Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Televisieteloorgang

Televisie kijken was best leuk, totdat de commerciële omroepen in beeld verschenen. Die wisten dat je met een simpel in elkaar geflanst programma heel veel kijkers kon trekken. Veel lol, veel sterren, veel emotie, veel kijkers, veel geld verdienen. Wie in dat soort televisieprogramma’s geen trek had en een iets minder zouteloos programma zocht, kon het nog om een uur of tien ’s avonds proberen, of later. En zo is het nog steeds. De publieke omroepen deden en doen hun best om de mix tussen amusement en informatie te houden, maar dat wordt moeilijk. De politiek knijpt de kraan dicht dus de publieke omroep speelt een verloren wedstrijd.

Eens kijken naar Duitsland, daar strijden de publieke omroep tegen dezelfde emo-tv, goedkope Amerikaanse pulpfilms en andere rommel. Ze zetten daarbij veel geld in, zo’n 8 miljard euro per jaar. Waar gaat dat geld naar toe? Misschien naar salarissen van topmensen, maar daarover zwijgen de omroepen als het graf.

Misschien gaat het geld naar beroemde internationale gasten, die bijvoorbeeld de shows van het programma ‘Wedden dat’ opluisteren. Maar ook die bedragen zijn strikt geheim. En dan zijn er nog de uitstapjes van Duitse topacteurs. Die gaan regelmatig naar verre, zonnige werelddelen om daar een film op te nemen, die zo slap in elkaar gezet is dat je na een minuut of vijf eigenlijk niet meer verder hoeft te kijken. Kosten? Onbekend.

In Duitsland hebben ze er iets op gevonden om die torenhoge uitgaven te bekostigen. Daar moet elk huis 20 euro per maand aan omroepbelasting betalen. Dat levert de Duitse publieke omroepen zo`n 7,5 miljard euro per jaar op. En daarmee zou je ze best een winnaar kunnen noemen.

Wie de grootste verliezer in deze Duitse en Nederlandse real life soap is, is niet zo moeilijk te bedenken.

Schrijver: Rob Chevallier, 14 oktober 2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 3 stemmen 183



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
16 oktober 2013
@ Petra,
Je bent nog jong, je hebt overal een mening en gedachtes over. Overdenkingen en je leest heel veel op de site, ik kom je overal tegen.
(dat kost tijd!)
Je schrijft en reageert overal op, ja dat mag!
Je voelt je verheven in heel veel.
Ik meen dit echt, ja ik weet ook dat ik mijn nek uitsteek, maar dat doe ik ook bewust.
Ga eens achter die p.c. vandaan...ga eens echt leven, doe iets voor een ander: je kan lopen en zo te zien heb je niets aan je handen, ga je tijd besteden aan mensen die zitten te smachten op een beetje menselijk begrip!
Ik weet zeker dat je dat heel goed kunt, en dat dat je veel voldoening zal schenken. Heel veel mensen hebben behoefde aan een luisterend oor!
Maak je nuttig voor de/je medemens.
Ja ik weet het, je hebt met veel van hen al opgetrokken, en ook jouw pad is niet over rozen gegaan.
Zoals dat bij zoveel mensen ook het geval is.
Maar doe je zelf en een ander een plezier...neem even rust op de plaats!
Met andere woorden: doe even een stapje terug.
Elke dag weer jouw inzendingen te zien/te lezen,
op diverse tabbladen gaat echt vervelen.

Naam:
Petra Hermans
Datum:
14 oktober 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Volgens mij gelóven mensen in televisie.
Ze geloven niet in het leven.
Als iets op tv is geweest, dan is het écht en telt
het vooral mee! Want iedereen heeft het gezien.
Maar het ware leven, is alleen te leven;
nìet door ook nog eens verslaafd te raken aan
eenvoudige fantasie.
Men ontwent het leven en wordt zelfs veelal bang.
Mensen geloven niet meer in het léven; kwestie van
"geloofsbelijdenis". Waarachtig loven!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)