Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Bodies the Exhibition

Steeds meer opiniemakers krijgen lucht van de lijkenexpositie in de beurs van Berlage.
Kranten en websites buitelen over elkaar heen in hun berichtgeving. Docent ethica Rob van Gerwen en hoogleraar reformatorische wijsbegeerte Gerrit Glas beleven hun fifteen minutes of fame als pleitbezorgers van de goede moraal.
De expositie behelst geconserveerde en geprepareerde lijken die onder meer in een voetballende pose en een dirigerende pose te zien zijn.
De lijken zouden van ongeïdentificeerde personen zijn of van personen die nooit door nabestaanden werden geclaimd.
Wie een solitair bestaan leidt loopt dus het risico dit bekroond te zien met een postume freakshowexpositie.
Maar in de toekomst zijn ongeïdentificeerde lijken misschien niet meer nodig. De Duitse kunstenaar Günther von Hagens, die al jaren met dit soort exposities rondtrekt, heeft al 4500 potentiële donors.
Kun je dus met een gerust hart eenzaam sterven of jarenlang vermist raken.

Een echte primeur is de berichtgeving rond de expositie overigens niet. Het lijk was al eerder gedevalueerd tot handelsobject. Zo was er vorig jaar sprake van een pornosite die Amerikaanse soldaten in Irak gratis toegang verschafte in ruil voor foto's van verminkte Irakese lijken.
Een nieuwtje in de kantlijn destijds.
Kantlijnnieuws was in 2004 eveneens het bericht over de Britse 1157 Performance Group die voor het stuk 'Dead You Will Be' een lijk zocht om vierentwintig maal te figureren. Terminaal zieken werden verzocht te reageren. Voorwaarde was dat ze vóór de première in mei dood moesten zijn.
Gezien de normverschuivingen die de hedendaagse samenleving met zich meebrengt verwachtte ik massale aanmeldingen.
Dat viel tegen. De première werd uitgesteld tot februari 2005.

Maar volgens de site van de 1157 Performance Group zijn de leden in februari 2005 naar het Poolse Wroclaw gegaan om zich te verdiepen in de performanceleer van Grotowski.
Wel staat op de site een teaser met de tekst 'Prelude to Dead...You Will Be'. Wanneer je dit aanklikt krijg je een mededeling dat de site onder constructie is.
Indien ze het lijk eindelijk hadden zou het wel harder opschieten met die constructie.
Het schijnt niet te lukken met dat lijk. Dood in een toneelstuk figureren vindt men blijkbaar nog een brug te ver.
Die terreinwinst hebben we dan met terugwerkende kracht maar mooi geboekt. Voorlopig.

Schrijver: Ko de Laat, 15 november 2006


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.2 met 5 stemmen 1.245



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)