Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Nederlands.nl

Gistermiddag (donderdag) hadden wij (mijn vrouw en ik) hier thuis een overleg met thee en sympa-tea over de situatie van teruggelopen bezoekersaantallen op deze site. Onze zeer gewaardeerde initiatiefnemer en hoofdredacteur JM overweegt om niet langer in deze opzet, in dit format of op deze manier door te gaan.
Enkelen van onze vaste en trouwe lezers en schrijvers hebben intussen gereageerd, maar ik ben nog op zoek naar... ja, waar naar? Naar meer intelligentie. Meer inzicht in de situatie zoals die voor ons ligt. Meer helderheid over wat zich in feite afspeelt in de 'wereld' van dit soort websites.

Kijk, hoe lang bestaat ie al? ik keek terug naar de eerste column die ik schreef in 2005. Dat is dus al tien jaar geleden! Toentertijd was deze site ook al in de lucht en schreven andere en dezelfde mensen hun 'stukkies' even vurig, geïnspireerd, onderlegd, betrokken, kundig, fel, redelijk etc. als nu.
Hij zag er grotendeels hetzelfde uit en de inhoud is, terugkijkend, niet minder geweest en niet minder geworden, mijns inziens.

Dus wat is er gebeurd? Waarom zijn die bezoekersaantallen zo teruggelopen?
Laten we een eerste aanzet in gang zetten tot eerlijke en intelligente evaluatie. Met als inzet de realiteit van de situatie in kaart te brengen teneinde de beslissing te nemen die zich daaruit openbaart.

Laten we de vragen stellen die aan de orde zijn, om ons tot een beter inzicht te brengen en niet meteen vol in het offensief gaan om deze site 'te redden'. Ook ik, met mijn korte periode van hernieuwd elan, zou het jammer vinden als deze gebruiksvriendelijke, tolerante, sympathieke, karakteristieke, goed vormgegeven en voor velen goed functionerende interactieve site zou verdwijnen.

Maar er moet iets gebeuren als we op een of andere manier doorwillen.
En het is belangrijk voor degenen die zich betrokken voelen om er achter te komen wat er aan de hand is. Maar er is wel iets aan de hand als mensen een winkel waarbij ze eens stonden te dringen voor de etalage, nu links laten liggen. Dan krabt de kalende kruidenier zich op z'n kruin en zegt tegen z'n vrouw: Mien, we moeten even de koppen bij elkaar steken, want het gaat niet goed.
Komt het van de nieuwe Albert Heijn om de hoek?
Zijn onze producten niet vers?
Is onze etalage verouderd of stoffig?
Is onze inrichting niet afgestemd op de huidige tijd?
Gaan mensen hun huis niet meer uit?
Hebben ze geen producten meer nodig?
Onderscheiden we ons niet duidelijk genoeg?
Moeten we hulp inroepen van een reclamebureau? Een coach? Een TV programma? Een Make-Over?
Hoe zit het met het assortiment? Zijn de eetgewoontes veranderd?
Is specialisatie nodig? Een notenshop? Biologische producten?
Kunnen we een kookcursus starten in de kelder?
Ander muziekkeuze in de winkel?

Maar als allerbelangrijkste liggen er de vragen:
Waarom doen we het? Wat willen we bieden? Kunnen we terug of heen naar onze originele en originerende motivatie/reden? En kunnen we die reden zo formuleren en comprimeren dat we daaruit de manieren en vormen vinden om onszelf (de site nederlands.nl) te vernieuwen en hernieuwen?

Er is immers een wet die algemeen geldig is in het hele universum (waar wij in leven):

Alles wat aanwezig is, is ofwel bezig te groeien ofwel bezig te sterven...

En deze beide processen zijn volkomen natuurlijk en onontkoombaar.

Schrijver: Ton Hettema, 19 september 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 7 stemmen 469



Er zijn 9 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
21 september 2015
De zomer brengt ons bloemenpracht,
de herfst vruchten om te oogsten,
om na de winterstilte voor bezinning,
in de lente met vernieuwde geestkracht,
op te bloeien, mooier en sterker,
als de vuurvogel uit zijn as.

Wat niet meer groeit,
vernieuwt,
en bloeit weer op.

Dat zijn de wetten van de natuur,
de vier seizoenen,
de wet van het leven.

Dus nee, we sterven niet.

We laten onze bladeren los,
we bezinnen,
we vernieuwen,
en bloeien weer op.
Naam:
Lezer.
Datum:
21 september 2015
De reacties gaan weer een eigen leven leiden nu.
Zoals dat zo vaak hier voorkomt.

Mijn reacties waren alleen bedoeld om de vraagstelling van de schrijver van deze : Dagcolumn- te overdenken en proberen te duiden.
De tijden veranderen dat is een zekerheid en de communicatie ook.
Je oproep van de Heer Mosterman is geheel terecht, wat kunnen we veranderen om de site weer meer elan te geven en een vernieuwde aanblik ook.
De schrijver (van deze column) heeft hier div.
gedachtegangen over laten gaan.
Duidelijk.

Ook als antwoord op de vraag van de Heer Mosterman zelf.
De links die hier geplaatst zijn, zijn voorbeelden die laten zien hoe dat op FB er aan toegaat. ( div inzenders heb ik begrepen zitten niet op die nieuwe media en hebben daardoor ook geen idee wat er in de wereld op dit gebied gaande is)
Niemand is verzocht om daar ook een aandeel in te leveren.
Alleen het feit dat anderen sites wel voor die samenwerking kiezen is misschien een antw.op de vraag van De heer Mostertman zelf.
Zo heeft de schrijver van deze column het ook
voor ogen gehad. Met een wijde blik op het
hedendaagse levenspatroon en het gebruik van de nieuwe mediamogelijkheden is dat exact wat de schrijver van deze inzending voor ogen had.
Gewoon een antw. op de vraag wat is er mis met deze site en wat kunnen we verbeteren en er aan doen.
Dan mag iedereen zeggen ""niks"" want -ik- als persoon heb nu hier voldoende aan: -ik- ben blij dat ik hier dagelijks mijn ei kwijt kan.
Dat is nu net het euvel wat nu al geruime tijd aan de gang is.
Als je je ei maar kwijt kan dan moet dat toch goed/leuk zijn ook voor een ander!
Het zou zomaar kunnen zijn dat dat nu net het struikelblok is voor een ander die daar helemaal niet op zit te wachten.
"Ik schrijf hier al zoveel jaar met veel plezier en met mijn gehele inzet" (prachtig toch?!)
Voor een schrijver een perfect uitgangspunt.
Maar voor de lezer...?

De site moet als het even kan gewoon openblijven
nee ik pleit niet voor stopen mensen.|
Alleen begrijp wel dat er veranderingen nodig zijn.

Ook de Heer Mosterman zelf!

Dus eindig ik hier met de laatste regel van de schrijver: wat leeft maar niet groeit gaat dood.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
20 september 2015
Ja Ton, alles sterft een keer. Maar als het nog niet dood is, dan moet je het niet alvast in een kist stoppen!

De reagerende Lezer wil blijkbaar graag dat het stopt. Ik heb die links bekeken. Daar ga ik dus echt niet mijn schrijfsels publiceren. Kreeg er meteen hoofdpijn van. Facebook ter ondersteuning voor de site hier, oke, maar niet om de site te vervangen!

De meeste links zijn overigens voor gedichten bedoeld. En gedichten.nl blijft open, toch? Of niet? Ook al niet? Nouja, de V&D is ook nog steeds open. Dus moet dat ons hier ook gaan lukken!
Naam:
Günter Schulz
Datum:
20 september 2015
Met veel belangstelling en vooral met instemming de reacties tot nu toe onder deze column gelezen. Ik ben vooral onder de indruk van de reactie van “Lezer”! Achter de bescheiden alias schuilt naar mijn gevoel een kenner van de literatuur en het proza en tevens een geroutineerde schrijver, die vele technieken in huis heeft. Het geheel van zijn reactie is helder verwoord en mogelijke oorzaken van het teruglopen van het aantal bezoekers zijn bijna analytisch uiteengezet.

Een citaat uit de vierde alinea van zijn reactie heeft mij zeer geraakt: “Waar je kijkt op welk tabblad dan ook steeds en vaak weer dezelfde namen met hun eigen gedachtegangen, leefwerelden en stokpaardjes.” Het is alsof mij, al lezende, een spiegel werd voorgehouden. Ik maak er geen geheim van, dat ik met mijn inzendingen eveneens veel van hetzelfde enz. opstuur (in essentie dan) en me derhalve herken in deze kwalificatie. Aangezien ik niet geschoold ben voor het onderwijs of voor de journalistiek maar een aspirant(lees: zondags)schrijver ben die op late leeftijd ontdekte dat dit veel voldoening geeft, laat dit feit niet onverlet, dat ik het derhalve ook met minder schrijftechnieken moet doen.

Mocht nederlands.nl ermee gebaat zijn, al was het maar ter verhoging van het niveau van de site, dat men schrijvers met vergelijkbare mindere vaardigheden als die van mij liever niet zou plaatsten, dan ben ik oprecht bereid mijn inzendingen onmiddellijk te staken. Meer praktische bijdragen aan een oplossing heb ik niet in mijn mars; maar wie weet, als alle kleine beetjes helpen . . .
Naam:
Lezer.
Datum:
20 september 2015
De schrijfwereld is geheel veranderd.
Heeft zich opgedeeld in -honderden- groepen op het internet.
Vaak met duizendenleden per site.
Daarnaast hebben veel schrijvers een eigen Blog geopend waar ze met hun vrienden en volgers de contacten onderhouden en elkaars werk lezen en beoordelen.
Hier maar een paar links naar die groepen
als voorbeeld.


www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2F112829732088515%2F

www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2Fsimon85%2F

www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2F1458053727781021%2F

www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2F1532274503690163%2F%3Fpnref%3Dlhc

www.facebook.com/Gedichten-Freaksnl-110449685722688/timeline/

www.facebook.com/Gedichten-uit-hart-en-ziel-van-Rudy-Hafkenscheid-1386828264961457/timeline/

www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgroups%2F139974902865714%2F

Enz, enz....
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
20 september 2015
Als bij Nederlands.nl de bezoekersaantallen zo dramatisch gekelderd zijn, hoe zit het dan bij al die andere, veel mindere schrijfsites? En waarom leggen die er dan niet het bijltje bij neer? Zijn zelfs wij te gewoon geworden, er niet meer toe doende? Dát weiger ik te geloven! Het euvel zit aan de kant van de wegblijvende lezers, die blijkbaar spannender en meer adrenaline-verhogende dingen te doen hebben. Het wijdverbreide consumentisme zonder eigen inspanning. Lui achterover liggen en het plezier over je heen laten gaan. Het visuele genieten is tegenwoordig veel belangrijker, dan moeite doen. Zelf lezen en beelden oproepen, Laat staan zelf beeldend schrijven. Ik zie deze gang van zaken voornamelijk als een gevolg van de door technologische communicatiemiddelen ontstane luiheid. Ook internet ontkomt niet aan dit gemakzuchtige, creatieloze, passieve vegeteren van de grote massa.
Naam:
Ineke Broeckx
Datum:
19 september 2015
Beste Ton, Als inmiddels vaste "columniste" ben ik zeer gehecht aan de site. Het wordt zeer op prijs gesteld als jij jouw zonder twijfel niet geringe intelligentie ook inzet bij de analyse van waar we mee bezig zijn. Jouw columns zijn zeer goed en jouw ondersteuning kan van groot belang zijn bij het wel degelijk "redden"van onze site. Alle hens aan dek!
Naam:
Lezer.
Datum:
19 september 2015
Meneer Hettema U heeft heel goed de vinger op de zere plek gehouden.
Het tijdsbeeld is aan het veranderen.
Wie niet meegaat staat stil.(Ook dat mag!)
In de laatste 15 jaar is de communicatie tussen mensen meer veranderd dan in de tientallen jaren daarvoor.
Elk zichzelf respecterende "site" gebruikt de moderne snelweg van FB en Twitter.
Wie dat niet wil of kan begrijpen staat dus stil.

De jeugd kijkt al haast geen tv meer op de tijden dat de programma's uitgezonden worden, maar kijken later pas en dan wanneer het hun "ZELF" uitkomt een programma alsnog even terug.

Zo ook op de meeste lees en schrijfsite's.
Men schakelt "even" via Twitter en of FB. om.

Daarnaast is de variatie van de inzendingen ook heel belangrijk.
Ook dat is nu niet echt meer aanwezig op de Nederlands.nl site.
Waar je kijkt op welk tabblad dan ook steeds en vaak weer dezelfde namen met hun eigen gedachtegangen, leefwerelden en stokpaardjes.

Ik begrijp dus heel goed waar hier de schoen aan het wringen is.

Ik dank U voor deze duidelijke stellingname,
alleen maar roepen 'de schouders eronder' zal alleen maar averechts werken voor veel lezers.
Nog meer van hetzelfde lijkt me geen goed plan.

Wil de site nog een toekomst hebben dan zal er drastisch ingegrepen moeten worden.
Is dat niet meer voor de beheerder van de site J.M. een doelstelling dan is het gewoon een mooie tijd en een MOOIE SITE geweest.

Een komen en een gaan is inherent aan het leven.
Naam:
An Terlouw
Datum:
19 september 2015
Ton, PRIMA weer. En weet je: misschien zijn we wel vastgeroest, ( heerlijk) misschien is het wel uit de tijd ( ook al heerlijk) misschien komt het omdat er niet genoeg tijd gevonden wordt door anderen, om ons te lezen (?) misschien, ach weet je, IK heb geen idee. Wel gooi ik van alles in de strijd voor behoud van. Heb vanmorgen bij de lokale omroep een pleidooi gehouden, is terug te beluisteren middels www.lokaleomroepkrimpen.nl net even na 11 uur in het programma " kijk op Krimpen" heb diverse mails verstuurd, want weet je: dan ben ik maar vastgeroest, de site is dat niet. Een opstap voor velen, een uitlaatklep voor nog meer mensen, dus ik begrijp die terugloop niet. Echt niet.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)