Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Ja we waren erbij

Drukke tijden in boekenland.
Eerst de sluiting van het Pintohuis. Jij liep zo uit de AH binnen. Je keek even omhoog naar het hemelsblauwe plafond voor je historisch gevoel en je spiritualiteit, begluurt krantenkoppen en zoekt een boek. Even later mieterde je je Zadie Smith of Grunberg in je boodschappentas.

Randverschijnsel? Je mag de toeleveringsmodus niet met het bedrijf verwarren? Maar de kleinschaligheid en het Pinto-privilege, veel Amsterdam op enkele vierkante meters? Daarbij komt het pensioen van Miss Pinto, Liesbeth Pijper. Liesbeth de grote kindervriendin. Uniek laagdrempelig voor iedereen die iets kinderlijks heeft en wat in haar bibliotheek wilde komen doen.

Bij haar druk bezochte afscheid 15/11/2012 vielen vele bittere tranen. Ook uit mij met mijn soepervaring. Naast elkaar stonden we in dat Pintokeukentje grote pannen soep te maken. Zij erwten-, ik pompoen-. De spetters vlogen rond. Ik had een batterij kruiden en trucs meegenomen. Zij ook. We gapten van elkaar. Machtige concurrentie. Uitslag onbeslist.

Gister ging daarentegen bibliotheek Roelof Hart vernieuwd open. Inrichting en uitbatingskansen waren verouderd. Architect Wim La Feber was gevraagd vanwege zijn ervaring met 'belevingsbibliotheken'. Wat dat precies inhoudt bleef onduidelijk, ook bij 'het Gesprek van het Hart'. Voortaan elke derde donderdag ontvangt Jos Palm gespreksgasten.

Duidelijk was dat La Feber flink had opgeruimd. Om opener, moderner, toegankelijker, handzamer te ogen. De wanden waren intact gebleven. De eikenhouten boekenkasten waren verdwenen. De schotten tussen de heerlijk ouderwets vilt beklede leestafels bleken verdwenen. Nieuw waren grote ovalen tafels, stopcontacten voor inktpotjes en Leescafé Maling. Je kunt vanaf 08.00 uur terecht! Matineuze neoconsumenten?

"Proef" zei men maar volgens OBA-directeur Hans van Velzen is deze bieb nu 'klaar voor de toekomst'. Dat zegt Hans graag. Mag, hoewel hij zich liever niet kan vergalopperen:

Zijn adjunct, OBA-Zuid Elisabeth Eyl, liep te glunderen. Ze riep tot het massaal toegestroomde publiek: 'Wat denkt u hoe ik me vandaag voel? Thuis. Ik ben opgegroeid in deze buurt!'
Ik heb nog met Elisabeth geknikkerd vóór deze bieb op het plein. Toen ik nog met leuke meisjes knikkerde.
Wat denk je echter dat Hans van Velzen zegt als-ie mij ziet? 'Ha daar heb je Jos. Zeker tuk op een feestje.'
Had je Elisabeth's ogen moeten zien bliksemen. 'Jos is hier op mijn uitnodiging!'
Hans kreeg nog net geen pets. Om zijn oren!

Echt pijn deed La Feber. Als eerste aansprekende 'belevenisverbetering' noemde hij 'twee meter Vestdijk' die hij vaak moest ruimen voor belevenis-bibliotheken. 'Wat moet je ermee? Smaak verandert. Één mag blijven want wat moet je met allemaal dezelfde boeken als hij uit de mode is?'
De architect dacht één Vestdijk metersdik te hebben geruimd.

Onlangs de eerste twee Anton Wachter delen herlezen. Wereldliteratuur, absoluut! Is Simon definitief afgeschreven omdat de Reve's hem niet zagen zitten?

Diezelfde avond gaf Bob Polak een lezing over W.F. Hermans in de bibliotheek Kinkerbuurt. Polak voor grote publieken! Hij sprak met plaatjes. 'Dat werkt beter' zei Bob redacteur van het helaas gestopte Hermans Magazine. Twintig jaren hebben Rob Delvigne en Polak gevorst naar wat niet verzonnen was door Hermans. Detectivewerk vaak. Nu zegt Polak: 'hij was een naargeestig type vol agressie dat kon schrijven. Maar dat weinig zelf verzon.'

Zo hebben de heren eens 's nachts drie routes op Vlieland nagelopen die Hermans mogelijk liep naar Paal 12. Waar hij zich in zee wilde werpen uit frustratie om zijn gemankeerde schrijfmachine.

Waartoe echt idolate liefhebbers wel niet in staat zijn! Daarom triest dat Professor Willem Otterspeer niks van ze wil weten. Die kiest een verheven toren om zijn officiële Hermansbiografie te schrijven.
Wedden dat die biografie straks geen stuiver voorstelt.

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 24 november 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 17 stemmen 331



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)