en een adequate actie uitlokken wordt alleen aan de eis van zichtbaarheid voldaan.
Ik zie het bord heel goed, maar ik begrijp het niet en onderneem geen enkele actie.
Ik denk er wel over na. Voor mensen uit de buurt was de situatie bekend en ze hebben de veranderingen in de weg dagelijks meegemaakt. Voor hun hoeft dit bord dus niet.
Voor nieuwkomers is de situatie zoals die nu is. Dat het ooit anders was heeft voor hun geen betekenis. Bord overbodig.

Conclusie: het bord dient geen enkel verkeerstechnisch doel en is een klein voorbeeldje van geldverspilling door een overheidsinstantie.
Vraag: welke onnadenkende ambtenaar beval het bord te plaatsen? Welke ambtenaar geeft het bevel het bord weg te halen? Na hoeveel tijd? Want dit bord staat er nu al wel heel erg lang. In mijn ogen: van de plaatsing af aan te lang.

Illustratie: klik op het plaatje voor een goed overzicht van de verkeerssituatie
Schrijver: Dagschrijver, 23 mei. 2020


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4,5 met 4 stemmen 63



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)