Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Oorlog is een geloof

De islam is een geloof. Het christendom is een geloof. Atheïsme is een geloof. Alles in de wereld, het huis waarbinnen ik schuil tegen de regen en de wind, de regen en de wind zelf, alles bestaat alleen omdat ik geloof dat het bestaat. Natuurlijk zijn er fysische wetten die ervoor zorgen dat als ik buiten loop dat ik nat word en dat ik dat voel, maar ook dan merk ik het pas als mijn hersens toelaten dat ik het merk.

Ik handel niet op feiten maar op dat wat mijn hersens denken dat feiten zijn. Als ik tegen beter weten in zeg dat ik niet koud word van de regen, zal ik wel koud worden, maar ik kan het tot mijn dood blijven ontkennen. Als ik er maar van overtuigd ben. Als ik het maar geloof.

Regen bestaat pas, de storm bestaat pas als ik ervan overtuigd ben dat hij bestaat en dus bestaat hij pas als ik geloof. Ik heb concepten die het voor mij mogelijk maken om zulke dingen als regen en storm te definiëren en dat ik ook kan bedenken dat ik daarop moet handelen. Ik kan zelfs controleren of mijn gedachten kloppen. Als ik buiten loop, in de regen en storm, krijg ik het koud. Ik geloof dat als ik buiten in de regen ga slapen ik het heel erg koud ga krijgen en dat ik misschien wel dood ga van de kou. Dat laatste ga ik niet proberen, maar ik geloof het wel. Het belangrijkste is dat ik via mijn zintuigen mijn geloof kan bevestigen of ontkrachten. Dit is het begin van alle wetenschap, maar is uiteindelijk niets anders dan een geloof dat zich probeert te verhouden met de buitenwereld.

En dus ook met goden. Of ze bestaan of niet doet er niet zo heel veel toe. Het gaat erom dat ik wel of niet handel afhankelijk van mijn geloof of ze bestaan of niet. En daarmee kom ik bij de aanslagen in Parijs.

Als ik geloof dat ik Europeaan ben, is de aanslag volgens mij op mij gericht. Als ik geloof dat alle christenen doelwit zijn en alle Europeanen christenen, is volgens mij de aanslag ook op mij gericht – zelfs als ik geen christen ben. Verwarrend? Maar natuurlijk.

Maar het gaat mij erom dat die hele oorlog van premier Rutte en premier Hollande berusten op een hele serie geloven – niet echt veel anders dan de oorlog van IS tegen Frankrijk of Europa. Het is nodig dat we geloven dat IS een eenheid is en niet een verzameling verwarde individuen. Het is nodig dat ik, Rutte en IS geloven dat Europa een eenheid is of een westerse beschaving een eenheid is. Alleen zo kunnen we een oorlog maken. We doen het samen. IS en wij.

We kunnen ook geloven dat IS een storm is die overwaait. Of verwarde zeloten. Of helden. We kunnen van alles geloven. Het gaat om hoe we handelen, want door dat handelen gaan mensen dood. In Syrië, Irak en in Frankrijk. En door die doden voelen mensen verdriet. En angst.

Het zou mooi zijn als we dat allemaal niet in onze kop haalden, maar we doen het wel. Oorlog is een geloof. Een geloof dat er een vijand is.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 19 november 2015


Geplaatst in de categorie: filosofie

3.4 met 7 stemmen 173



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
21 november 2015
Dank voor je uitlokkende column, beste Jan. En dank voor je vurige, betrokken, inzichtelijke en empathische commentaar beste Joanan waar ik het emfatisch mee eens ben.
Naam:
An Terlouw
Datum:
19 november 2015
Jan, ik geloof dat je gelijk hebt. In wezen heeft iedereen gelijk en ik geloof niet maar weet zeker dat het een enorme puinhoop is in de wereld waarin we worden geconfronteerd met dingen die we niet willen. Hier wilde ik het ( geloof ik) maar bij laten.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
19 november 2015
Je stelt dat oorlog een geloof in een vijand is en daar valt weinig tegen in te brengen, maar om het geloof in een woonhuis tegen de regen te vergelijken met een geloof in bepaalde godheden is veel te kort door de bocht, want je bagatelliseerd daarmee de mystiek/spiritualiteit. Je kleineert grootse godservaringen en ontmoetingen met engelen, die empirisch beleefd zijn. Het christendom bijvoorbeeld is niet alleen een geloof, maar voor velen ook een weten. Gelovigen zijn vaak ook wetenden en daar ga je aan voorbij. Of goden wel of niet bestaan doet er volgens mij juist alles toe, want daarmee valt of staat een geloofsrichting. Dode goden zullen gelovigen hebben, die zichzelf voor schut zetten, omdat ze de leugen dienen, ook wel de Mammon genoemd. IS dient de Mammon, het geld en de rijkdom, overduidelijk. Ze beroven banken, ze handelen in buitgemaakte olieraffinaderijen en ze verkopen gestolen kunstwerken. Ze verkrachten de vrouwen alsof dat hun goed recht is en ze onthoofden denkbeeldige vijanden en zelfs broeders, die even een sigaret willen roken. Bas Heijne noemde dat terecht een doodscultus. Ze flirten met de dood en het maakt ze geen barst uit, omdat ze geloven, dat ze na een 'heldendood' door 'Allah' met mooie vrouwen worden beloond. Ik zal je vertellen, dat na wat ze met de aardse vrouwen hebben gedaan, er voor hen geen vrouw meer in petto is. In de hemel zijn ze echt niet zo gek. Hun 'Allah' is een wrekende god, zoals in het Oude Testament, waarin ook alleen maar moord en doodslag voorkomt. De Christusgeest is daarom ook zo uniek, want het Evangelie kapt rigoreus met die vergeldingstradities en predikt onbeperkte liefde voor iedereen. Zover is die vechtersbaas Mohammed nooit gekomen, al was hij wel op de goede weg, maar dan in theorie. Dat vijandsbeeld van Mo komt die ISS-ers goed uit, die geloven, dat er in Europa nog steeds kruisvaarders zijn. En nee, de oorlogszin van IS en Hollande/Rutte zijn niet hetzelfde en verschillen juist wezenlijk groot. Ten eerste valt IS ons op laffe wijze aan, omdat ze ons als ongelovigen zien. In de zin van wat zij geloven, zijn wij inderdaad ongelovigen en zullen we dat blijven ook. Hun 'Allah' is in mijn ogen niets anders dan Beëlzabub/de Duivel/Lucifer/Thanatos. Wij geloven in het Liefdeslicht/de Christusgeest/de Liefdesgodin Isis/Abraxas/Boeddha/Artemis/Aphrodite/Diana/de Levengever ect., het tegenovergestelde van hun gesneden haatgod. Bovendien zijn wij er niet op uit om hen van ons geloof te overtuigen, want we tolereren de vrijheid van ieder individu om te geloven en te leven zoals hij/zij wil, mits dat niemand schade toebrengt (Crowley-principe). ISS-ers vermoorden andere mensen in het wilde weg en om gore drogredenen, wat het tot de meest bizarre psychopaten maakt. Hun zwaar-schizofrene, paranoide godsdienstwaanzin én hun suïcidale inborst maakt hen tot prehistorische dinosaurussen, die vaak onder invloed van drugs maar wat om zich heen moorden. Zelfs bij dieren zie je nog niet zo'n ernstige degeneratie. Sommige patiënten zijn de moeite van behandeling voorbij en zijn te gevaarlijk om vrij te laten rondlopen, omdat ze een acuut gevaar voor vele onschuldigen vormen. Hun denkbeeldige ideologie is volstrekt des Duivels en dient dan ook met wortel en al vernietigd te worden. De vrije landen wachten wat mij betreft veel te lang en ze zouden allang een overmacht aan grondtroepen op die niet-in-menselijke-liefde-gelovigen moeten afsturen. Zelfs de Russisch-orthodoxe Kerk is heilig vergeleken met die afgestompte barbaren, die hun trauma's op psychotische wijze botvieren. Ten diepste haten ze hun ouders, die hen met psychisch gif hebben geïnjecteerd, maar dat durven ze niet onder ogen te zien, want dat zou hen helemaal doen instorten, waardoor ze voor de explosieve manier van verwerken kiezen en daarbij gewetenloos ingebeelde vijanden op beestachtige wijze afslachten, terwijl ze dat in wezen met hun valse ouders zouden moeten doen, maar dan wel op een adequate, therapeutische manier natuurlijk en veilig in een geïsoleerde afdeling van een psychiatrische kliniek, met de nodige kalmeringsmiddelen en anti-depressiva. Maar ik geloof niet dat velen van die ISS-ers daar nog vatbaar voor zijn. Vaak zijn ze veel te trots om iets van nederigheid te tonen, laat staan kwetsbare gevoelens, en gaan ze liever gevoelloos ten onder voor een Allahloos schijngeloof, wat hen schijnbaar nog een beetje eigenwaarde gaf.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)