Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

3- Henk Spaan

In sommige kranten kom ik af en toe het verouderde hoofd van de jonge dichter Henk Spaan

‘De dichter dicht niet
maar opent verre verschieten
b.v. van tientallen vrouwen
met prachtige tieten’

tegen.

Ik lees in kranten niet de rubriek ‘astrologie‘ en ook niet de rubriek met het hoofd van 'Spaan geeft cijfers'.
Om dezelfde reden: ze hebben altijd gelijk.
De astrologie vooraf en Spaan achteraf, wat nog makkelijker is.

Omdat ik de rubrieken niet lees, kan ik er niet inhoudelijk over oordelen.
Dat is jammer want ik zou er vele geldige bezwaren tegenin kunnen brengen.
Maar voor die inhoudelijke bezwaren zullen de astrologen en voetbaloog Spaan geen oog hebben.
Ze letten niet op de validiteit van de inhoud van hun stukjes maar of de lezer plezier aan het geschrijf ontleent. Tja, er zullen mensen zijn die deze rubrieken lezen: anders werden ze wel geschrapt, maar ik beleef er geen enkele lol aan: integendeel, ik voel mij vanwege het onwetenschappelijke karakter ervan verplicht ze te negeren, wat iedere keer opnieuw een kleine inspanning vergt. Zijn hoofdredactie mag van mij Spaan ieder jaar minder geld bieden voor zijn voetbalgecijfer want aan mij is zijn rubriek niet besteed.

Bij voetbalanalytici dringt het niet door dat de resultaten bovenal bepaald zijn door de factor toeval.
Daar later uitgebreid aandacht aan gaan besteden vind ik niet erg inspirerend: tenzij we met 3-0 of 4-1 gewonnen hebben van de twee beste voetballanden ter wereld. Dan blijf ik tot in de kleine uurtjes kijken en luisteren naar de herhalingen van de doelpunten en het gezever van Jack en Johan en Tom en Joeri.

En ik vergeet de verre verschieten die door de jonge dichter Spaan geopend zijn …

Schrijver: Dagschrijver, 15 juni 2008


Geplaatst in de categorie: sport

3.4 met 10 stemmen 475



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)