Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Kerst 2024 in reclame: lekker, lekker, lekker, en…heerlijk.

Heden in de krant de advertentie van de grootgrutter met een foto van zes flessen wijn elk aangeduid met de aanprijzing ’lekker’. Dat is alleen al zesmaal ‘lekker’. Ook de andere reclame-uitingen van de Zaanse kruidenier gaan vooral over ‘lekker’. Sterker nog, de reden van bestaan van deze landelijke super zit in de slogan: ‘Dat is het lekkere van…’. Gemakkelijk is het om oorlogsdreiging, zwaar politiek geklungel, explosies bij woonhuizen en dreigtaal van militairen en de NAVO-baas te vergelijken met het onbenullige van smaakpapillen strelen met de overdaad uit alle buurtsupers. Maar toch, is er niet een enorme focus op de bijna erotisch aanprijzende wereld van lekker voedsel? Kortom, alles wat ons lichaam in een soort van opwinding brengt met overdadige aanprijzing van voedsel in alle varianten. Plat gezegd, het proces van je lichaam laten genieten voordat het proces richting riolering begint.

Op zich is daar niets mis mee. Wij eten om te blijven leven. In de basis is voedsel uiteraard onontbeerlijk. En een beetje versiering mag daarbij wel. Wel is er een verschilletje met de vele gebieden met geweld en oorlog. Daar heeft het basisvoedsel een totaal andere betekenis. Tegen deze achtergrond zijn de bakkenvol dure reclames om vooral meer en lekker te eten en daarvan te genieten, toch wel een erg wrange tegenstelling. In deze woestenij van voedselpropaganda voor al dat ‘lekkers’ krijgen wij een sprookjeswereld te zien van etende en vierende mensen. Is het slecht om juist in warrige tijden te ‘genieten’? Nee, uiteraard niet. Maar de mate waarin dat ‘vreten’ en ‘zuipen’ nu tot ons wordt gebracht door de commercie is wel heel erg overdadig. En wat hoor je vaak bij mensen die het kunnen betalen in deze dagen van kerstballen, glitter, goud en discussies over vuurwerk? We gaan met deze kerst lekker uit eten met de kinderen en vrienden.

Schrijver: Freek Berglust
20 december 2024


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 15 stemmen aantal keer bekeken 452

Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Karel Jong, 2 weken geleden
Misschien een beetje al te gemakkelijk om te wijzen op het meer dan overdadige accent op voedsel in de reclame. Kerst is immers al zoveel jaren een optelsom van klatergoud, beladen tafels, shows, uitgaan en comfort. Niks nieuws onder de zon. Behalve dan de mate waarin dit ons wordt voorgeschoteld. Voel wel enigszins mee met Bahl's commentaar. Namelijk dat dit extreme gedoe rond 'lekker' en 'heerlijk' mogelijk een gevoel van angst onderstreept. Nog even genieten en dan?
Richard Bahl, 3 weken geleden
Lord Wanhoop reageert op de column, maar vergeet dat wij, gezien alle onrust in de wereld, inmiddels dansen op de vulkaan. Mogelijk dat het overdadige luxe aanbod van al dat eten onze angst voor de nabije toekomst onderstreept?
Lord Wanhoop, 3 weken geleden
Freek gunt ons geen luxe in barre tijden.
Ofwel hij schuimbekt over de bulk aan voedsel die via de reclame tot ons komt. Maar ja, mag deze escape dan niet in onzekere tijden? Komt op mij over als twijfelachtig moralisme.
Prettige dagen wens ik alle lezers van deze prachtsite.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)