Matthijs elegant en lomp bij Maxima
Bij vragen naar de bekende weg of het hengelen naar emoties tijdens het interview met onze vorstin Maxima bekroop mij veel ongemak. Terwijl veel landgenoten roepen en klappen over hoe fijn het is om een ‘kwetsbare’ Maxima te zien en te horen, ontstaat er bij mij een blok beton rond de maagstreken. Ja, de reis naar Griekenland kwam langs. Geen verrassing, maar wel fijn voor Matthijs dat zij andermaal zichtbaar mocht worstelen om een passend antwoord te geven. Gemakkelijk scoren dus.
Net zoals het indringend vragen naar gevoelens rond de zelfmoord van haar zuster. Wijzen op de foto achter haar aan de muur. Ver voorovergebogen zat de interviewer om emoties op te roepen. Het handelsmerk van Matthijs, welke hij ook voluit in zijn programma ‘Matthijs gaat door’ demonstreert. Een overleden partner nadrukkelijk opvoeren bij een bekende Nederlander. En maar wrijven in die pijnlijke plek van het verlies. Opdat later weer geschreven wordt over een ‘indringend vraaggesprek’, waarbij wij allen de artist als kwetsbaar mens mogen zien. Alsof dat extreem bijzonder is.
De vraag rijst - bij mij althans - wat de zin is van dit openbaar beuken op emoties. In veel programma’s zijn aspecten als kwetsbaar en emoties de aangrijpingspunten voor recensenten. Zonder dat zouden de vraaggesprekken immers de sfeer hebben van een kist dode makrelen, lijken zij te denken. Uiteraard horen gevoelens bij de mens. Toch blijf ik last hebben van plaatsvervangende schaamte als in openbare interviews zo nadrukkelijk en hijgerig op deze zaken wordt ingepraat en bevraagd. In haar uitleg over haar werk liet de vorstin overduidelijk enthousiasme en betrokkenheid blijken.
Over schuldenproblemen, een actueel onderwerp, had koningin Maxima duidelijke principes en haar meevoelen met mensen in spiralen van oplopende schulden, leek mij zeker oprecht. Ook over haar relatie met onze koning toonde Maxima gevoel en realisme. Dan ook nog haar vreugde bij het onderwerp muziek en de herinneringen aan het samen zingen met haar tragische zuster. Was dit alles niet genoeg? Moest er werkelijk een portie extra ‘kwetsbaarheid’ en ‘emotie’ bij? Wacht even, we hadden nog de dure speedboot van haar man. Inderdaad een wel erg kostbaar speeltje. Maar ook hier makkelijk scoren. Ja, ja, kritische journalistiek, ik begrijp het. Maar toch.
‘Hoe meer gevoel hoe minder maatgevoel', schreef Bertus Aafjes al.
18 mei 2021
Geplaatst in de categorie: actualiteit
En inderdaad weer de vakantie en de boot. Uitgekauwde items. Verwacht je dan dat ze op de knieën valt en wederom excuses aanbiedt. Een beetje smakeloos.
Ik heb gekeken, had meer verwacht van Matthijs.
Erg op privé gericht, veel minder over b.v. de problemen waar Nederland en de wereld nu mee kampen.
Jammer!
Ps. Daarnaast hadden we al een groot gedeelte van de uitzending gezien in LOK' kijkfilmpjes.