Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

TAALSOAPERA

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal
bevatte weer een lading vreemde woorden,
zodat het meedoen mij niet meer bekoorde.
Het klonk zo acrobatisch allemaal.

De winnaar kreeg, dat spreekt, een open doekje
voor zijn reclame voor het Groene Boekje.

Zó drukte ik afgelopen vrijdag in mijn snelsonnet op www.gedichten.nl mijn gevoelens uit ten aanzien van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Al jarenlang is dat een schertsvertoning waarbij vreemde woorden en gekunstelde woordconstructies worden gebruikt om taalacrobaten de illusie te geven dat ze de Nederlandse taal grondig beheersen. In werkelijkheid heeft het net zo veel met taal te maken als de Champions League met sport. In feite is het één lange reclamespot voor het Groene Boekje, dat de spel(lings)regels bepaalt. Pikant detail: de voorselectie wordt verricht door de Volkskrant, die zelf de Witte Spelling hanteert.
Met heimwee denk ik terug aan mijn eerste dictee op de lagere school (toen de basisschool nog láger was). De juffrouw deed alsof het heel moeilijk was, wat ik niet snapte want je hoefde alleen maar op te schrijven wat zij zei!
Hier volgt een ouderwets, onvervalst Nederlands dictee, als tegenhanger van de taalsoap die door meesterhaspelaar Philip Freriks wordt opgevoerd.

Zin 1. De verkeersagent gelastte de chauffeur onverwijld rechtsomkeert te maken.
Zin 2. De bestuurder gehoorzaamde onmiddellijk door zijn mastodont dwars op de rijbaan te plaatsen.
Zin 3. De twee dreumesen huppelden hand in hand naar de kleuterschool.
Zin 4. De goochelaar toverde een wit konijntje uit zijn hoge hoed.
Zin 5. De uitgeprocedeerde vreemdelingen werden onverwijld uit het land verwijderd.
Zin 6. Na de koorzang schuifelden de monniken naar de refter.
Zin 7. De herder weidde de lammeren die de pastoor zojuist gewijd had.
Zin 8. De goochemerd maakte zich onsterfelijk belachelijk.
Zin 9. Het favoriete gerecht op de kaart was een herdersspies.
Zin 10 Zijderupsen zijn dol op heidehoning.

Probeer het maar eens uit op mensen in uw omgeving. Ik ben benieuwd of het aantal fouten verband houdt met de leeftijd van de proefpersonen.

#*#

Schrijver: Geert Kruideren, 26 december 2006


Geplaatst in de categorie: taal

2.5 met 6 stemmen 666



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)