Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Geen fratsen

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Wie heeft dat in haar of zijn leven niet te horen gekregen. In dit land moet je vooral je kop niet boven het maaiveld uitsteken, want dan wordt die er genadeloos afgehakt. Want we zijn het land van de grauwe middelmaat, van de burgermannetjes en –trutjes, van het slag van dertien in een dozijn. Veel cabaretiers, onder aanvoering van Youp van ’t Hek, houden ons met grote regelmaat deze spiegel voor. Volgens hem moesten bij ons in de Betuwe, tijdens de evacuatie in 1995, alle IKEA-meubeltjes maar het liefste naar zee wegspoelen. En de ruitjesbroeken, ach je ziet ze misschien alleen nog maar op de golfbaan - tenminste dat denk ik - want ik kom er nooit, vond Youp ook niet goed, geloof ik!

De reclamebureaus haakten natuurlijk meteen in op deze trend, die weten precies wat we willen zien en vooral hoe hun producten aan ons te slijten. De modelgezinnetjes waren niet van de STER af te meppen in die dagen. Dus toen kwam de C 1000 - u weet wel die omhooggevallen buurtsuper - met de slogan: ‘geen fratsen, dat scheelt’. Misschien wel als tegenwicht tegen die mallotige filiaalchef van Albert Heijn, voor wie niets te gek is. Bij ons in de Betuwe is de filiaalchef een gewichtige man die zijn personeel regelmatig tot de orde roept, maar hij danst (gelukkig) nooit met mij de samba.

Een verademing vond ik die reclames van de C 1000 met de prachtige slogan: ‘geen fratsen, dat scheelt’. Dat was natuurlijk tijdens de prijzenoorlog van de supermarkten, maar die is inmiddels ook al weer verleden tijd. Misschien kunnen de reclamebureaus ook hun werkterrein eens uitbreiden naar andere doelgroepen: Israël, Palestijnen, Somalië, Irak, etc. Er zijn immers nog genoeg andere oorlogen.

Helaas heeft de C 1000 zich razendsnel bekeerd tot de nieuwe trend – als ambitieuze supermarktketen moet je je niet als middelmatig positioneren in de markt – alleen wist men niet zo snel iets nieuws te verzinnen. In arren moede werd dus de slogan: ‘geen fratsen, dat scheelt’ zonder pardon ingekort tot: ‘dat scheelt’. En daarmee hebben ze een grote fout begaan, want het verkeerde deel van de slogan geschrapt. Kijk, wij domme consumenten kunnen misschien niet veel, maar wel rekenen, dus of het scheelt, daar zijn we snel genoeg achter. Maar ‘geen fratsen’, geloof me, daar zouden wij middelmatige burgermannetjes en – trutjes wel mee te lijmen zijn.

Ik ga morgen maar eens kijken bij de Aldi, men heeft mij verteld dat het scheelt en van mijn allochtone vrienden heb ik gehoord: ze hebben daar ook helemaal geen fratsen!!!

#*#

Schrijver: Watze Elgersma, 5 januari 2007


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.3 met 10 stemmen 794



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
geert kruideren
Datum:
5 januari 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Geen reclame kijken, dat scheelt me een hoop fratsen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)