Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Hoofdzaken 2

Conditionering

(Een nadere exploratie van het gebied van Denken)
(Niet gebaseerd op enige kennis van zaken)

Denken is geen vak op school. Hoogstens wordt er voor Filosofie een uurtje per week ingeroosterd.
En daar maak je kennis met de ideeën van de Grote Filosofen.
Je krijgt steevast het verhaal van de grot van Plato te horen.
O NEE!!! Wegwezen hier! Hou op! Ga weg.
Hoezo? Daar is toch niets mis mee?
Jawel, daar is ALLES mis mee!
Waarom dan beste man?
OMDAT IEDEREEN DOOR DEZELFDE MANGEL WORDT GEHAALD
die CONDITIONERING heet.

Maar wat is daar dan mis mee?
Omdat die conditionering de ILLUSIE wekt dat je nu eindelijk iets BELANGRIJKS leert, en je leert alleen maar als een KOE herkauwen wat die VRIJDENKERS van vroeger (veelal Grieken) (kun je nagaan wat dat op den duur oplevert) dachten.
En het gevolg daarvan is dat je NIET leert om te denken, maar om je traject van gedachten te laten meanderen langs de toeristenroute van alle prachtige historische sites.
Kijk eens pappie ik kan precies herkauwen wat anderen zeggen dat hier gebeurd is.
Maar denken heeft NIETS te maken met toerisme.

Dus deze column gaat over wat denken niet is.
Als we zicht krijgen op wat het niet is, dan is er misschien een kans dat denken kan gebeuren.
Deze laatste zin geeft een opvatting weer die vertrouwen heeft in het ingebouwde vermogen van onze biologische machinerie om optimaal te functioneren mits, wanneer, de obstakels voor dat functioneren uit de weg zijn geruimd.
Hoe kun je leren zonder conditioneren? Heel simpel: door alleen de hulpmiddelen ter beschikking te stellen en te zorgen dat de omstandigheden voor leren veilig, divers, vriendelijk, aanmoedigend en plezierig zijn.
Dus je geeft een kind TAAL, zodat ie weet hoe alles heet. Je geeft het muziek, voorwerpen, je neemt het mee de natuur in, kortom je doet alles wat je anders ook doet, maar, maar, maar wat je niet doet is zeggen of op subtiele manieren suggereren HOE ze daar mee om moeten gaan.

Conditioneren gebeurt wanneer de Bobo's van Europa en de IMF zeggen tegen Griekenland en de Grieken: wij weten wat goed voor jullie is en dus moet je doen wat wij zeggen dat goed voor jullie is.

Zal dit ervoor zorgen dat er soms hele stomme fouten worden gemaakt? Jazeker, die garantie is er. Vooral omdat onze maatschappelijke en internationale mensenwereld zozeer verdwaasd is en verdwaald en zo verschrikkelijk irrationeel, dat de vrijdenkers, de Plato's, de Aristotelessen, de Pythagorassen, de Gallileo's, de Keplers, de Newtons en de Socratessen van de toekomst het wellicht opnieuw zeer moeilijk zullen krijgen.

Maar wat zijn we dan? Robots? Klonen? Aapjes? Marionetten? Slaven? Horigen? Geldhoeren? Piassen? Kweekplantjes? Imitatoren? Wassen neuzen? Idioten? Geconditioneerde Androids?

Nee, we zijn MENSEN.
Fantastische wezens met vrije wil en zoveel talenten dat je er een heel Universum mee kunt bevruchten..

Schrijver: Ton Hettema, 4 juli 2015


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.7 met 6 stemmen 213



Er zijn 7 reacties op deze inzending:

Naam:
Len Cornelis
Datum:
24 juli 2015
Hettema's columns consumeer ik af en toe met belangstelling. Maar waarom gebruikt hij vaak hoofdletters? Soms ook veel haakjes en drukke interpunctie. Mag wel onsje minder. Is maar kleinigheid. Maakt bladspiegel beetje onrustig. En voor het begrip ook niet strikt noodzakelijk. Wij zijn niet 'doof'.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
12 juli 2015
Gabriëla, dank voor je praktische betrokkenheid.
Ik laat je de resultaten weten.
Intussen werk ik aan een boek met de werktitel:
The Joy of Thinking.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
8 juli 2015
Het twitteraccount van Jet blijkt fake te zijn (parodie). Dat is dus minder geschikt voor serieuze zaken. Ze heeft blijkbaar geen echt account. Sander en Mark dus wel.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
7 juli 2015
Beste Ton,

Een boek schrijven lijkt mij een top idee!
Dan aan de weg timmeren ermee,
gesprekje erover met Pauw of Jinek of in DWDD.

Daarna aanbieden aan de Tweede Kamer,
zorgen dat er media bij aanwezig is,
dan komt Jet of Sander het in ontvangst nemen
(politici komen graag op tv en in de krant, werkt altijd).

Je kunt ze ook bereiken via hun woordvoerders,
die geven boodschappen (veelal met advies) aan ze door.
Zie:
www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/contact-met-ocw/informatie-voor-de-pers

Of, de gemakkelijke weg,
even een kort berichtje op twitter
- met een link naar deze column -
naar de 'powers that be':
twitter.com/MinPres
twitter.com/jet_bussemaker
twitter.com/SanderDekker

Wil je het nog serieuzer aanpakken,
en proberen je idee op de agenda te krijgen van de Tweede Kamer,
dan kun je gebruik maken van je recht van Burgerinitiatief:
www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief

Tot slot kun je, als alternatief, ook een brief (of voorstel) schrijven naar een kamerlid, waarvan je vermoedt dat die het onderwerp een warm hart toedraagt (iemand waar je op gestemd hebt?), en dan hopen dat die er wat mee doen wilt door gebruik te maken van zijn/haar recht van initiatief als kamerlid:
www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/de_nederlandse_democratie/taken_en_rechten/initiatiefrecht

Voor overige ideetjes, zie:
www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt

Zet hem op!
En als je wilt dat anderen nog met je meedenken, laat maar weten!
Naam:
Ton Hettema
Datum:
6 juli 2015
Beste Joanan, dank voor je support,
en je openhartigheid. We denken blijkbaar
langs soortgelijke sporen. Goed om te horen.
Zou jij een manier weten
om deze visie door te laten dringen
in de landsbestuurlijke kringen?

Geïnteresseerde Gabriëla, zeer goede
gedachtengangen graaf je steeds door
de rijstebrijberg van de maatschappelijke
status quo. Lof. Weet jij een manier om
deze site meer populair te maken bij de
beslissingnemers? Of zal ik een boek schrijven
en dat aanbieden aan "the powers that be"?
(blijkt uit brieven aan de Romeinen te komen
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
5 juli 2015
"Leer mij om het zelf te doen", was het gedachtegoed van Maria Montessori, dat ik van harte ondersteun en ook in jouw verhaal terug vindt.

Een eeuw nadat haar visie ontstond, zijn de meeste scholen helaas nog steeds weinig inspirerende herkauwfabrieken. Hoewel er zeker een stroming in de samenleving bestaat voor een andere manier van leren, is de oude stop-het-erin methode nog steeds de meest algemeen gangbare.

Natuurlijk moeten we toe naar een haal-het-eruit visie die recht doet aan alle mooie talenten die ieder uniek kind en mens in zich heeft. Als de mensen die dat willen in aantal toenemen, dan zal ook de schoolfabriek veranderen in een wijs-lerige en talent ontwikkelende omgeving.

Naast Mark Rutte, die zelf ook een ochtend per week voor de klas staat, is het te hopen dat Jet Bussemaker je column niet alleen leest, maar ook ter harte neemt!
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
4 juli 2015
Ik mag hopen dat Mark Rutte reeds kennis heeft genomen van jouw intelligente gedachtegangen. Hij mag wel vrezen voor zijn positie in dit geval. Prachtig hoe je de schoolse systemen te grazen neemt en als aangepaste na-aperij te kijk zet! Origineel denken gebeurt altijd door daar ver van los staande rebellen en durfallen. De aangepaste watjes doen nooit iets opzienbarends. Fijn hoe je de vrije wil en de talloze, ongeschoolde talenten weet uit te lichten. De waarde van de tegenwoordige mens zit niet in het voldoen aan de opgefokte normen, maar veeleer in de kern van de mens, de echte mens, de bezielde mens, en niet het marionettenschouwspel, dat zogenaamd toonaangevend is.
Onze huidige cultuur is nog steeds niet afgestemd op de ware inborst van de menselijke zielen, die de aarde bezoeken. Er huist nog teveel demonie in de maatschappij.
Hartelijk dank, wijze Ton, blij dat je er bent.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)