Nederlands.nl
Gistermiddag (donderdag) hadden wij (mijn vrouw en ik) hier thuis een overleg met thee en sympa-tea over de situatie van teruggelopen bezoekersaantallen op deze site. Onze zeer gewaardeerde initiatiefnemer en hoofdredacteur JM overweegt om niet langer in deze opzet, in dit format of op deze manier door te gaan.
Enkelen van onze vaste en trouwe lezers en schrijvers hebben intussen gereageerd, maar ik ben nog op zoek naar... ja, waar naar? Naar meer intelligentie. Meer inzicht in de situatie zoals die voor ons ligt. Meer helderheid over wat zich in feite afspeelt in de 'wereld' van dit soort websites.
Kijk, hoe lang bestaat ie al? ik keek terug naar de eerste column die ik schreef in 2005. Dat is dus al tien jaar geleden! Toentertijd was deze site ook al in de lucht en schreven andere en dezelfde mensen hun 'stukkies' even vurig, geïnspireerd, onderlegd, betrokken, kundig, fel, redelijk etc. als nu.
Hij zag er grotendeels hetzelfde uit en de inhoud is, terugkijkend, niet minder geweest en niet minder geworden, mijns inziens.
Dus wat is er gebeurd? Waarom zijn die bezoekersaantallen zo teruggelopen?
Laten we een eerste aanzet in gang zetten tot eerlijke en intelligente evaluatie. Met als inzet de realiteit van de situatie in kaart te brengen teneinde de beslissing te nemen die zich daaruit openbaart.
Laten we de vragen stellen die aan de orde zijn, om ons tot een beter inzicht te brengen en niet meteen vol in het offensief gaan om deze site 'te redden'. Ook ik, met mijn korte periode van hernieuwd elan, zou het jammer vinden als deze gebruiksvriendelijke, tolerante, sympathieke, karakteristieke, goed vormgegeven en voor velen goed functionerende interactieve site zou verdwijnen.
Maar er moet iets gebeuren als we op een of andere manier doorwillen.
En het is belangrijk voor degenen die zich betrokken voelen om er achter te komen wat er aan de hand is. Maar er is wel iets aan de hand als mensen een winkel waarbij ze eens stonden te dringen voor de etalage, nu links laten liggen. Dan krabt de kalende kruidenier zich op z'n kruin en zegt tegen z'n vrouw: Mien, we moeten even de koppen bij elkaar steken, want het gaat niet goed.
Komt het van de nieuwe Albert Heijn om de hoek?
Zijn onze producten niet vers?
Is onze etalage verouderd of stoffig?
Is onze inrichting niet afgestemd op de huidige tijd?
Gaan mensen hun huis niet meer uit?
Hebben ze geen producten meer nodig?
Onderscheiden we ons niet duidelijk genoeg?
Moeten we hulp inroepen van een reclamebureau? Een coach? Een TV programma? Een Make-Over?
Hoe zit het met het assortiment? Zijn de eetgewoontes veranderd?
Is specialisatie nodig? Een notenshop? Biologische producten?
Kunnen we een kookcursus starten in de kelder?
Ander muziekkeuze in de winkel?
Maar als allerbelangrijkste liggen er de vragen:
Waarom doen we het? Wat willen we bieden? Kunnen we terug of heen naar onze originele en originerende motivatie/reden? En kunnen we die reden zo formuleren en comprimeren dat we daaruit de manieren en vormen vinden om onszelf (de site nederlands.nl) te vernieuwen en hernieuwen?
Er is immers een wet die algemeen geldig is in het hele universum (waar wij in leven):
Alles wat aanwezig is, is ofwel bezig te groeien ofwel bezig te sterven...
En deze beide processen zijn volkomen natuurlijk en onontkoombaar.
19 sep. 2015
Geplaatst in de categorie: actualiteit